• Tristanya

nån som har högskåpet som är utdragbart från IKEAs kök, hjälp!!

håller på o bygger ihop vårat kök nu, ett ikea kök.
    men förstår inte hur jag ska kunna få fast luckan på skafferiet/högskåpet, alltså ett sånt högskåp med utdragbar front, o sen är det två lådor där inne också.
    det är detta skåp jag menar: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79834913

skruvade dit dom där fästerna/pluttarna som man sedan ska fästa luckan på, mätte utifrån dom där pappmallarna man får med, men när jag försöker kolla med skåpluckan mot själva stommen så måste fästet blivit för långt upp.. men hur ska man veta vart man ska sätta fästet/den där pluttarna?
    samma med vart man ska skruva fast fästerna/pluttarna för den översta lådan.. kommer ha gjort en miljon hål i luckan innan jag är klar.
    får jag bara hjälp med den nedersta så kanske man kan klicka i det där fästet på den översta lådan o sedan försöka mäta utifrån det, men kommer ju bli svårt o få ut den ut lådan för att skruvas fast..

hoppas någon här har byggt ihop ett sånt skafferi o kan hjälpa mig!!
    blir så less på att det inte finns bättre beskrivningar på hur/vart alla delar ska va.. brukar inte ha några problem med ikeas möbler, o är inte det här heller, men blir såå less på att det inte kan stå att "till detta skåp ska du ha en x o en x o en x", så man vet precis.

• Svar på tråden nån som har högskåpet som är utdragbart från IKEAs kök, hjälp!!
  • Kaxmaja

Ja vi har ett sånt men kommer fasiken inte ihåg hur man gjorde Sorry

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Lilla Samuel ska bli storebror ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Tristanya
    Kaxmaja skrev 2009-01-06 17:17:42 följande:
    Ja vi har ett sånt men kommer fasiken inte ihåg hur man gjorde Sorry
    ok.. men kan du kanske kolla på erat skåp hur långt upp den översta lådan sitter från kanten på luckan?
    iof vill jag nog ha den där jag satt den nu (bara satt den på skenan än så länge), men är den undre som jag inte vet hur jag ska få till nu först, har redan satt dit fästerna utifrån den där mallen, men känns som att dom sitter för långt upp..
  • Kaxmaja
    Tristanya skrev 2009-01-06 17:20:11 följande:
    ok.. men kan du kanske kolla på erat skåp hur långt upp den översta lådan sitter från kanten på luckan? iof vill jag nog ha den där jag satt den nu (bara satt den på skenan än så länge), men är den undre som jag inte vet hur jag ska få till nu först, har redan satt dit fästerna utifrån den där mallen, men känns som att dom sitter för långt upp..
    Tror vi satte dit översta luckan och de grejjer vi skulle ha där først. Sen kunde man se lättare. Men visst jag kajn räkna pluppar hur høgt upp den översta lådan i underskåpet ska vara. Går och gør de nu.
  • myskatt

Sitter ställningen på rätt höjd i skåpet?

Mät från botten och upp i skåpet och sen botten och upp på luckan. Fortsätt så för varje hål.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Kaxmaja

Nu när jag øppnade och kollade kom jag på att de spelar ju ingen roll var du sätter lådorna. Bara du sätter fast dem i rätt højd på dørren e de ju inga problem alls. Eller e jag knasig nu?

• trollmammsis

det LIKNAR det vi har men vi har bara 1 dörr, en hel..ser ut som 2 st på bilden?  den sitter iaf fast i den nedersta lådan och i den översta om man bortser från dom 2 trådbackarna

• Kaxmaja

Vår skjutdørrlucka sitter fast i alla 4 lådorna. Sen har vi lagt en vanligt hyllplan som lixom delar de olika sk¨pen år och i överskåpet är de en vanlig dørr.

• myskatt

Du kan ju sätta lådorna hur du vill. Sen får du mäta som jag skriver ovan. Mallarna fungerar kanske bara på "standard" avstånd mella lådorna, tex lika stort.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Tristanya

vet att man kan sätta lådorna vart man vill.. men menar mer hur jag ska kunna sätta dom där fästerna rätt på luckan, så när jag sen ska fästa hela luckan på lådan längst ner o uppe att det ska passa ihop rätt med där skenorna med själva lådan sitter..

blir ju galet om jag väljer o fästa fästerna på ett ställe, o sen att det int passar ihop med där lådan sitter, för dom måste ju sitta på visst bestämmt avstånd, eftersom hålen i skåpet är på vissa avstånd..

• Tristanya

trollmammsis skrev 2009-01-06 17:24:11 följande:

det LIKNAR det vi har men vi har bara 1 dörr, en hel..ser ut som 2 st på bilden?  den sitter iaf fast i den nedersta lådan och i den översta om man bortser från dom 2 trådbackarna
    mmm precis, våran ska också sitta i den nedersta o den översta lådan, o där emellen är det två som inte dras ut med själva luckan. men frågan är hur jag ska veta vart fästerna ska sitta, för dom måste ju komma på rätt ställe, så att jag sen när jag ska klicka fast dom på luckan kommer i rätt höjd så att lådorna kan sitta på dom där skenorna.. för skenorna kan ju inte sitta exakt varsom helst, det är ju förbestämmda hål..
Svar på tråden nån som har högskåpet som är utdragbart från IKEAs kök, hjälp!!