Lia och bäbisen skrev 2009-01-15 09:41:23 följande:
Ja,
lektion.se är min favvosida! =) Ny fråga; När era elever LÄSER skönlitterärt för att göra tex bokrecensioner, vad ger ni dem för böcker?? Vi har ju inget sådant så jag får ju beställa. Men överallt jag kollar så är böckerna på ca 300 sidor minst och det klarar låååångt ifrån alla mian elever. Jag är ute efter lättlästa, gärna verklighetsbaserade böcker (ca 20 st olika titlar´så de kan cirkulera). Blir jätteglad för tips! Både på enkla klassiker, men ännu mer för "bra" och moderna böcker, gärna verlighetsbaserade också då som sagt...
Jag är förvisso inte engelskalärare, men läser väldigt mycket engelsk litteratur så jag hoppas att mina tips kanske duger ändå
Hade jag varit du så hade jag försök att få tag på lite lättsmält fantasy på engelska för de som gillar det.
Ex.
Dvaid Eddings
Harry potter funkar faktiskt med, de är inga barnböcker på engelska och de ordvrängningarna som Rowling gör på orginalspråket har försvunnit i översättningen. Jag var i den ålkern när jag började läsa de böckerna sen var jag hooked.
Liftarens guide till galaxen är ofantligt rolig.
Jane Austen? Men det kanske är B-kurs?
Dan Brown´s Davinci code?
Systrarna Brontë, fast det kanske är b-kurs det med?
Du har ju en hisklig massa musikbiografier på engelska. Ex. Bob dylans egna och den är super, men tjock.
Jag har gärna mer tips om du vill