• Rapunzella

Köpa enkel symaskin - vilken? AEG - Brother - Hugin

Har nu ledsnat totalt på min gamla Singer som inte matar fram tyget, färgar av sig på tyget, spolarna går sönder mm.

Jag är fullkomligt värdelös på att sy, och behöver nu en enkel, billig symaskin som främst klarar sick-sack och raksöm. Kring 1000-kronor har jag tänkt att spendera och jag väljer mellan dessa tre:

AEG 795 - www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000vDhAVHi0&CatalogCategoryID=

Brother LS2125 - www.siba.se/product/product.aspx

Hugin Muscari - www.coop.dk/vores+varer/egne+maerker/hugin/hugin+create.aspx

Är det någon som vet något om någon av dessa maskiner så skulle det hjälpa massor!!

Jag vet verkligen inte vilken som är vettig att köpa. Jag har klämt och känt lite på AEG:n och Brothern, och de känns rätt plastiga, men man kan väl inte vänta sig annat, antar jag...

Vill helst inte köpa en begagnad, då min gamla Singer köptes just begagnad, och den har aldrig varit särskilt bra.

Snälla, all hjälp är SÅ välkommen!

• Svar på tråden Köpa enkel symaskin - vilken? AEG - Brother - Hugin
  • Kajee

Jag skulle hellre rekommendera en Bernina 56. Den kostar ca 2500, dvs en hel del mer, men är å andra sidan en rejäl och riktigt bra maskin. Har aldrig haft några problem med en Bernina.

www.symaskinwebshoppen.se/product_info.php&products_id=113&osCsid=92731ca07c5733faaf36c460a51bcd20

• Twilight

Jag har haft Brothern i drygt ett år nu, och jag ÄLSKAR den! Vet inte riktigt vad jag ska skriva om den men den är superbra

♥Familjen♥
  • Garageänkan

Tyvärr så brukar det vara så att det inte lönar sig att köpa en billigare maskin. Ta hellre en Janome eller Bernina som är kända för sin kvalitet. Det brukar oftast bli så att priset rusar upp i servicekostnader sist och slutligen med billiga maskiner...

• Twilight
    Garageänkan skrev 2009-01-06 22:48:24 följande:
    Tyvärr så brukar det vara så att det inte lönar sig att köpa en billigare maskin. Ta hellre en Janome eller Bernina som är kända för sin kvalitet. Det brukar oftast bli så att priset rusar upp i servicekostnader sist och slutligen med billiga maskiner...
    Fast det beror nog alldeles på hur ofta och vad man syr med sin maskin! Jag vet flera som syr lagom mycket och är supernöjda med sina billiga maskiner (Jag själv också)
    Jag skulle aldrig få för mig att köpa en dyrare maskin för så mycket/så avancerat syr jag inte
    ♥Familjen♥
  • Garageänkan

Twilight skrev 2009-01-06 22:51:43 följande:

Fast det beror nog alldeles på hur ofta och vad man syr med sin maskin! Jag vet flera som syr lagom mycket och är supernöjda med sina billiga maskiner (Jag själv också) Jag skulle aldrig få för mig att köpa en dyrare maskin för så mycket/så avancerat syr jag inte
    Alla gör ju som de vill. Jag brukar hjälpa min svärfar i hans butik, säljer och reparerar och han får in hur många billiga som helst per dag som inte ens går att fixa när de går sönder. Finns aldrig reservdelar eller så kostar deras delar så mycket att det inte är värt att fixa. Men som sagt, alla gör ju som de vill. Jag har en Janome Easy jeans den är verkligen enkel men stark orkar igenom det mesta, har aldrig nånsin haft något problem med den trots att jag syr ganska mycket. Den var inte så dyr heller.
  • Rapunzella

Tack för tips! I nuläget är budgeten tyvärr bara kring tusenlappen, och i den prisklassen verkar det vara ungefär mellan dessa tre det står.

Twilight - jag har hört både väldigt positivt och lite mer negativt om Brothern. Roligt att höra att du är så nöjd! Har den någon lampa och sådan där kåpa att sätta över när den inte används?

• Lillfjant

Jag har också en brother och är jättenöjd Skulle garanterat köpa en igen.

• Rapunzella

AEG:n hävdar att den har 24 program. Undrar varför den kan ha dubbelt så många program som de andra för samma pris?

Ni som har Brother, varför valde ni den?

• Lillfjant

Mamma hade en brother under min uppväxt som klarade allt. När jag sen började på skrädderiprogrammet på gymnasiet behövde jag en egen maskin och då valde jag en brother eftersom vi var så nöjda med den gamla. Hade provat många andra märken också, men jag gillade brothern bäst. Jag är nu inne på min andra brother (den först fungerar fortfarande men den började bli lite ledsen efter allt jag sytt på den) och jag är lika nöjd med den här
    Dessutom gör brother industrisymaskiner så dom vet ju hur dom ska tillverka praktiska symaskiner

• Twilight
    Rapunzella skrev 2009-01-07 10:33:53 följande:
    Tack för tips! I nuläget är budgeten tyvärr bara kring tusenlappen, och i den prisklassen verkar det vara ungefär mellan dessa tre det står.Twilight - jag har hört både väldigt positivt och lite mer negativt om Brothern. Roligt att höra att du är så nöjd! Har den någon lampa och sådan där kåpa att sätta över när den inte används?
    Lampa har den men ingen kåpa. Jag har kvar min kartong och ställer ner den i
    ♥Familjen♥
Svar på tråden Köpa enkel symaskin - vilken? AEG - Brother - Hugin