• princess of hearts

Hur lyckas med ostfondue?

Jag har nu gjort ostfondue tre gånger och två utav de gångerna har den skurit sig. Det vill säga att osten och vinet inte blandats. Jag har använt ostar som Gruyère, Edamer, Parmesan, Greve och Emmentaler, vilka alla ska kunna användas. Vad kan felet vara? Grytan? Värmen? Spisen?

• Svar på tråden Hur lyckas med ostfondue?
  • Anouschka

Du smälter osten på för hög värme. Det tar lång tid för osten att smälta och då stressar många på det hela genom att dra upp temperaturen vilket är fel, fel, fel! Du ska smälta den på medelvärme, inte högre.

Bäst blir det om man krossar vitlök och smörjer in botten.

Red den med Maizena utblandat i kallt vin och ha i en skvätt körspärssnaps (Kirsch) så ska du se att det blir bra

• Anouschka

Du använder väl en riktig fondue-gryta i keramik, inte rostfritt stål eller liknande?

/Från en som tvingats lära sig tycka om Fondue efter att ha utvandrat till Schweiz... där Fondue står på matlistan var och varnannan helg under vinterhalvåret...

• Örnie

Anouschka har helt rätt. Men man kan använda valfri snaps. (Brukar titta på när maken gör fondue; ostfondue är hans grej).

• Anouschka

ja, naturligtvis kan man använda valfri snaps MEN Kirsch är liksom "Fondue-snapsen nummer 1" Vet inte hur tillgången på Kirsch (som förövrigt smakar rävgift när den intas som snaps... *brrr*) är i Sverige dock, har ju inte det problemet där jag sitter

• princess of hearts

Det är nog värmen som är problemet. Jag bodde i Schweiz ett halvår och åt fondue en gång i veckan.. Tyvärr var det andra som tillagade den då, så jag lärde mig aldrig "tricket". Jag köpte då på inrådan utav mina schweiziska vänner en caquelon i järn eftersom det ska vara bättre än både keramik och emaljerad. Dessutom har jag inuktionsspis och jag är inte säker på att kermik eller emalj fungerar på den.

I övrigt har jag gjort som ni sagt. Vitlök, maizena och kirsch... Jag får se om det går bättre nästa gång.

• Anouschka

Jag tycker keramik är det bästa, men det är ju som med allt annat - alla har olika smak

Visst är det "jobbigt" att behöva smälla i sig fondue en gång i veckan... jag håller på att få nog av allt vad ost heter nu efter ett par år här i Schweiz. Jag började som du med att stå vid sidan av när sambon tillagade fonduen men eftersom jag inte är någon ostälskare i grunden bestämde jag mig för att ta över och försöka göra det på mitt sätt (dvs MASSOR med vitlök )för att vänja mig och nu tycker jag mycket bättre om Fondue

Vart bodde du i Schweiz? Vad gjorde du här?

Lycka till!

• Laisa
    Va braatt jag snubblade över den här tråden... Ser att ni diskuterat fonduegrytan som ska användas, innebär det att man INTE kan använda en "vanlig" rostfri fonduegryta till ost? Jag har inhandlat färdig fondueost på tax-free...
    Förvirrad tvåbarnsmorsa till Emmy 051213 och Tim 071129
  • Anouschka

Laisa skrev 2009-01-28 13:15:37 följande:

Va braatt jag snubblade över den här tråden... Ser att ni diskuterat fonduegrytan som ska användas, innebär det att man INTE kan använda en "vanlig" rostfri fonduegryta till ost? Jag har inhandlat färdig fondueost på tax-free...
    Det bränner fast direkt i en rostfri gryta, det är i alla fall min erfarenhet. Bättre att köra med gjutjärn eller keramik. Lycka till!
  • Laisa
    Tack för det! Då ska jag jaga en sån...
    Förvirrad tvåbarnsmorsa till Emmy 051213 och Tim 071129
Svar på tråden Hur lyckas med ostfondue?