Kroatien-någon som varit där??
Funderar på att åka till Krotien..finns det någon här som varit där??
Vart hittar man billigaste resan,vad är det för mat där,vilken tid på året är bäst att åka dit?
Funderar på att åka till Krotien..finns det någon här som varit där??
Vart hittar man billigaste resan,vad är det för mat där,vilken tid på året är bäst att åka dit?
Jag var där i augusti i somras och det var verkligen hur fint som helst. Vattnet var precis så klart som på alla bilder man ser. Vi åkte dock charter 5500kr per person, så billigaste sättet vet jag inte. Augusti är både den varmaste månaden och den turisttätaste, så rekommenderar kanske juni eller juli. Servicen var alltid bra och priset för trerätters blev aldrig mer än 250 per person inklusive vin och öl.
Jag var där för några år sedan, med min man. Vi vill båda åka tillbaka NU! Underbart azurblått badvatten, billigt att leva där, trevligt folk etc.
De har all möljig mat där. Bästa tiden på året? Vi var där i juli/augusti, men jag har hört att det ska vara väldigt vackert där i maj.
Billigaste resan? Ingen aning. Vi köpte en dyr resa
låter ju helt underbart!!! vi kollar för fullt..hittade ett hotell m all inclusive....15000 för 2.
åker varje år, har varit i juni , juli, augusti och september, alla tider är bra, mycket folk i juli månad, men, men, favorit är Makarska rivieran, och då åker vi till Makarska stad, Tucepi, Baska voda,
fint vatten, bra för barn...
maten är okey, bäst om man gillar fisk och havsprodukter, sen är det mycket Italianska rätter, Grekisk osv, en fin blandning...
man kan åka på utflykter till öar, Bosnien, osv...
Hotel är okey men kanske skall man ut och äta lite överallt..
så frukost okey på hotelet....
tro mig har badat en gång i poolen då vi bode på hotelet för vattnet i havet är underbart...varmt, ren..
å låter ljuvligt...vi funderar lite på sept..vill ej åka då det är för mkt folk..
Makarska rivieran är det vi fastnant för...
men sen e det ju en djungel av priser osv...
Jag kan varmt rekommendera Kroatien. Vi ska definitivt dit igen när vår dotter blivit lite äldre. Det är skönt att åka till ett ställe där folk inte är så påflugna och vill sälja saker till en hela tiden.
Maten var god, utsikten underbar och vattnet var härligt.
Vi var där i slutet av augusti 2007 och hade kanonväder.
finns det sista minuten resor dit?
nån som tagit det i så fall?
Va där i september 2007.. Underbart fint. ett resmål jag verkligen rekomenderar... Det bästa va att i september hade de mesta turisterna åkt hem och man kunde känna av lugnet i städerna och ute i landet..
Sen hade vi med oss egen tolk också.. Svärfar är född där=) Bra att ha liksom!!!=)
Vi var också i Makarska :) Jättefint! Jätteskönt, det bästa är den vackra naturen och att man slipper påfrestande säljare.
Jag var där i augusti 2007. Bodde på ett litet lägenhetshotell utanför Trogir, inte så långt ifrån Split. Minns inte vad hotellet hette. Det var rätt billigt tror jag, men ändå bra, rent och snyggt, rymliga lägenheter om än inte med inredning av senaste snitt. Hotellets egen restaurang hade underbara fisk- och skaldjursrätter. Samma med de mysiga små ställena utmed vattnet och många bra restauranger inne i Trogir. Det mesta i matväg går att få till bra priser och med hög kvalitet, men fisken är något alldeles enastående. Grillspett på dagens fångst, stora härliga skaldjur, underbar krämig risotto... Blir hungrig bara av att tänka på det. Efter middagen (äts sent) avslutar man lämpligen med några färgglada drinkar på en strandbar. Vi dansade till lokala band (hyggligt bra i alla fall) ett par meter ifrån vattnet. Härligt!
I augusti är det väldigt varmt (förstås) och vattnet är så ljummet att till med en badkruka som jag kan vara i riktigt länge. Stränderna runt Trogir är mest kiselsten, men om man tycker att det är obekvämt kan man hyra solstolar för en billig penning. Det är inte långgrunt alls, vilket kanske är en nackdel om man har småbarn. Jag var dock där med kollegor så för oss var det bara bra att slippa vandra några hundra meter för att få simma.
