• Anonym (undrande)

Felsydd?

Födde en son för åtta veckor sedan och fick ett par inre stygn efter det. Allt verkade ha läkt bra tills vi försökte ha sex, det gick inte, gjorde jätteont så vi fick avbryta trots massa glidmedel. Känns jättetrångt och fattar inte hur det ska gå till, kan bm ha sytt för tajt? Har någon erfarenhet av detta? Ska på efterkontroll om ett par veckor och får väl ta upp det då men är ändå nyfiken om det finns andra som upplevt samma sak.

• Svar på tråden Felsydd?
  • Anonym (Ingen fara)

Hej!

Jag hade samma problem dom dej efter förlossningen, men det ger med sig med tiden.
    Tror att det är själva ärren som stramar lite...
    Vänta tills du är riktigt riktigt sugen och avslappnad och ta det varligt så ska du se att det blir bättre (men kan ta ett tag innan det fungerar som vanligt igen)

Kan ju säga att jag blev sydd kors och tvärs där inne av "min BM" och det tog ett tag innan ärren var uttöjda + att man blir väldigt torr och skör när man ammar.

Lycka till!

• Catriiin

Jag fick inga stygn alls men det kändes ändå som att vara oskuld på nytt första gången vi skulle ha sex efter det. Supertrångt och torrt. Känner flera som upplever samma sak. Sedan gör tydligen amningen att man är ännu torrare. Men ta det riktigt lugnt och använd mycket glidmedel. Det är ju ändå bara åtta veckor sedan, det är ganska kort tid.

• Anonym

Kände också som du, torr och trång. Kan vara att du spänner dig omedvetet. Men det kan också vara:

Efter min första son så var jag felsydd. Eller de hade missat och sytt ska det vara. Hade flera mindre bristningar som aldrig läkte av sig själv i mellangården, dessa sved och blödde i ca 15v. Efter 2 kurer penicilin så lade det sig ngt, men blev aldrig bra. Sexlivet i botten. "som tur" var blev jag gravid då sonen var 10 månader. Läkarkontroll vid inskrivning och de upptäckte att jag inte var sydd ordentligt (detta hade 2 läkare missat innan, sedan orkade jag inte följa upp det...) och att detta skulle åtgärdas efter nästa förlossning. Sagt och gjort. Jag sa till tydligt efter förlossningen av mina tvillingar (vaginal) och de sydde i 2h. JAG BLEV HELT HEL igen :) :) Obeskrivlig känsla. Men pissigt att jag hade ont i 19 månader. Stå på dig om det inte blir bättre!

• Anonym

Kände också som du, torr och trång. Kan vara att du spänner dig omedvetet. Men det kan också vara:

Efter min första son så var jag felsydd. Eller de hade missat och sytt ska det vara. Hade flera mindre bristningar som aldrig läkte av sig själv i mellangården, dessa sved och blödde i ca 15v. Efter 2 kurer penicilin så lade det sig ngt, men blev aldrig bra. Sexlivet i botten. "som tur" var blev jag gravid då sonen var 10 månader. Läkarkontroll vid inskrivning och de upptäckte att jag inte var sydd ordentligt (detta hade 2 läkare missat innan, sedan orkade jag inte följa upp det...) och att detta skulle åtgärdas efter nästa förlossning. Sagt och gjort. Jag sa till tydligt efter förlossningen av mina tvillingar (vaginal) och de sydde i 2h. JAG BLEV HELT HEL igen :) :) Obeskrivlig känsla. Men pissigt att jag hade ont i 19 månader. Stå på dig om det inte blir bättre!

• Anonym (felsydd)

Jag blev felsydd efter min andra förlossning fick dock vänta nästan ett år innan någon barnmorska tog mig på allvar och skickade mig vidare till kvinnokliniken. (innan hette det måste läka, pga. amningen osv. osv.)

När jag väl kom till kvinnokliniken så tog det en vecka till jag vart opererad. De fick "öppna" 1,5 cm bak, upp i slidan och mot båda sidorna och sy om. 2veckor efter det fick jag äntligen tillbaka mitt sexliv.

Du bör vänta åtminstone 12veckor, är det fortfarande dåligt då och du känner att något är fel så ska du kräva att få hjälp.

Lycka till!

• mejan1973

Är så glad att min dotter kom förtidigt och att hon var så liten. Jag sprack inte alls och behövde inte sys. Efter att ha läst alla dessa berättelse som låter som mardrömshistorier.

• Anonym

de sydde väldigt mycket på mig, lite onödigt mycket..ärrvävnad är mycket hårdare än vanlig hud. Så jag fick rådet att ta olja o massera o tänja..det har hjälpt. Och glidmedel säger jag bara..ett måste nu...

• Anonym (?)

hej. Jag har oxa sant problem typ. Jag blev klippt och sydd mellan slidan och anuset. Min dotter blir 3 manader denna manad, Fast det gor fortfarande ont nar jag har sex. Kanns som att det ska spricka eller natt. Brukar ni kanna er omma inuti slidan?. Jag menar typ nar ni har sex och han gar in djupt kanns det ommt och obehagligt?.

Svar på tråden Felsydd?