• hejsvej

Hur ser svamp på bröstvårtan ut, någon som vet?

Startade igår en tråd om amningstrubbel eftersom min son skriker vid amning. Vill ej ta tag.
    Fick höra av en annan person på familjeliv som hade samma problem att det visade sig vara svamp i munnen på bebisen och på hennes bröst.

Då slog det mig att min ena bröstvårta sett mysko ut i några veckor. Den är liksom ljusrosa och öm, speciellt partiet där han tar tag, tror jag. Ser konstigt ut att den är så ljus och liksom "avskavd" ser det ut som. kan det vara svamp??

• Svar på tråden Hur ser svamp på bröstvårtan ut, någon som vet?
  • isema

Det svider och ser rött irriterat ut. Har ditt barn vitt i munnen? Jag var på amningsmottagningen och där tog de prov och sedan fick jag en salva mot svamp som hette Myc-ngt. Prova att toppsa lite vichy-vatten i munnen på ditt barn så ska du se att torsken försvinner!

• hejsvej

Vad jag kan se är han bara lite vit på tungan, men det kan väl lika gärna vara av mjölken? Kinderna har jag inte kommit åt att kolla än.

• modesty

Hej hej!
    Din bebis behöver inte visa symtom på torsk även fast du har det. Jag har haft svampinfektionen from hell i flera veckor :( men har äntligen fått bukt med den med hjälp av Diflucantabletter och Mycostatinlösning. Ge dig inte på en massa huskurer, typ vichyvatten, utan gå till läkaren direkt. Mina symtom var att brösstvårtan var stor, rosa och lite glansig. Det gjorde vansinnigt ont när utdrivningsreflexen startade, typ som brännande nålar som stacks i bröstet ajajajaj..... Har man det i mjölkgångarna så kan mjölken få svårt att ta sig förbi så man kan få mjölkstockning med - inte kul. Ta det lugnt med bröstvårtsalvor/purelan oxå jag tyckte att det gjorde det sämre.
    Men mitta hade ju gått långt innan jag fattade vad det var, har du tur kan du ju behandla innan det har blivit så illa!
    Lycka till!

Svar på tråden Hur ser svamp på bröstvårtan ut, någon som vet?