• tjolahopp81

Hur fort smittar magsjuka?

Träffade en vän igår eftermiddags och hon var visst magsjuk nu.

Hur länge bör jag vara rädd för att åka på denna kusliga sjuka?

• Svar på tråden Hur fort smittar magsjuka?
  • Jasusu

1-2 dagar brukar det ta innan symptom visar sig

• Välkommen till mej

Tror man kan vänta sej att det kan ta upp till 1 vecka i värsta fall. Men oftast så insjuknar man inom 3 dygn..

• fruganL

Inkubationstiden är väl 48 timmar? 72 om det är vinterkräksjukan.

• iacata

Är det vinterkräksjukan behöver det definitivt inte ta 72 timmar, kan gå på bara några timmar.
    Nä det är inte troligt att hon smittat dig

• misssecret

det smittar innan också speciellt om du var hemma hos henne, men hoppas du inte blivit smittad!!!

• Välkommen till mej
    fruganL skrev 2009-01-06 19:25:20 följande:
    Inkubationstiden är väl 48 timmar? 72 om det är vinterkräksjukan.
    Nej, det är antal timmar man ska hålla sej hemma efter sista symptomet...
  • tjolahopp81
    Svar på #8
    Välkommen till mej skrev 2009-01-06 19:31:46 följande:
    Nej, det är antal timmar man ska hålla sej hemma efter sista symptomet...
    timmar?
  • tjolahopp81
    Svar på #7
    misssecret skrev 2009-01-06 19:31:43 följande:
    det smittar innan också speciellt om du var hemma hos henne, men hoppas du inte blivit smittad!!!
    Hon var visserligen hemma hos oss, men nu känner jag efter efter minsta lilla symtom, tokig som jag är :-I
  • iacata

För att magsjuka som går runt på tex förskolan så kan smittskydd gå in och sätta upp lappar där det står att från sista symptomets försvinnande +48 timmar ska man vara hemma. Men det är extremt och det är i förebyggande syfte för att hindra smittspridning.

Hur lång tid det tar innan man insjuknar efter smittspridning är olika för var och en. Likaså hur hårt det tar på kroppen.

Har man vinterkräksjukan så stannar man hemma oavsett. Det finns ingen som helst energi kvar i kroppen. Man är helt urlakad och en vanlig maginfluensa är rena rama semestern jämförbart.
    Har man haft vinterkräksjukan är man inte pigg bara för att man slutat kräkas. Jag med flera kan skriva på att man aldrig har varit så sjuk som då. Du ligger en vecka oavsett, men det är bara första dygnet man har okontrollerade övningar på toaletten.

Svar på tråden Hur fort smittar magsjuka?