• 200 cdi

Sveriges omoderna biltvättar

De biltvättar som finns på bensinmackarna i sverige är som
    bekant ganska dåliga, bilen blir inte helt ren, borstarna ger slitage på lacken och dessutom är det dyrt.
    I tyskland finns superfina tvättanläggningar, funkar så här:
    du kör in i en stor byggnad, först genom en anläggning som
    sprutar smutslösande medel, kör fram ett par meter, där spolar en person bilen med högtryck, fram ett par meter och
    nästa person tvättar av vissa av bilens delar med en mjuk borste med skum. Kör fram, betal till nästa person, kör på
    en räls, lägg växel i friläge, bilen åker nu på rälsen genom
    en automatisk tvättanläggning med mjuka textilborstar och
    rengöringsmedel, sedan kommer avspolning och högtryckstork,
    vid rälsens slut efter c:a 20 meter, porten öppnas, grön
    lampa lyser, lägg i växel och kör ut.
    Resultatet är 100% ren bil, inkl. fälgarna.
    Priset är 80 till 150 kronor beroende på tvättprogramm.
    Hoppas någon får inspiration och startar en sådan tvätt här
    i sverige!!

• Svar på tråden Sveriges omoderna biltvättar
  • Noctis

Det finns faktiskt en liknade tvätt anläggning här i Upplands Väsby (2 mil norr om Stockholm).
    Kanske lite långt att åka hit från Ystad iof

• Danne123

Noctis skrev 2009-01-06 20:26:53 följande:

Det finns faktiskt en liknade tvätt anläggning här i Upplands Väsby (2 mil norr om Stockholm). Kanske lite långt att åka hit från Ystad iof
    Vart då?
  • Noctis

Glädjens Biltvätt, Sandavägen 1
    Glädjen (vid Jet), tel. 0708-66 99 39

Samma motorvägsavfart som McDonalds (Upplands Väsby Norra)
    Har ingen koll på vad avfarten heter faktiskt då man är boende här och att köra av motorvägen där går på rutin

• Danne123

Noctis skrev 2009-01-06 21:58:31 följande:

Glädjens Biltvätt, Sandavägen 1Glädjen (vid Jet), tel. 0708-66 99 39Samma motorvägsavfart som McDonalds (Upplands Väsby Norra)Har ingen koll på vad avfarten heter faktiskt då man är boende här och att köra av motorvägen där går på rutin
    Ok, tack.
    Hur mkt kostar en tvätt där?
  • Noctis

Den dyraste tvätten ligger på 180:- om jag inte minns helt fel.
    Men jag tycker att det är helt klart värt dom pengarna.

• Pixboy

Finns en firma som heter Mjuk biltvätt som har tre fräscha anläggningar i Göteborgstrakten som funkar som du beskriver. Riktigt bra.
    www.mjuk.se

• Isfjord

200 cdi skrev 2009-01-06 20:24:22 följande:

...en person...nästa person tvättar...till nästa person...Priset är 80 till 150 kronor beroende på tvättprogramm.Hoppas någon får inspiration och startar en sådan tvätt häri sverige!!
    Tre personer som jobbar inne i tvätten. Dels deras arbetsmiljö med kemikalier och tungmetaller, dels Svenska löner. Tror du att det skulle fungera här?
    Likadant att det i vissa länder står personal och tankar bilen åt dig, packar ner maten i kassarna när du handlar mat osv. Vad tjänar de? Oftast behöver de ha 2-3 heltidsjobb för att klara sig. Det finns en anledning att vi inte har sådana arbeten i Sverige. Däermot finns det tvätthallar där bilen går på räls genom anläggningen här också.
  • Samson Biceps

Bor och jobbar i tyskland och det är väldigt sällan man ser såna anläggningar... Aral mackarna har nåt liknande iaf

• byström

Finns en rätt fin tvätt i Östersund, TWAG har jag för mig att dne heter.
    Helt ok.

• 200 cdi

Det verkar som om "Isfjord" lever i sin egen lilla värld,
    tvätten hade inte blivit godkänd om arbetsmiljön hade varit
    hälsofarlig eller om reningssystemet inte hade klarat miljökraven.
    Tyskland har stränga regler om de anställdas arbetsmiljö och
    säkerhet,dessutom är miljökraven stenhårda.
    Dessutom tror vederbörande att personalen på tvätten skulle vara
    underbetalda, vilket ej stämmer, detta vet jag på grund av att
    jag har bekanta som bor och arbetar i tyskland, med
    sk. lågstatusjobb, dvs. arbete utan utbildning.
    "Isfjord" tror inte att en sådan tvätt skulle fungera här,
    men faktum är att om man föjer gällande regler för miljö,
    arbetsmiljö, löner osv, så fungerar det naturligtvis lika bra
    här som där.
    Jag vet inte vilka länder vederbörande reflekterar till och har erfarenhet av, med hänvisning till att de anställda skulle behöva
    2-3 jobb för att klara sig ekonomiskt.
    Tyska staten är ganska generösa med bidrag, för både det ena och det andra.
    Jag har undersökt och konstaterat att om jag hade tagit samma jobb i tyskland som här hade jag haft mer pengar över, dels pga. av rättigheter till bidrag, och dels pga. storleken på bidragen.
    Jag har en liten hyreslägenhet i Hamburg och vet hur systemet
    fungerar.
    Dessutom ville jag bara berätta hur blank och fin bilen blir i den här tvätten, i Hamburg finns för övrigt 7 st liknande.

• elvinaOstefan

Har i Gbg vet jag två likadana tvättar. Mina föräldrar har alltid tvättat sina bilar på pappas mackar, statoil. Där blir det också rena och borstarna är i skinn.

Devin, det finaste vi har ♥
  • Gorban

Jag har testat Mjuk Biltvätt i Kungsbacka där dom handtvättar bilen innan den går igenom tvättbanan med mjuka borstar. Ett ordentligt program kostar 300 spänn och helt rent blir det inte. Det näst bästa är att låta handtvätta bilen hos en rekondfirma men inte ens där blir det perfekt om de har bråttom. Bäst resultat frå jag om jag tvättar bilen själv. Jag har högtryckstvätt och allt annat som behövs.

Svar på tråden Sveriges omoderna biltvättar