• julimor

Vita bröstvårtor? Snabba svar tack!

Har ni svar åt mig?
    Vad är det som inträffar när det blir vita "proppar" på bröstvårtan, som inte går att torka bort?
    Och ibland blir liksom hela bröstvårtan ljus/vit, ser ut som den inte har cirkulation (o gör ont)?

• Svar på tråden Vita bröstvårtor? Snabba svar tack!
  • Suneboll

När hela bröstvårtan blir vit o oftast sedan lila kallas Reynolds syndrom el nått sånt, är en slags kärlkramp, man kan ha det i fingrar o tår oxå. Det gör ont, ibland så ont att man kan behöva medicin för det. För mig gick det bort en bit in i amningsperioden o med andra barnet har jag bara haft lite, brukade ha det mkt i fingrar o tår när jag var liten men det har försvunnit...både min mamma o morfar har haft likadant
    www.amningshjalpen.se/radgivning/raynauds.htm

De vita prickarna är koagulerad mjölk
    www.amningshjalpen.se/radgivning/whitespots.htm

• N i n n i e

Jag har också haft problem med white spots på bröstvårtan (såna som du beskriver) som ger stockningar. Jag provade allt och kom till slut i kontakt med underbara Virpi på KS-amningsmottagning, och fick tips om att lägga på en kompress med olivolja och nån droppe citron (går utan citron oxå, det är bara för att hålla svamp borta!) på bröstvårtan 15-30 min före amning. Min allra envisaste white spot lossnade efter bara några gånger och vips var stockningarna borta! Är de inte riktigt så envisa brukar det räcka att gnugga med nageln på bröstvårtan i duschen, eller pilla bort med en steril nål.

Jag äter även ett kosttillskott som heter lecithin som förhindrar bildning av nya spots. Ät 3 kapslar om dan första veckan, minska sen till 2 och fortsätt sen med 1 om dan under resten av amningsperioden. När jag glömmer ta kommer nya spots!

Fråga gärna mer! Jag har blivit en riktig expert efter alla problem jag haft! Alla amnismottagninar är INTE bra -jag har provat många!!! men Virpi på Karolinska i Stockholm är fantastisk!!!!!!!!!!!!!

LYCKA TILL!!!

lecithin
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerta-kaerl/Kolesterolsaenkande/Lecithin.htm

white spots
    www.skane.se/templates/page.aspx?id=225596

• beepee

Detta inlagget om olivolja har just raddat mig!! Ingen mjolk alls kom ut pa 15timmar tills jag provade detta och da slappte det direkt!!! TACK!

• N i n n i e

UNDERBART att kunna hjälpa någon! Glad

• AnnieSthlm

åh denna tråd hade jag velat läsa för tre månader sedan. har haft såna problem med white spots! Precis som Ninnie skriver, så snart jag slutat med lecitin har spotsen kommit tillbaka. Jag äter morgon och kväll eftersom jag fått tillbaka det när jag gått ner på en kapsel. Nu skall jag snart sluta amma med lecitinet och olivoljan har varit räddningen! Skönt att det löste sig för dig beepee!
    Det finns även information på region skånes hemsida om white spots som jag fick fram när jag googlade, bra info där också (men inget annat än ovanstående iofs)

• 080824

Har jätte ont i mitt ena bröst, just nu sitter jag och våndas för att det snart är dax att amma igen.
    Dem här white spots, ser de ut som blåsor? jag har nämligen 2 st vita, ser ut som blåsor när jag ammat. innan ammning så är de bara vitt. Gjör så vansinigt ont! är varm runt hela bröstet, känns inte alls bra. Vet inte vart jag ska vända mig riktigt. Vore så glad för svar.

• N i n n i e
    080824 skrev 2009-01-20 08:43:56 följande:
    Har jätte ont i mitt ena bröst, just nu sitter jag och våndas för att det snart är dax att amma igen. Dem här white spots, ser de ut som blåsor? jag har nämligen 2 st vita, ser ut som blåsor när jag ammat. innan ammning så är de bara vitt. Gjör så vansinigt ont! är varm runt hela bröstet, känns inte alls bra. Vet inte vart jag ska vända mig riktigt. Vore så glad för svar.
    Skulle kanske kunna vara white spots, men är inte säker. Om du har fått barn nyligen , kan det ju vara just amningsblåsor. De är inte farliga (kan bli sår i och för sig) och försvinner inom några dagar-veckor. _När fick du barn? kan du beskriva mer hur de ser ut? Om det är blåsor rekommenderar jag PureLan bröstsalva som finns på tex babyland www.babyland.se/salva-purelan-liten-medela_x_ME8000701-1.aspx Ett MÅSTE om man precis fått barn. Apotekets är värdelösa.

hjälper gärna till mer om jag kan. om du bor i sthlmstrakten vet jag VÄRLDENS BÄSTA amningssköterska!
  • 080824
    Svar på #8
    Tack för så snabbt svar! Är så himmla svårt att beskriva, men innan ammning så är det som sår skorpa, fast vitt. När jag ammat ser de ut som blåsor som spruckit. De hinner aldrig läka eller bli bättre mellan varven. Min flicka blir 5 månader, har inte haft dessa problem tidigare, en del problem med mjölkstockning, och detta tror jag leder lite till stockning, haft lite känningar. Bor i Södermanland.
  • N i n n i e

Hmmmm... svårt! Om de leder till stockningar så tror jag det är white spots. Prova att ha en kompress med olivolja (och gärna en droppe citron i) på bröstvårtan mellan amningarna! Funkar klockrent på white spots! Kolla även mitt inlägg ovan om lecithin -och kolla mina länkar där!

Har inboxat dig!

Svar på tråden Vita bröstvårtor? Snabba svar tack!