• biodynamisk

gammal rabatt

Jag flyttade in i mitt hus i somras och trädgården här har inte tagits hand om på ngra år. detta året skulle jag vilja få ordning på rabatterna för det är kaos där :)

Hade först tänkt täcka över hela rabatten men jag gjorde inte det för det finns ett par växter där jag vill ska va kvar bl.a. smultron och en del malvor, ett par rosenbuskar osv.

Har ngn lite tips på hur jag skall göra nu till våren (eller redan nu) för att få ordning på dem?
    Det är fullt av ogräs och vanligt gräs och en del av blommorna som är planterade har spridit sig hej vilt i hela rabatten...

• Svar på tråden gammal rabatt
  • planerat09

Tyvärr om du vill ha kvar en del men inte allt så är det bästa sättet att gräva med spade.
    Ta inte lite här och där utan ta en rabatt i taget och gör den riktigt bra. Det lönar sig i längden.
    Satsa på sedan att ha växter som täcker öppna jordytor, där spar du många timmar de kommande åren.
    //Stefan

• veera

Jag tar och storstädar i någon av mina rabatter varje år.
    Jag brukar ta en presenning som jag breder ut och dit sätter jag alla plantor och lökar jag gräver upp. Då är det lite enklare att hålla reda på allt, tycker jag, och om det blir en paus på nån dag går det att dra ena sida av presenningen över plantorna så torkar de inte ut så lätt. Det bästa är dock att få ner plantorna samma dag. Om du gräver tidigt på våren eller sent på hösten så tar plantorna minst skada.
    Spara det du vill ha och sätt resten i komposten. Lycka till.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • mlsa

Om du inte har något riktigt jobbigt rotogräs i rabatten, typ kirskål, så tycker jag att du ska rensa på vanligt sätt. Använd spade och ogräsraka och ta itu med rabatten redan tidigt på våren så att ogräset inte hinner växa till sig så mycket. Och framför allt måste du se till att plantera upp den rena jorden med nya växter snabbt annars kommer ogräset tillbaka. Öppen jord är rena inbjudningskortet för ogräsfröer. Tät plantering är bästa boten!

Lycka till och ha de så roligt med nya rabatten!!

• Pelargonen

Smultron har en förmåga att sprida sina rötter lååångt och kan på så vis stjäla energi och näring från andra växter. Jag föredrar att ha dem i kruka.

Ett tips är att behålla det du tycker är fint men kanske beskära och/eller flytta på. Mycket kan visa sig vara fint när det får en annan placering och/eller nya grannar.

• biodynamisk

Tack föralla svar!
    som många har skrivit så är det väl till att gräva så fort frosten försvinner som gäller. Vet bara inte vad jag skall täcka upp den tomma jordytan med. Det samlas mycket vatten där när det regnar, ngn som har förslag? Planterade en pion där i somras men den klarade sig inte...

• veera

Om det samlas vatten i rabatten så ska du ta och höja upp rabatten. Gräv bort det som finns där nu och fyll på med ny bra jord. Rabatten får gärna vara 10-20 cm högre än marken runtomkring.
    Det finns markduk som man sätter över jorden och tar hål där var man vill plantera plantor men det tycker jag lämpar sej mer för stora planteringar var man har träd, buskar eller stora perenner. Markduken (och valig mark) går att täcka över med ett lager täckbark eller dekorationsstenar.
    Jag brukar täcka med gräsklipp i mina rabatter på försommaren och gräsklippet håller bort det mesta ogräset men tillåter lökväxter att komma igenom. Gräsklippet gödslar dessutom plantorna så det är den enda gödsling jag använder.

Saepe creat molles aspera spina rosas
Svar på tråden gammal rabatt