• AlexandraK

Får ICA sälja gammal mat?!

Har en liten Ica nära här i byn brevid. Idag såg jag att dom hade en massa mat som var prissänkt med 50 %. Gick fram och såg till min förvåning att viss mat var riktigt gammal! Tex falukorv som hade gått ut den 30/12! Helsjukt. För mig är maten dålig och bör inte ätas när den är en vecka gammal. FÅR dom göra så?!

• Svar på tråden Får ICA sälja gammal mat?!
  • Sencha

Får får de nog - om sakerna är märkta med "bäst före". Inte om det är "sista förbrukningsdag" däremot. Eller?

• AlexandraK

Men tror inte du maten är dålig när bäst föredatumet var för en vecka sedan?

• Mara
    AlexandraK skrev 2009-01-05 21:39:54 följande:
    Men tror inte du maten är dålig när bäst föredatumet var för en vecka sedan?
    Nja, det beror nog på vad det gäller för mat. Bäst-före-datumen är satt med marginal. Det är ju "bäst före" som gäller, inte "dålig efter"...
  • Haraldsmamma

Får och får. Det är väl upp till var och en att bestämma om man vill köpa den. Själv är jag uppväxt på mat som passerat "bäst före datum" och jag har aldrig varit sjuk pga maten. Tycker att det är hysteriskt detta med datumjakten.

• Mint

Ja, det finns ingen regel som säger att de inte får sälja den. Däremot tror jag inte de får sälja otjänlig mat (?) så köper man den och den visar sig vara dålig så kan du såklart reklamera den.

Håller med Haralds mamma om att datumjakten gått alldeles för långt.

• estrella81
    AlexandraK skrev 2009-01-05 21:45:58 följande:
    Falukorv känns ju som en färskvara...
    nja med de konserveringsmedlen är den allat annat än färsk, ;)
    beror ju på lite vad det är mejeriprodukter är jag skerisk mot annars kan det ju vara helt felfri mat, mår dåligt när jag tänker på hur mycket mat som slängs i dettta land, när andra inte har någon alls, konsumtion samhälle ut i knätofsarna......nä någon måtta får det vara!
  • UmmAlina

NEJ

En butik får INTE sälja varor där datumet har gått ut, även om det kallas "bäst före"

Butiken ska sänka varor som börjar få kort datum. När varorna sedan har passerat bäst före datumet får de inte sälja dem.

• UmmAlina
    AlexandraK skrev 2009-01-06 10:35:52 följande:
    UmmAlinaJag är inne på samma spår som du... Men hur vet du detta?
    Jag jobbar i butik. Det är viktigt att utgångna datum plockas bort från butiken. Allvarligt alltså fattar inte butiker som sysslar med sånt där. Att sälja utgågna varor till lägre priser. En sak är väl om man har missat att något har gått ut i datum. Det händer alla butiker ju.

Butiker har ofta kontroller, det kommer en man/kvinna som kontrollerar att man följer regler osv. Att datum ej är utgångna, det finns något som kallas 50-listan, det är en lista med 50 varor som måste finnas i en butik. Så butiker har kontroller kontinuerligt.
Svar på tråden Får ICA sälja gammal mat?!