• tossin

dreglar

Har en kille på 4 år som fortsättningsvis dreglar. Han är lite osymmetrisk i ansiktet och har troligen nedsatt eller överkänslig i ena kinden. Har varit till läkare med det här till foniater och talterapeut. Det som är problemet är att han dreglar i mungipan. Är det någon som har erfarenhet av det här? Vi fick tips om att ge botulinsprutor i munnen men är inte riktigt pigga på det ännu i alla fall. Finns det någon som fått hjälp på något annat sätt? Är det något man skulle kunna träna?

• Svar på tråden dreglar
  • nutra

Logopeder har bra hjälpmedel för sådant, vår dotter har nedsatt känsel i kinder,mun och svalg och vi har använt eltandborste hur konstigt det än låter. Vibrationerna väcker nerverna. Hon är precis fyllda fyra nu och vi började träna när hon var runt året gammal. Dreglingen är borta nu. Det finns olika hjälp men logopeder på sjukhus med inriktning på sådant är mitt råd att kräva en remiss till så får ni ta ställning då vad som passar er kille bäst, hoppas det löser sig!

• mamman i skogen

Har en kille som dreglar pga dålig munmotorik som inte går att träna upp ngt vidare och dessutom så ökas salivproduktionen enormt pga hans mediciner. Förrutom fleecade snusisar från tex pippilotta som iallfall håller honom någorlunda torr så ska vi snart börja med sjösjukeplåster som ger jättebra effekt mot just dreglet.
    Min kille dreglar enormt mycketoch nu när han börjar bli lite större så blir han själv störd av detta även fast vi har vant oss vid att ständigt byta tröjor..

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • tossin

Tack för era tips!
    Kan du berätta mera om vad ni använt för hjälpmedel nutra? Har ni "bara" använt eltandborsten som vanligt?
    Låter intressant med sjösjukeplåstret också adams family!
    Måste säga att jag blir nog väldigt besviken på vår talteapeut på sjukhuset som inte alls gav några tips och idee´r.

• gintonic77

Vi fick något som de kallade för munskärm som vi tränade med. De hade även en på dagis och tränade där också med jämna mellanrum. Vår dotter slutade dregla så gott som helt och hållet.

Nu har hon dock börjat igen men det beror på en stor glugg i nederkäken =)

Svar på tråden dreglar