• Pokergirl

Priser i Thailand?

Vi sitter och planerar en resa till Thailand men försöker komma fram till hur mkt fickpengar som kan tänkas behövas. Vi är två personer, gillar att äta gott och tar gärna ett par öl och några groggar på kvällen.

Jag har försökt hitta aktuella priser men då sidor visar så otroligt olika hoppas jag att ni som nyligt besökt Thailand kan berätta hur ni upplevt prisnivån.

• Svar på tråden Priser i Thailand?
  • norrsken80

Vi har nyligen varit till Thailand (2 v på Phuket) och för oss gick det ca 15.000 i fickpengar. Vi var också 2 pers. Maten varierar stort, du kan äta för 30 kr eller för 300 kr. Ölen kostade 20 kr om jag minns rätt. Man kan säkert lätt komma under 15.000 kr, men vi var inte där för att spara direkt Vi upplevde inte att det var dyrt, varken att äta, dricka eller shoppa.

• abnocto

Vi kom hem från Phuket igår och jag tyckte det var dyrt att gå ut och äta om kvällarna, inte alls så billigt som alla säger. Även på mindre platser kostade det. Vi hade tagit halvpension vilket räddade vår budget.

• sweetpea

Vi kom hem i söndags efter två veckor i Khao Lak. Vi har ätit och druckit allt vi ville ha (frukost ingick), gjort en del utflykter och shoppat en del. Vi åt ofta lunch på hotellet, vilket är lite dyrare, och vi åkte en del taxi. Vi gjorde av med ganska exakt 10 000 kronor. Då snålade vi inte en enda gång, utan åt en del västerlänsk mat (kött, etc), drack mycket öl och en hel del drinkar.

• abnocto

Vi är två vuxna o två tonåringar och efter 2 veckor kan vi konstatera att vi har gjort av med 10000 kr och då hade vi halvpension (exkl dryck). Vi gjorde en dyr utflykt med Fritidsresor på 3700 kr, sydde upp en kostym + skjorta till grabben för 2000kr och gjort "privata" utflykter o åkt mycket taxi. Inte shoppat så mycket då vi inte hittade så mycket vi ville ha.

• Susiepie

Vi åkte 2 vuxna en tvåringing som år och en 6 mån som inte ä ter mat ännu!
    Vi gjorde av med ca 12 000 :- Vi åt det vi ville och frack och shoppade inte så mkt shopping för jag tyckte mest det var strunt att shoppa men en del kom vi hem med iaf ! :)

Nästagång satsar jag nog på 16 000 minst för 2 pers och barn

Livet är fullt av kärlek!
  • Susiepie

Glömde skriva att frukost ingick för oss, vi fikade ofta på svenska fiket i Kata som är rätt dyrt som en middag ungefär ibland dyrare än så men det var gott :):)
    SEdan så var vi på fritidsresors utflykt för ca 2000 kr

• Fragglerock

Vi åkte 2 vuxna och en 4-åring till Ao Nang nu i december. Frukost ingick på hotellet.

Vi åt och drack och shoppade friskt (extra väska på vägen hem:)) och vi gjorde av med cirka 10.000:-. Vi hade kunnat spara pengar om vi inte gjort organiserade turer med snorkling osv som kostar en slant. Hade vi bott på ett ställe som inte hade haft öar dit man tar sig med longtailbåt hade vi oxå kunnat spara pengar. Vi tyckte inte att vi behövde vända på slantarna och har ätit både dyrt och billigt.

• Jolines Mamma

Va i Hua Hin förra året och gjorde av med ca 5000:-
    Då shoppade jag en hel del med..
    Åker tillbaka i slutet av månaden och tar med mig ca 5000 nu med.

• Lotten 66

Tycker det låter mycket med 15000kr för två pers. Är ju nästan vad det kostar på Kanarieöarna. Då kan man förstås inte dricka och äta precis som man vill men i alla fall. Trodde det var jättebilligt i Thailand eller beror det på vart i landet man är?

• Susiepie

JAg trodde det skulle vara billigare än det var faktiskt spec att äta men det är BILLIGT om man jämför i sverige men jag trodde det skulle vara billigare heh :)

Men på två pers tror jag på 10 000 :- vi var ju 2 vuxna och en 2 åring som åt och fikade med oss och alltid tog in eget...

• inoka

vi brukar göra av med 25.000 kr 2 vuxna och 2 barn m boende och mat och nöje.. sista vändan var 7 veckor.

• abnocto

Vi tycket inte att det var jättebilligt på Thailand som alla säger. Många säger att priserna har gått upp. Det finns många restauranger som tar 200-250kr/person för att äta middag och det tycker då inte jag är billigt och ändå är det en "vanlig" restaurang.

• camillaoadde

Det man ska göra för att komma undan så billigt som möjligt är att äta där thailändarna äter. Maten som finns på sådana cyklar kostar inte många kronor och det är oftast bättre mat där med bättre hygien än i riktigta restauranger. Dom är mer kontrollerade av myndigheter och så.. Sen ska man dricka inhämsk öl och inte ex heineken. Tiger beer är billigare än Singha och mkt mkt godare och bättre för magen!! Ät på någon bakgata och inte längs ex bangla road i patong för då blir det dyrt.

• Bong

Fick alldeles nyss ett sms från Thailand där det stod att priserna på Koh Lanta var hälften så mycket som på Phuket...

• Agnes och Ville

Vi var på Koh Samui förra året och det var rikigt billigt att äta och dricka. Vi åt på "vanliga" restauranger och det var supergott och mycket bra priser. Luncherna gick på ca 20-40 kr/pers. Middagarna gick väl på lite mer.

Den dyraste middagen vi åt var på hotellet, 2 förrätter,2 huvudrätter, 2 avec, 2 kaffe, öl och Bacardi och det kostade ca 300kr. Bodde på 4 stjärnigt hotell.

• jag25

om man nu väljer platser som phuket så får man ju räkna med att det kostar att gå på restaurang, men att äta på local restauranger och äta thai mat är billigt.. Sen att Shoppa i Phuket är väl heller ingen hit, Bangkok är mycket bättre med marknader och stora varuhus

Svar på tråden Priser i Thailand?