• skåne tjej

behöver man förstärka golvet vid installation av braskamin?

en braskamin väger ju från ca 70-80 kg och uppåt.
    Behöver man förstärka golvet innan man installerar en sådan eller t.ex låta en fackman bedöma det?
    Hur har ni gjort som har installerat braskaminer och murade spisar?

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Svar på tråden behöver man förstärka golvet vid installation av braskamin?
  • Frontline

behöver du förstärka golvet om du bjuder hem en person som väger 100 kilo...

• skåne tjej
    Frontline skrev 2009-01-06 02:03:46 följande:
    behöver du förstärka golvet om du bjuder hem en person som väger 100 kilo...
    mina vänner väger inte 250 kg som en murspis gör, samt så belastar de inte samma golvyta 24 timmar om dygnet i X antal år... Räcka ut tungan
    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Kakgumman

Om du har krypgrund behöver du mest troligt förstärka oavsett vilken kamin o skorsten du än tänkt ha.

Om du har platta på mark borde den hålla, om du inte tänkt ha täljstenskamin eller murad skorsten.

Bäst är att du tar reda på vilken grund du har och sen går in på ett nånstans där de säljer kaminer i närheten och frågar på just den kamin o skorsten du tänkt dig, även om det inte är de du vill köpa från.

Lycka till!

• Susanne905

Vi har platta på mark och valde att förstärka när vi gjöt grunden för att få bra bärighet där braskaminen idag står. Generellt sett så behövs torpargrund förstärkas för att orka med belastningen, men kolla vad den modellen ni vill ha väger.

• Maria40

Det beror på hur tung braskamin ni ska skaffa er.
    Vissa väger 100 kg - andra kanske 800 kg.

Vi har en av sten, kommer inte ihåg vikten men kanske 200-300 kg,
    vi förstärkte grunden under.

Svar på tråden behöver man förstärka golvet vid installation av braskamin?