• hallonpannkaka

När började du ge din bebis gröt?

Min dotter blev 3 månader igår, jag gick dock 2 v över tiden så hon ligger rejält över kurvan och är nästan som en 4månaders i utvecklingen enligt BVC.
    Har på senaste tiden märkt att hon inte blir lika mätt på Nan1, utan vill äta igen efter ca 3 h istället för som tidigare efter ca 4 h.

När började ni ge era små gröt som komplement till ersättningen/bröstmjölken? Och hur mycket gav ni, vilken tid på dagen o s v?

Jag vet att man får denna info på BVC, så jag ska höra med dem när vi ska dit på måndag. Men det är ändå kul att höra hur andra har gjort :)

• Svar på tråden När började du ge din bebis gröt?
  • Mysaaan

Började att ge dottern gröt när hon var 4 månader efter samråd med skk då hon va så hungrig och inte blev nöjd med bröstmjölken. Gav smakportioner och ökade det under 2 veckor och sedan fick hon full portion och det på kvällen. Men du gör rätt i att rådfråga innan du ge för gröten man köper i affären är rekommenderat från 4 månader.

• evelgen

Jag började ge gröt när vår dotter var strax över sex månader. Gick en vecka över tiden med henne.

De har ju tillväxtstadier då de kräver mera mat. Nu ammar jag ju bara så jag vet inte hur det fungerar med ersättning.

• Puma80

Jag började ge min dotter lite gröt i lördags och har så gjort sedan dess. Hon blir 4 månader på söndag.
    Hon gillar det men jag ammar fullt så ja ger henne bröstet innan för att hon INTE ska bli mätt på gröten.
    Vill inte riskera amningen.
    Har tänkt helamma tills hon blir 6 månader iaf, om det funkar.
    Ger henne mest smakisar för att börja vänja henne lite smått.
    Jag har gett henne det vid 11-12 tiden för det funkar bra för oss.
    Eg skulle jag vilja ge henne något på natten så hon klarade sig längre. Men det går inte för då är hon ju givetvis för trött för gröt och tar inte flaska.
    Jag her fått i henne ca 1 tesked varje gång. Mer vill hon inte ha än iaf.
    Det tror jag är normalt när de inte är så hungriga.
    Men som Mysaaan sa så tycker jag du ska rådfråga BVC. Att hon är stor som en 4 månaders betyder ju inte att magen är redo för det tyvärr..
    Lycka till och berätte gärna vad de säger och hur det går.

• mandolina

Vi började på 4 månadersdagen. Det gick bra.

• lillaemme

ja tänkte på det att de är dags att byta till NAN2 vid 4 mån ålder..börja me å byta de först istället..:) ja håller på å vänjer min lilla kille nu på 3.5 mån..så de är invänjt när vi ska börja me gröt å smakisar osv sen efter 4 mån..

• hallonpannkaka

lillaemme skrev 2009-01-06 19:26:08 följande:

ja tänkte på det att de är dags att byta till NAN2 vid 4 mån ålder..börja me å byta de först istället..:) ja håller på å vänjer min lilla kille nu på 3.5 mån..så de är invänjt när vi ska börja me gröt å smakisar osv sen efter 4 mån..
    Men de blir väl inte mättare av Nan2? Den innehåller väl bara mer järn än 1an?
  • ProPPens

Började med gröt när min tjej var lite mer än fem månader. Hade tänkte helamma i sex månader, dvs inte börja med något innan dess. Men då hon visade att hon inte var mätt längre på min mjölk började vi lite smått. Hon fick smakportion i några dagar inann hon tydligt visade missnöje av så lite så vi ökade ganska snabb till hel portion.

• kvinna 86

jag började med mat före jag började ge gröt.. började väl ge gröt när hon var närmare 7 månader eller nått. nu brukar hon få gröt på förmiddagen

• Mollemupp

Jag började med gröt till min tjej när hon var 4 mån. Det behöver ju inte vara så att hon inte blir mätt på NAN1, utan helt enkelt har en liten period då hon behöver mera mat. Så var det med min tjej, jag gick 3 veckor över tiden (tror iofs inte att det har nån betydelse) och hon fick ersättning från början och åt ibland med 4-5 timmars mellanrum och ibland 2-3 timmar emellan. Så det varierar.

Svar på tråden När började du ge din bebis gröt?