• Eliin80

När sover era 6-månaders på dagen och när somnar de för natten?

Om ni har några ungefärliga tider? Är mest nyfiken på hur dags de sover sista gången innan de somnar för natten. I boken "Somna utan gråt" står det att 6 månaders "ska" sova en gång tidig förmiddag och en gång sen eftermiddag. Men när är det ungefär? Jag försöker, så gott det går, att få min dotter att vakna senaste 16.00 på eftermiddagen, men jag vet inte om det är "rätt" eller "fel"...Hon lägger sig sedan vid 19.

/Elin

• Svar på tråden När sover era 6-månaders på dagen och när somnar de för natten?
  • Maroschka

olivia sover ca 9.30-11.00 ibland 11.30 och sen på eftermiddagen ca 14.30-16.00. Lägger sig kl 19.30.
    Sover sämre än allt dock

• Liza 78

Min lille har börjat trassla ordentligt sista tiden! Är sååå jobbigt! Han vaknar å gråter varannan timma eller oftare.. Men en 6-7 måanders bebis behöver 14-15 timmars sömn per dygn har jag läst. 12 på natten och 2-3 fördelat under dan. Min gosse sover en trekvart på förmiddan 1 och en halv timma på dan och en halvtimma trekvart på eftermiddan vid 16.30 till 17.00 ungefär. Sen är det bad och välling 19 och sova 19.30.
    Men som sagt,han har kommit ur sina rutiner.. Är väl all ledighet och sena kvällar, besök och ändrade matvanor. Har nästan tagit bort all ersättning och försöker ge honom gröt och puré, men det går sådär..

• Millakilla

sover till ca 7,30
    sover igen ca 10-11
    sover igen ca 14-15
    kanske en kort stund till vid 17 till ca 17,30 lite olika
    somnar mellan 20-20,30

brukar vakna igen vid 24,00 eller 01,00 tar upp honom o lägger honom i vår säng.

vaknar ca 05 o får välling

men allt är cirkatider :)

• Bebbefabriken

Min dotter somnar väldigt sent för natten, ca kl. 23-24. Men sen sover hon till ca. kl.07-08, är vaken ca 30 min & vaknar sen för dagen mellan 09-10. Efter lunch sover hon ca 30-90 min och likadant på senem & sen på kvällen.

• Maroschka

Liza 78 skrev 2009-01-06 16:27:00 följande:

Min lille har börjat trassla ordentligt sista tiden! Är sååå jobbigt! Han vaknar å gråter varannan timma eller oftare.. Men en 6-7 måanders bebis behöver 14-15 timmars sömn per dygn har jag läst. 12 på natten och 2-3 fördelat under dan. Min gosse sover en trekvart på förmiddan 1 och en halv timma på dan och en halvtimma trekvart på eftermiddan vid 16.30 till 17.00 ungefär. Sen är det bad och välling 19 och sova 19.30.Men som sagt,han har kommit ur sina rutiner.. Är väl all ledighet och sena kvällar, besök och ändrade matvanor. Har nästan tagit bort all ersättning och försöker ge honom gröt och puré, men det går sådär..
    Här har vi också en tjorvare Har också läst att ca 15 timmar behöver dom och vi har räknat att Olivia sover ca 10 timmar/dygn. Det resluterar i en väldigt trött gnällig dam på dagen
  • evelgen

Det varierar väldigt. Men oftast så sover hon en gång på fm och en gång på em och sen 11 timmar på natten. SHon somnar vid 21-tiden för natten ca. Men nu i jul har hon varit sjuk och så har vi varit på en massa kalas hit och dit.
    Sen upplever jag att hon vaknar oftare på natten nu sedan en månad tillbaka. Fler sex-månaders bebisar som gör det? Hon sover liksom oroligare.

• Liza 78

Ja, alla säger ju att deras bebbar sov som grisar fram till 6 månader och sen var det slut på "smekmånaden".. Men jag hoppas det bara är tillfälligt! Börjar få panik här! Har varit bortskämd med 5-6 timmar i sträck iallafall, men nu sista tiden har det varit bedrövligt..Känns som man är "bakis" när man går upp på morgonen. Yr och skakig. Och humöret ska jag inte tala om..!

• snarpan

Min kille sover också oroligt på natten och äter som en häst.
    Sover ungefär 2 tim i sträck max. Sedan sover han dåligt på dagen också. Max 30 min i stöten. Ingen chans att han kommer upp i 15 timmar per dygn.

• evelgen

Nej exakt!! Blir en kopp kaffe direkt för att komma igång liksom. Hon har sovit bra hela tiden. Runt fyra månader sov hon till och med hela nätterna igenom någon vecka i sträck. Men nu har hon svårt att somna. Få vagga henne till sömns i famnen och vaknar klarvaken på natten och vill leka. Fungerar på att testa "somna utan gråt".

• Liza 78

Jag ska försöka vara mer konsekvent och ha lite fastare rutiner för mat och läggdax..

• 4 prinsar

min 6 månaders har sovit hela nätterna sen han va 2 månader,men nu har han börjat vakna 4-5 ggr varje natt senaste 3 veckorna!jättejobbigt!bävar redan inför natten...vet inte varför han krånglar så

Liam,Elliot o Mio,älskar er
  • evelgen

Liza 78 skrev 2009-01-06 16:45:04 följande:

Jag ska försöka vara mer konsekvent och ha lite fastare rutiner för mat och läggdax..
    Jag tänkte det jag också men min unge vill inte ens äta nu. Verkar inte vara roligt att amma längre för vanlig mat går ner och gröt det älskar hon.
Svar på tråden När sover era 6-månaders på dagen och när somnar de för natten?