• Kattmor

"Lekdeg" till barnen

Jag undrar om nån har nåt recept på deg som barnen kan leka med.

När jag jobbade på dagis vet jag att barnen hade en deg som personalen själva gjorde med karamellfärg i.

När de lekt färdigt förvarades den i en burk & kunde användas om & om igen, så det ska alltså inte vara sån där deg man kan göra figurer av & torka!

• Svar på tråden "Lekdeg" till barnen
  • La Lola

Kolla under Lek med lera-därfinns recept på play-doh

skapligtenkelt.se/

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • miababia

tips.... har man tuschpennor som är halvdåliga kan man ta ur själva "udden/spetsen och lägga i vattnet när man kokar så får man lite roligare färger än av bara karamellfärg, kom bara ihåg att ta ur.

alun behöver man inte använda, kan istället ta lite citronsyra

• La Lola
    miababia skrev 2009-01-06 10:32:51 följande:
    tips.... har man tuschpennor som är halvdåliga kan man ta ur själva "udden/spetsen och lägga i vattnet när man kokar så får man lite roligare färger än av bara karamellfärg, kom bara ihåg att ta ur. alun behöver man inte använda, kan istället ta lite citronsyra
    Fast numer finns det ju många andra färger än bara rött, grönt o gult.
    Laborera med tusch känns onödigt.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Kattmor
    miababia skrev 2009-01-06 10:32:51 följande:
    tips.... har man tuschpennor som är halvdåliga kan man ta ur själva "udden/spetsen och lägga i vattnet när man kokar så får man lite roligare färger än av bara karamellfärg, kom bara ihåg att ta ur. alun behöver man inte använda, kan istället ta lite citronsyra
    Det ska jag testa!

Vad blir skillnaden mellan att använda alun eller citronsyra?
    Är det bara förvaringen det handlar om.... med citronsyra= kylskåpet & med Alun = i plast?
  • miababia

La Lola skrev 2009-01-06 10:35:51 följande:

Fast numer finns det ju många andra färger än bara rött, grönt o gult. Laborera med tusch känns onödigt.
    så svårt är det inte.. sen kändes det som ett bra tips istället för att köpa färg använda något man kanske redan har hemma och ändå tänkte slänga.
Svar på tråden "Lekdeg" till barnen