Göra sconesdet idag och grädda imorgon när man vaknat, går det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-06 12:32Ska givetvis stå sconesdeg i rubriken.
om du använder bakpulver kommer det inte att bli så bra för bakpulvret behöver gräddas på en gång.
med jäst vet jag inte, det ska vara om du gör degen och ställer den i kylen på en gång å sen låter den jäsa en stund imorron...kanske kan gå
Det går om du andvänder jäst o ställer den i kylen/svalen. Helst ska du göra degen precis innan du går o lägger dig. Gjorde misstaget att degen stog i 12 timmar...ingen bra ide
Det fungerar med både bakpulver och jäst. Men till just scones ska de ju vara bakpulver! Bakpulvrets process sätter inte igång förrän vid upphettning.
Vill du ha tips på ett par goda frukostbullar (med jäst) som du enkelt förbereder kvällen innan har jag ett recept här :
kryddburken.wordpress.com/2007/08/12/kalljasta-frallor/
Har ingen filmjölk hemma till bullarna som du länka =(
Jag har ett jätte bra recept! Söker fram det senare under kvällen.
Jag skulle nog ha gjort degen så långt att matfettet är blandat med det andra o sen på morgonen blandat i mjölken eller filen o snabbt arbetat ihop degen o sen in i ugnen, tror inte det blir så bra om det får stå med vätskan, bakpulvret reagerar med vätskan, behöver inte alltid vara värme...
Men sconesdeg tar ju typ... fem minuter att göra? Kan du verkligen inte gå upp fem minuter tidigare?
JA!
För hundrade gången, bakpulvret reagerar INTE med vätskan. Utan av värmen i ugnen, el om man har för varm degvätska (mjök el vatten).
Men i scones så är allting kallt så det går utmärkt att göra degen kvällen innan. Se till att plasta ordentligt innan du sätter den i kylen bara. Torkar ut annars.
Jag brukar göra degen kvällen före, baka ut dom o lägga dom på plåt, mjöla lite granna så inte folien fastnar. In i kylen med den över natten. Ta fram dom samtidigt som du sätter på ugnen, så att du hinner bli lite rumstempererade.
Funkar hur bra som helst.
Lycka till /bagaren