Någon som vet hur det är att studera till Apotekare eller Optikerassistent?
Funderar på att astudera på distans då jag är mamma till en liten
Funderar på att astudera på distans då jag är mamma till en liten
Jag har inte läst till Apotekare själv, men har kompisar som har gjort det. Jag tror knappast att det är möjligt att läsa den utbildningen på distans, möjligen vissa kurser. I många av kurserna så ingår ju ganska mycket laborativa moment som är obligatoriska att delta i. Jag vet inte var du bor, men apotekarutbildningen finns väl bara i Uppsala, om det inte ändrats på senare år.
Jag vill skola om mig och ej jobba inom kotor vilket jag gör i nuläget innan jag blev mamma.
Vill ha ett mer servicejobb med bra lön. Men jag vill kunna plugga mycket utanför skolan eftersom det brhövs då jag ahr mitt lilla hjärta att ta hand om så distans vore toppen.
någon som har tips om någon snabb utbildning på distans. Bor i Stockholm.
Kolla på www.studera.nu
Där kan man (kunde förut iaf) söka på utbildningar och klicka i "distans" ex.
Apotekare är nog "omöjligt" att bli på distans, precis som blå fisk säger, men värt att kolla!
Lycka till!
Mrs Cykel, saken är den att jag vill läsa en mer lättare utbilning än universitetsnivå..
Ok, fast apotekare kräver ju en universitetsutbildning så det går inte på något annat sätt.
Det finns ju också andra typer av utbildningar (som jag inte kommer på namnet på, ska fundera) där man har mer praktik och inte läser på en högskola/universitet. Googla!
Mrs Cykel och blå fisk, vad pluggar ni till?
Apotekare är svårt att bli på distans, men jag hade kursare när jag läste till apotekare som pendlade från Stockholm till Uppsala. Dock är det ingen snabb utbildning, det tar fem år. Fråga mig gärna om du vill veta mer
/Ida (apotekare)
Lusekofta, vad för liknande jobb finns, dvs. där man hjälper människor och slipper jobba på kontor.
Jag är gymnasielärare.
Mrs Cykel, jaha. För jag vill läsa en kortare utbildning gärna inom KY, och med få träffar eftersom jag är småbarnsmamma.
Ok, vet du vilket område du vill jobba inom? Annars brukar det finnas "tester" man kan göra för att få lite vägledning. Finns nog säkert ngt på sidan jag angav ovan.
Du kanske tänker på apotekstekniker, det är kortare utbildning men man kan jobba på apotek.
Just det Lusekofta. Det är bara det att i Stockholm finns en utbildning men det är ej distans och så har dem tuffa iintagningsprov med intervjuer och max 30 studenter per år så det gäller att skolan känner att man är rätt person.
Spontant känns det ganska svårt att läsa en hel utbildning på distans. Du kanske får "nöja" dig med att vissa kurser går att läs hemifrån? Sen brukar det ju vara mkt tid ändå för "hemarbete". Kanske inte på naturvetenskapliga utbildningar, men på många andra.
www.flexvux.nu/apotekstekniker2.htm
distansutbildning
finns ju andra inriktningar om man vill jobba med något liknande
www.kyguiden.se/Docs/Area.aspx
Känner igen mig i din sits. Alltså att du vill ha en kortare utbildning, t.ex. KY och vill jobba med människor men inte vet exakt vad du vill göra. Själv pluggar jag ännu bara på komvux och försöker få gymnasieslutbetyg, men snart är det klart och då blir det nog KY.
Här i Stockholm finns ju Frans Schartau som har både komvux och KY http://www.schartau.se/default.cse kolla där om du hittar nåt som passar.
Jag pluggar till apotekare och bor i Stockholm. Jag pendlar till Uppsala och det fungerar bra med tanke på att det inte är så exceptionellt mycket obligatoriska moment; mest laborationer och muntliga redovisningar. Det är dock en lång utbildning (5 år) men arbetsmarknaden ser ljus ut och lönen är väldigt hög om man hamnar rätt inom industrin, jag ser det som ett framtidsjobb.
Om du vill jobba på apotek råder jag dig att inte gå apotekarprogrammet utan receptarieprogrammet eller utbilda dig till apotekstekniker då det är dessa professioner som säljer läkemedel.