• lillabebben

Nyfödd som vill amma/snutta hela tiden

Äntligen är min lilla dotter här och har hunnit bli 8 dagar gammal Hon äter bra och redan på den femte dagen hade hon gått upp i vikt så jag antar att hon får i sig det hon behöver. Hade problem med att få till amningen de första dagarna men nu är problemet snarare att hon ammar för mycket. Hon vill heeeela tiden ligga och snutta på bröstet. Hon äter kanske 10-20 minuter och sen somnar hon men släpper inte tutten utan har kvar den i munnen och ligger och snuttar. Så fort jag tar bort henne från bröstet vaknar hon och börjar skrika. Det går inte att lägga ifrån sig henne. Igår satt jag med henne vid bröstet kanske tre timmar i sträck för jag klarar inte av att höra hennes skrik. Kan inte gå på toa eller göra någonting annat för då måste hon ju släppa mitt bröst. Känner mig jätteelak och så klart ska hon få amma så hon blir mätt och känner närhet men det fungerar inte att hon ska snutta hela tiden. Någon som har tips på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Nyfödd som vill amma/snutta hela tiden
  • mysmika

Har du provat med napp?
    Jag har själv valt bort amning, men jag har förstått att det är väl ofta så att de vill ligga vid bröstet mestadels, speciellt när de är så små?

• Caroline08

Så gjorde min pojk också. Då fick min sambo ge sig iväg och köpa en napp. Kan ju prova med det.

• Michisen

Sån var min grabb med. Det är helt normalt och främjar mjölkproduktionen.
    Satt första månaden med honom i soffan i princip dygnet runt, maken fick ta honom vid toabesök och då skrek han de två minutrarna såvida inte maken gick runt med honom.

Det är skitjobbigt, men testa napp du, min tog aldrig nappen.

• ucka

Ge det ett par dagar... det kan ändras i morgon.

Skälvklart är det jobbigt att inte kunna gå på toa men då borde Pappan kunna hålla/gunga barnet någon minut. Försök ta ur tutten när hon somnar och om hon vaknar så försöker du sömna om tex i vagn eller i famnen. Annars är det bara dit med tutten igen... Det är ju en väldigt övergående period och det kan vara värt att hålla på! annars kan ju en napp vara en ide.

Lycka till!

• Cocco

Det är för att mjölkproduktionen ska komma i rätt takt. Låt barnet amma så mycket du orkar och tänk på att släppa allt annat du tänkte göra.
    Jag bänkade mig framför tv:n och låt maken ta hand om resten.
    Lycka till

• vittra

Cocco skrev 2009-01-06 11:54:46 följande:

Det är för att mjölkproduktionen ska komma i rätt takt. Låt barnet amma så mycket du orkar och tänk på att släppa allt annat du tänkte göra. Jag bänkade mig framför tv:n och låt maken ta hand om resten. Lycka till
    Kunde inte sagt det bättre själv!
    Malde igenom ett antal serier de första veckorna med dottern!

Det är precis som det SKA vara TS, låt henne snutta och äta så mycket hon bara orkar!
  • lillabebben

Har funderat på napp men det sägs ju att man inte ska börja med det för tidigt. Får väl fortsätta låta henne snutta och när hon är hos pappan skriker hon faktiskt mindre, kanske för att han inte luktar mjölk? Just nu ligger hon och sover och verkar nöjd och välmående trots att hon inte snuttar så hoppas det håller i sig...

• ucka
    lillabebben skrev 2009-01-06 11:59:55 följande:
    Har funderat på napp men det sägs ju att man inte ska börja med det för tidigt. Får väl fortsätta låta henne snutta och när hon är hos pappan skriker hon faktiskt mindre, kanske för att han inte luktar mjölk? Just nu ligger hon och sover och verkar nöjd och välmående trots att hon inte snuttar så hoppas det håller i sig...
    Grattis! vila nu och lufta brösten
  • Ejin

sådan har min plutt varit me dom första dagarna o hon e 9 dgar nu.... men eftersom mina bröstvårtor gick totalt sönder så de gick inte att fortsätta låta henne snutta... så jag ringde amningshjälpen på bb och hon sa att vi skulle pröva med napp... hon vägrade men nu har vi hittat en jätte bra napp för nyfödda från nuk som är upphöjd så den går i gommen..... den kan hon ta om vi hjälper till att hålla i...så slipper man o sitta me bebisen vid bröstet dygnet runt... jag fick panik av att hon aldrig ville sluta snutta så nu känns de jätte skönt att både jag o sambon kan sätta nappen i munnen på henne i stället så blir hon nöjd... det har inte påverkat amningen alls.. o tuttarna e hela o fina igen

Svar på tråden Nyfödd som vill amma/snutta hela tiden