Det finns mycket att titta på, både historiska platser och oerhört vacker natur, mycket grönare än i många andra länder runt Medelhavet. Passa på att åka på några båtturer. Det finns massor av fina små öar med typ ett kafé, en liten fiskeby och en härlig strand. Dessutom är vattnet klarblått och man ser många meter ner.
Turismen är ganska väl utvecklad. Allt vad man behöver av service finns att tillgå. På några ställen märkte vi att det är ett gammalt öststatsland, men de flesta som arbetar i turistnäringen är väldigt trevliga. Känns liksom inte som om de hunnit tröttna ännu. Folk i affärer och på restauranger var ofta nyfikna och ville veta var vi kom ifrån. De delade gärna med sig av tips om saker att se och göra, en av mina kollegor fick ett par recept på en restaurang osv. Till skillnad från ställen som haft stor turism väldigt länge kändes det inte alls påklistrat. De verkade inte vara instruerade att ställa frågor om Sverige och berätta att de har en kusin i Stockholm, utan det kändes som ett ömsesidigt utbyte.
Jag skulle tro att en bra tid att åka dit kan vara vår/försommar eller september. Då är väl solen inte fullt så stark. Dessutom är det kanske inte riktigt lika varmt. Själv älskar jag värme, men några i mitt ressällskap hade svårt att företa sig något alls mellan typ 11 och 18. De blev för slöa i värmen!
Jag kommer definitivt att åka tillbaka till Kroatien, troligen med familjen nästa gång.
hihih lånar du ut honom tro?
Låter som om alla som varit där är nöjda.
härligt
Ön Krk är fantastiskt fin. Havet är kristallklart och varmt. Jag brukar vara där i slutet av juli - början av augusti. Men vi bilar ner och bor alltid på samma ställe som vi hittat av en slump. Blir billigare att bara åka dit och hitta ett ställe att bo på på plats än att boka via resebyrå tror jag.
Mimmie81 skrev 2009-01-06 00:44:19 följande:
MAkarska... eller kroatien överhuvudtaget...
Det låter som ett härligt ställe men hur är det på stränderna...? Vi åker med 3 barn på 2,4 och 6 år. Fungerar det med stenstränder eller finns det sand?
Vi ska åka med lite släkt och svärmor säger att barnen behöver sandstränder...
Tror det är ont om sandstränder. På ön vi var på fanns bara stenstränder, så badskor är ett måste. På vissa stränder fanns även sjöborrar, så där får man se upp med att ta barnen kanske.
hej jag bor i södra kroatien (split).
jag rekommenderar sista veckan maj, juni, första veckan juli och första två veckorna i september pga vädret (inte så het som i augusti) och mindre turister.
det finns inte så många sandstränder, det är mer stenstränder men fråga i resbyrån om de kan rekomendera dig en sandstrand någonstans (mellan Makarska och Brela i syd eller på öarna). det finns säkert sista minuter resor och billiga flyg från sverige till split. jag rekomenderar också öar i dalmatien (sydra kroatien), särskilt i juni och september
om du tänker åka bil, undvik att resa under helgen efter 15. juni.
Jag va i kroatiosen med två familjer för ett par år sen vi va där i juli i en vecka tror jag vi seglade minns ej var vi var men seglade runt till olika öar i skärgården om man nu kan kalla det för det, besteg även ett natturreservat berg, men p.s. ha int e sandaler bergen är väldigt taggiga i vattnet man kan känna knott som gärna biter en men dom verkade inte finnas på alla ställen.Finns massa sjögurkor på botten jättestora, vi såg även delfiner mitt ute på havet var en underbar resa första gången jag såg delfiner på riktigt. :) Kroatioen är trevligt folk osv bäst!
Tror inte jag hört någon som varit missnöjd med en resa till Kroatien, kan varmt rekommenderas både med o utan barn. Resesäsongen är bäst från mitten av juni till mitten av september om man vill ha varmt o bad. Finns en bra sida med info om Kroatien www.kroatienguiden.se
tycker att sanden kan vara jobig, min dotter ville stoppa nån sten i munnen då hon var 10 månadr, men med sand så hade hon massa sand i munnen hela tiden, så småstenar är att föredra då kan man harena handukar längre, och det är därför vattnet är så vackert och rent för det finns ingen sand som flyter omkring...
vet ej med barn är okey, tror inte att dem behöver sand för att ha roligt, man kan göra mycket med stenar, sen utan barn kan man festa och ha jätteroligt...
nattlivet är super!!!