• Pooh

panik inför tal

hjälp ngn!
    jag ska på min bästa väns bröllop på lördag som tärna, och ska hålla tal!
    Jag vill gärna hålla tal ist.f. ngn aktivitet, men vet inte vad jag ska säga.

Denna vän och jag har gjort mkt kul och mysigt ihop som att gå på bio, fika , shoppa osv. men hon är ingen typ som gjort bort sej eller så
    Hon har inte några speciella humoristiska egenskaper man kan skämta
    om. Hur f-n håller man ett underhållande tal då????
    Hur kul är det att höra att vi går på bio och stan t ex? Hon älskar att ta lotter och åka karuseller t ex, men hur skämtar man om det? och gör alltid alldeles för mkt mat när de ska ha folk Hur skämtar man om det?

jag kan börja med att berätta hur vi träffades och avsluta med vad kul vi haft medan vi planerat brölloppet och typ att vi hoppas på en kompis till vår lilla dotter (de vill jättegärna ha barn), men jag måste ju ha ngt däremellan oxå!!!

Grejen är att min kära ½års dotter ligger bredvid och skriker efter uppmärksamhet alt. jagar mej och blocket över hela golvet varje gg jag försöker skriva!! jo jag har en man som kán ta henne, men han har också en del att stå i nu.

SNÄLLA era bästa tips!!Smått desperat nu!!

• Svar på tråden panik inför tal
  • Fru H

Knepigt det där med tal! Fast kul, när man väl gjort det

Jag kan inte påstå att jag är särskilt erfaren själv när det gäller tal (har hållt ett enda, planerat i förväg, på ett bröllop) men jag kan i all fall dela med mig av det.

Tänk på att från "din vinkel" är det bara du som känner din kompis. Om du vill hålla ett personligt tal så har du något att komma med som ingen annan har! För dig kanske det inte känns så märkvärdigt, hur ni lärde känna varandra och vad ni brukar göra tillsammans, och era eventuella planer för framtiden, men för andra, som kanske inte känner den sidan av henne, kan det vara både intressant och underhållande. Särskilt som du är tärna också, finns det förmodligen redan ett intresse för dig och er relation, just för att hon valde just dig som tärna.

Tänk också på detta (talens 4 i topp ):

1. Kort och bra.
    2 Kort och dåligt.
    3 Långt och bra.
    4. Lång och dåligt.

Håll dig alltså kort! Det är alltid bättre, oavsett om talet är bra eller inte!

Lycka till på lördag! Det kommer säkert att gå jättebra!

• Pooh

ja, det låter ju vettigt...
    kanske jag inte måste hänga upp mig på att det måste vara kul..?utan "bara" berätta lite om oss typ.

• sisley

Inled heller inte med att säga ngt i stil med, "Ja, jag är ju ingen talare" eller att du ursäktar dig för att du inte hunnit få ihop ett bra tal etc.

Om du väljer att göra ett komiskt och personligt tal, tänk då på att det ofta bara är en liten klick människor som förstår det komiska i det du berättar då de andra inte har den förförståelse som ni sitter inne med. Kolla på filmen "miffo" så förstår du vad jag menar....
    Hmm, det var lite om vad man inte ska säga. Resten kan jag inte hjälpa dig med. Men du, det är världens kick när man är klar med talet och folk applåderar. Lycka till!

• Pooh

tack!
    ska tänka på det sisley

• Englamor

Ett tips kan vara att skriva en dikt, som du nedtecknar vackert på ett kort (som brudparet naturligtvis får sen).
    Det gjorde en väninna till mig, på vårt bröllop - där hon tog upp lite gemensamma saker som vi haft genom åren... och som till slut resulterade i hur jag träffade maken.
    Kan skrivas antingen på ett "vackert" sätt, eller så lite roligt om man hellre vill det.
    Lycka till hur du än gör!

• Englamor

Hmm...måste kanske tillägga att hon då läste upp den dikten på bröllopet, som alternativ till ett "vanligt" tal.

• Pooh

tack! Ja, jag har nog lugnat mig lite. Fått bra med tips här. Insett att det måste inte vara roligt utan kan vara vackert eller bara fint. Ska försöka att göra det kort så blir det ju inte tråkigt eller drygt att lyssna på.
    Fint tips att göra ett kort!

• My 2

Jag har några bra "paket" för ett tal...

1. Låtsas att bruden skickat ett brev till dig där hon ber dig att INTE berätta om den gången när.... läs sedan upp "brevet" som tal.

2. Låtsas att du hittat brudens dagbok och läs ur den... "Kära dagbok, idag är det den xxx och jag har precis träffat en ny kompis..." och sedan fortsätter du så och berättar om ett par händelser ni varit med om tillsammans, avsluta med vad du tror hon skulle skrivit i dagboken kvällen innan bröllopet.

3. Ta händelser ur brudens liv där hon saknat något (t.ex. den gången ni var på toa tillsammans och toapappret var slut) och ge henne denna sak ni då saknade (toapapper).

4. Har du möjlighet att visa bilder, t.ex. med dator och projektor kan du göra ett bildspel med allt ni gjort tillsammans och sedan prata kring detta, det blir roligt för resten av gästerna oxå!

Jag tycker inte nödvändigtvis att tal måste vara roliga, de kan oxå vara gulliga, söta, känslosamma eller bara informerande.

Lycka Till!
    /my

• dexterswife

Spånar lite...
    I kärlekslotteriet har X dragit högvinsten!

Kära X/Brudpar! Ni har vågat er på "Fritt Fall" in i äktenskapets Berg- och dalbana. Hoppas ert liv tillsammans kommer att innehålla många kärlekstunnlar och i framtiden också en eller annan barnkarusell...

Svar på tråden panik inför tal