• Anonym

Att avsäga sig sin del av vårdnaden?

Hur går det till?
    Måste man dra igång en rättslig process, eller hur går man tillväga?

• Svar på tråden Att avsäga sig sin del av vårdnaden?
  • Anonym

Hur menar du?

Det går inte att avsäga sig skyldigheterna kring sitt barn om det är det du menar....

Men vill ena föräldren ha ensam vårdnad och den andre går med på det så är det bara att skriva på papper, inga problem!

• Anonym

Nej, du behöver inte dra igång en rättslig process, förutsatt att den andra föräldern vill ha ensam vårdnad. I så fall kontaktar ni bara familjerätten i er kommun och bokar ett besök för att skriva ett avtal om att ändra vårdnaden från gemensam till ensam för den andre föräldern.

• Anonym

Ok, pappan bor inte i sverige, räcker det om han skickar en underskrift?

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-06 22:08:18 följande:

VILL han avsäga sig vårdnaden så räcker det med hans underskrift...
  • Anonym
    SomeNewKid skrev 2009-01-06 22:08:18 följande:
    Varför vill du göra det?
    Pappan bor inte i sverige, och just nu känner vi att det är enklast om jag har vårdnaden.
  • EnsammaMamma

En biologisk förälder har alltid rätt att ansöka om vårdnad oavsett vad det finns för skrivna papper om inte barnet far illa av att träffa någon av föräldrarna och det finns dombeslut på det.

Om du vill ha enskild vårdnad och partnern inte går med på det så finns inte så mycket du kan göra, går däremot partnern med på det så skrivs ett vårdnadspapper hos familjerätten då barnet är fött.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-01-06 22:09:03 följande:
    Anonym skrev 2009-01-06 22:08:18 följande: VILL han avsäga sig vårdnaden så räcker det med hans underskrift...
    Ok, med två vittnen eller? Skriver han på ett eget papper, eller är det en spec vårdnadsblankett som ska fyllas i?
  • Anonym
    EnsammaMamma skrev 2009-01-06 22:11:55 följande:
    Är ni inte gifta tillfaller vårdnaden automatiskt på dig.
    Vi har gemensam vårdnad, det gäller ett större barn.
  • EnsammaMamma

kontakta då familjerätten så tar de kontakt med honom, jag tror inte du kan lämna in ett papper, allt måste ske genom dem för att de ska vara säkra på att han går med på att du har enskild vårdnad.

• Anonym (hmm hmm)

Vilket land bor han i?

Anonym skrev 2009-01-06 22:08:18 följande:
  • Anonym (?)

Hmm.. Det är skillnad på att avsäga sig vårdnaden och det är skillnad på att avsäga sig umgängesrätt. Skriver det då det är många som blandar ihop dessa begrepp. Dessutom betyder att avsäga sig vårdnaden att man INTE har ett ekonomiskt ansvar för sitt/sina barn. Det kommer aldrig en förälder undan. Det minsta en förälder idag betalar för ett barn är det försäkringskassan har som minsta norm. Idag tror jag att det är 1,273 kr/mån. Men om den som avsagt sig vårdnaden tjänar mer så ska beloppet ökas beroende på barnets/barnens behov. Båda föräldrarnas inkomst tas det hänsyn till!

Men det hjälper inte försäkringskassan till med längre (de gjorde de förr) då det blev för dyrt att hjälpa (oftast) kvinnor. Så idag helt felaktigt tror många att det är 1,273 kr/mån som gäller (för ett barn).

För att komma till din fråga. Kontakta kommunen, de har oftast en familjerätt som hjälper dig i just "Att avsäga sig sin del av vårdnaden?"

• en glad
    Svar på #11
    Ni kan skriva avtal om ensam vårdnad hos familjerätten (om ni är överens). Kontakta dem!
  • Anonym

Tack för svar!
    Nu är det ju så att pappan inte kan närvara vid fam.rätten men jag hoppas det går att lösa ändå.

• Anonym (JJ)

Man måste vara på fam.rätten båda två, men om han är utomlands så kanske det går att lösa på ngt annat sätt. Du får ringa och höra helt enkelt.

När samma sak var aktuell för min och barnens pappas del så gick de inte alls med på att han skulle skriva några papper själv eller så, han var tvungen att komma dit.

När jag frågade dem hur vi skulle lösa vårdnadsfrågan den dagen jag behövde få ett papper påskrivet och han var utomlands och inte gick att få tag på så sa de att den dagen fick jag stämma honom på vårdnaden. Lite väl kan man ju tycka när han VILL avsäga sig vårdnaden men inte kan närvara för att skriva över den.

Nu löste det sig ändå för mig och mitt ex, han kom och skrev över vårdnaden på fam.rätten.

Hoppas det löser sig för er.

• snigelmamma med 2

Det finns en färdig blankett att fylla i som man kan få hemskickad från familjerätten om man är överens om att den ena föräldern ska ha enskild vårdnad.

• Anonym (e vårdnad)
    Anonym (?) skrev 2009-01-07 02:32:48 följande:
    Hmm.. Det är skillnad på att avsäga sig vårdnaden och det är skillnad på att avsäga sig umgängesrätt. Skriver det då det är många som blandar ihop dessa begrepp. Dessutom betyder att avsäga sig vårdnaden att man INTE har ett ekonomiskt ansvar för sitt/sina barn. Det kommer aldrig en förälder undan. Det minsta en förälder idag betalar för ett barn är det försäkringskassan har som minsta norm. Idag tror jag att det är 1,273 kr/mån. Men om den som avsagt sig vårdnaden tjänar mer så ska beloppet ökas beroende på barnets/barnens behov. Båda föräldrarnas inkomst tas det hänsyn till!Men det hjälper inte försäkringskassan till med längre (de gjorde de förr) då det blev för dyrt att hjälpa (oftast) kvinnor. Så idag helt felaktigt tror många att det är 1,273 kr/mån som gäller (för ett barn).För att komma till din fråga. Kontakta kommunen, de har oftast en familjerätt som hjälper dig i just "Att avsäga sig sin del av vårdnaden?"
    Med erfarenhet av andra trådar kan jag säga att försäkrignskassan handlar olika i olika län och pappan till mitt barn betalar 660kr för dvårt barn. Summan ska grunda sig på inkomsten och vara MAX 1273 kr / månad enligt vad de sagt till mig. Och joo försäkringskassan hjälper visst till i frågor om detta för de har de gjort med oss.
Svar på tråden Att avsäga sig sin del av vårdnaden?