• SandvikenMamma

Hjälpmedel till person med måttlig utvecklingsstörning?

Vad kan det finnas för hjälpmedel att tillgå som man kan använda sig av när man ska underlätta inlärningen/vardagen för en person med måttlig utvecklingsstörning?

Det jag kommer att tänka på är en tavla med veckans dagar och tider, där man kan visa med bilder när man ska tvätta, handla, sova o.s.v.

Vad kommer ni på?

• Svar på tråden Hjälpmedel till person med måttlig utvecklingsstörning?
  • Catti41

Jag tänker att man kontaktar arbetsterapeut på habiliteringen och får hjälp av proffs. :)

• Ari Gold

Olika tidshjälpmedel är ganska vanligt. Tex en timstock som räknar ner tiden till olika händelser och armbandsur som kan tala om tiden, och som i förväg larmar för olika aktiviteter.

För en person som tycker om att ebrätta men har svårt att läsa/skriva finns ordbehandlingsprogram med bildstöd och talsyntes för dator (ex widgit symwriter).

Vad man behöver beror på vem man är och vad man behöver hjälp med.

Vem som helst klarar en kris , det är vardagen som tar död på en
  • SandraJ

Det finns hur mycket som helst! Hör med hjälpmedelscentralen

• linslus80

Jag skulle också rekommendera dig att ta kontakt med en arbetsterapeut. En del hjälpmedel kan man ju få låna gratis, beroende på var du bor. Arbetsterapeuten är duktig på att bedöma vad varje individ har för speciella behov och se till helheten för att hitta fungerande lösningar. Lycka till!

Svar på tråden Hjälpmedel till person med måttlig utvecklingsstörning?