• nördi

Bebis som inte vill sova på rygg?

Har en son på 1 månad, som aldrig tyckt om att sova på rygg. Utan på nätterna, eller när han sover överhuvudtaget - som han gör mestadels av dagarna, så vill han sova på min mage/bröst.
    Så fort jag försöker lägga honom på rygg, vaknar han, och börjar skrika. Det ser precis ut som han får ont utav att ligga på rygg, men jag vet inte om jag bara inbillar mig.

Någon som har några tips om vad jag kan göra? Vill ju inte att han ska hålla på o skrika sig till sömns precis på rygg, om han finner det obekvämt. Men samtidigt så börjar det bli jobbigt att ha honom sovandes på mig varje natt...

• Svar på tråden Bebis som inte vill sova på rygg?
  • saris2008

Vår kille gillade heller inte rygg men sida gick bra, så han har fått sova så,har även en kompis var son bara ville sova på mage, bvc tyckte att han skulle få göra det med ett andningslarm. så det kanske kan vara nåt att införskaffa.

• nördi

Tycker det låter läskigt med andningsalarm, då får han gärna sova på mig än att riskera nåt sånt. Dock så vet jag att alla vi systrar i familjen sovit på magen, o vi lever ju.. Hehe :)

• Ragnelutta

Vi kör också med ett andningslarm så han snusar på mage varje natt.

• Ragnelutta

Läskigt med andninglarm?? Vad är läskigt med det?? Fungerar ju klockrent?

Vad menar du skulle vara riskabelt?

• saris2008

nördi skrev 2009-01-06 20:03:25 följande:

Tycker det låter läskigt med andningsalarm, då får han gärna sova på mig än att riskera nåt sånt. Dock så vet jag att alla vi systrar i familjen sovit på magen, o vi lever ju.. Hehe :)
    Det är inget som är läskigt med andningslarm, eller tror du att kommer att tycka att det är otäckt om det skulle larma?

Prova sidan, det måste ju vara lite bättre än mage, han kanske vill kunna krypa ihop lite när han sover.
  • carola1977

Vår dotter sov också dåligt på rygg så hon har sovit på mage i sin säng (och i vagnen när hon var liten) sedan hon var några veckor. Jag läste på om PSD och vi uppfyllde inga andra risker så vi hade inget larm heller.

• Cam75

lade min gosse på sidan mest.. men sen fick han faktiskt sova på mage.. ett beslut jag o min man tog ihop. Det kändes rätt, han var frisk och stark och hade inga varma kuddar eller tjafs kring huvudet..

• crocco

vår dotter gillar att sussa på sidan så det får hon gärna.

• nördi

saris2008 skrev 2009-01-06 20:05:07 följande:

nördi skrev 2009-01-06 20:03:25 följande:
    Det är inget som är läskigt med andningslarm, eller tror du att kommer att tycka att det är otäckt om det skulle larma? Prova sidan, det måste ju vara lite bättre än mage, han kanske vill kunna krypa ihop lite när han sover.
    Ja, precis.. Skulle tycka det var läskigt om den larmade, något annat menade jag inte.
    Har lagt honom på sidan, men han rullar över på mage direkt då. Ska man ta bort kudden om man ska låta dom sova på mage?
Svar på tråden Bebis som inte vill sova på rygg?