• Dollheart82

Mjölkprovokation - hur går det till?

Hej hej! Undrar bara över det här med mjölkprovokation. Vi ska göra det med våran 12 månader gamla dotter i januari. Någon som gjort det som kan beskriva hur det går till? Det är inte samma sak som laktosbelastning eller???

På lappen vi fått står det bara att vi ska ta med oss 3 dl mjölk och räkna med att vara på sjukhuset halva dagen.

Jättetacksam om någon vill berätta om sina erfarenheter.
    tack på förhand!

• Svar på tråden Mjölkprovokation - hur går det till?
  • trött4barnsmor

Har inte behövt göra våra på sjukhus så lite osäker men..... har 4 mjölkproteinallergiska barn samt mig själv och vad vi fick göra var att vi tog bort all form av mjölkprod ur kosten ett par veckor för att sedan införa det succesivt för att se "reaktionen" .... på dom minsta försvann diarre, gnäll, sömnproblem, ätstörningar mm efter ett par dagar ren kost samt återkom omg vid minsta provokation
    Stora pojken åkte vi in med efter mån med skrik, diarre, eksem, kräkn mm då 5 mån gammal-fick ett pricktest som gav utslag omg -han är nu 8 år gammal och fortf mjölkfri kost

Har dom inte förklarat nåt alls vad ni skall göra där??
    Lycka till i af

• Dollheart82

Nej de har inte förklarat något alls. Hon har gjort 2 pricktest som båda visat på mjölk och ägg-allergi, men bara svagt båda gångern. Därför ville de göra den här provokationen med mjölk först, och som de sa; om det går bra, även med ägg sen. Jag var också mjölkallergiker som barn, men det har vuxit bort. Jag fick dock göra laktosbelastning vilket innebar en väldans massa stick (blodprov) och var väldigt plågsamt. Skulle ju vara bra att veta vad man har att vänta sig tycker jag...

• knäppisen

Hon kommer antagligen få börja med att få en droppe på huden, sen slicka lite mjölk, ta två droppar, ta en klunk, ta två klunkar osv. Allt med långa pauser emellan för att se en eventuell reaktion. Det är därför det tar halva dagen.

• Dollheart82

Åh tack så mycket för ditt svar. Då fattar jag bättre. Hemma har hon reagerat bara hon fått mjölk på huden. Därför har hon alltid fått mjölkfri kost. Vi misstänkte att hon var allergisk för att det fullkomligen "kryllar" av mjölkallergi i släkten. Men det finns inga fler barn än hon så därför vet vi inte hur man kollar nu för tiden. Men det är inga blodprov som man behöver ta då?

• knäppisen

Det är väl om de tycker de ska göra det också, men det ingår mig veterligen inte i en vanlig provokation.

• SrbUmö4M3

Hej!

Vi har varit inne på födoämnesprovokation flera ggr pga mjölkproteinallergi. När vi varit inne har de börjat med några droppar mjölk i munnen sedan väntar man 20 minuter och inväntar eventuell reaktion och ökar sedan på till en tesked, väntar 20 minuter ökar till en matsked osv. Men det är helt beroende på hur barnet reagerar, vi har aldrig kommit längre än till dropparna för han är så jätteallergisk mot mjölkproteinet. I samband med mjökprovokationen har de ibland tagit testpanel för antikroppar men inte varje gång. Det säger egentligen inte så mycket om hur barnet reagerar vid eventuellt intag, för vår son har väldigt låga värden för mjölk och ändå reagerar han vid minsta lilla intag. Vi har gjort likadant med nötter och jordnötter.
    Men räkna med att det tar halva dagen för de är väldigt försiktiga och har koll på barnet hela tiden, vilket jag tyckte var väldigt skönt!

Lycka till!

Svar på tråden Mjölkprovokation - hur går det till?