• Anonym (sofia)

Kan banken ifrågasätta vart pengarna kommer ifrån?

Min man har ca 200 000 sparat i sitt hemland. Vi vill föra över dom hit med western union och sätta in på mitt nordea konto. Hur mycket kan man skicka åt gången och kan banken ifrågasätta vart jag har fått dom?

• Svar på tråden Kan banken ifrågasätta vart pengarna kommer ifrån?
  • Marma

kan kan de väl men tror inte de gör det om de inte misstänker nåt. Säg att det e privat sparande om de frågar.

• Anonym (?!?)

Det borde väl inte vara några problem att föra över 50 000 åt gången och sätta in på sparkonto? Kanske inte allt samma månad men fördelat över några månader. Ni kan ju sätta in hälften på ditt och hälften på hans konto. Har faktiskt ingen aning om hur mkt man måste skatta om man för över pengarna direkt från hans bank i hemlandet till en svensk bank.

Eller så skaffar han ett visa eller master card i sitt hemland så har han pengarna på det!

• Anonym (sofia)

Anonym (?!?) skrev 2009-01-06 12:18:07 följande:

Eller så skaffar han ett visa eller master card i sitt hemland så har han pengarna på det!
    Det har jag inte tänkt på, bra idé
  • sasssyy

Enl nya regler som tillkom under förra året MÅSTE banken ifrågasätta större insättningar, var pengarna kommer ifrån och varför de sätts in.

Banken förklarade det för mig när jag satte in 11.000 som jag tagit ut från ett konto jag avslutade och stövlade in på min "nya" bank för att sätta in.

Varje bank ska ha tryckt upp information om detta som de visar för kunderna. Det har att göra med regeringens nya direktiv för att undvika och avslöja pengatvätt.

Jag vet att Swedbank har en informationsfolder iaf.

De frågor jag fick var inte så farliga.. "vad är det för pengar, lön eller??" varpå jag svarade ja och förklarade att jag hade bytt bank.. så var det med det.. men det var ju ingen stor summa

• Anonym

Som egenföretagare skulle jag inte rekommendera nordea. Hade jättesvårt att sätta in mina egna pengar där. Varje gång så var jag tvungen att skriva på massor med papper på var dem kom ifrån. Dem trodde väl typ att det var ifrån rån eller något. Och det var inga höga summor. Typ 10000kr. Jag har nu bytt till seb och i vissa bankkontor så har dem maskiner där du kan sätta in pengarna själv. Då kan man sätta in typ 100sedlar åt gången. Utan att någon frågar vad dem kommer ifrån. Lycka till.

• Anonym (idag)

Min bank frågar aldrig var pengarna kommer ifrån. Fast jag bor på en lite mindre ort o de känner säkert igen mig.. Så de vet väl att det är hederliga pengar
    Jag har Handelsbanken, en bra bank tycker jag.

• Anonym (sofia)

Anonym skrev 2009-01-06 12:25:47 följande:

Som egenföretagare skulle jag inte rekommendera nordea. Hade jättesvårt att sätta in mina egna pengar där. Varje gång så var jag tvungen att skriva på massor med papper på var dem kom ifrån. Dem trodde väl typ att det var ifrån rån eller något. Och det var inga höga summor. Typ 10000kr. Jag har nu bytt till seb och i vissa bankkontor så har dem maskiner där du kan sätta in pengarna själv. Då kan man sätta in typ 100sedlar åt gången. Utan att någon frågar vad dem kommer ifrån. Lycka till.
    Oj. Ska nog höra med banken innan vi börjar föra över då. Kanske är bättre att ha dom liggandes i madrassen ;)
  • killenkott

sasssyy skrev 2009-01-06 12:25:42 följande:

Enl nya regler som tillkom under förra året MÅSTE banken ifrågasätta större insättningar, var pengarna kommer ifrån och varför de sätts in. Banken förklarade det för mig när jag satte in 11.000 som jag tagit ut från ett konto jag avslutade och stövlade in på min "nya" bank för att sätta in. Varje bank ska ha tryckt upp information om detta som de visar för kunderna. Det har att göra med regeringens nya direktiv för att undvika och avslöja pengatvätt. Jag vet att Swedbank har en informationsfolder iaf. De frågor jag fick var inte så farliga.. "vad är det för pengar, lön eller??" varpå jag svarade ja och förklarade att jag hade bytt bank.. så var det med det.. men det var ju ingen stor summa
    Det stämmer .
    Om gör en insättning personligen på över 10.000:- är dom skyldiga att fråga.
    Jag säger alltid sanningsenligt att dom kommer från spargrisen .

Vet ej om det gäller överföringar,tror inte det.
    Har ju gjort det,men det var iof inom vår egen bank,men summan var betydligt högre.
  • Anonym (moj)

jag har nordea och har aldrig behövt uppge vart mina insättnigar kommer ifrån och få handlar det om allt från 10.000-40.000, men kanske nya regler efter nyår.

• Anonym

När jag köpte häst för många år sen så fick jag ett brev att alla utlandstransaktioner över 75 000 registrerades.
    Men om man skickar pengar från ett konto som är ens eget till ett annat konto som också är ens eget vad ska de säga?
    Han kan ju ha haft de här pengarna innan han kom till sverige.

Svar på tråden Kan banken ifrågasätta vart pengarna kommer ifrån?