• Taggtroden

Bästa värmeljusen?

Hejhej!

Idag ska jag åka och storhandla hade jag tänkt.
    Men jag måste köpa på mig ett nytt lager med värmeljus!

Någon som har tips på vilka ur den billigare prisklassen som är bra?
    Har tidigare kört med IKEAs då jag har fått så mycket ljus därifrån av mamma och svärmor och har aldrig behövt köpa så mycket själv... men de har så kort brinntid samt att det är 16 mil till närmaste IKEA.

Coop ska vara bra har jag hört?

Någon som har något tips? Så jag vet vart jag ska handla någonstans idag

• Svar på tråden Bästa värmeljusen?
  • planerat09

Vi köper  våra värmeljus på ikea.
    Tror de tar 16-17 kr för 100 stycken.
    Tycker att dessa ljus brinner bra hela vägen ner. Vissa dyrare ljus lämnar kvar en massa stearin..
    Coops har jag köp ett par gånger men tycker ändå att ikeas är bättre.
    Men har du 16 mil så förstår jag att det inte är lika lönsamt.
    //Stefan

• Zenobia

Ett tips är att kolla vad värmeljusen innerhåller, dom med stearin brinner bättre och längre. Dom med parafin eller vad det heter är usla. Har inte själv tänkt på det förän pappa berättade att man tillverkar ljus av 2 olika matrial.
    Sen är det att dom parafin i eller jag vad det nu heter, dom är mer lätt antändliga också.

• planerat09

Och jag som brukar vara bäst på onödigtvetande känner sig nu besegrad. Skrattande
    Var något som jag inte visste innan. Får tacka!
    //Stefan

• Zenobia

Ja hade inte heller nån anning förän pappa kläckte ut sig det. Men alla värmeljuspåsar har inte innehållsförtäckning, dom på ikea är usel. Men på rusta finns det värmeljus med stearin i och dom ska vara bra.
    Parafinet brinner ner fortare än stearinnet dt är därför dom har kortare brinntid troligen. Sen kan man se på block ljus man köper. Brinner hela ner är det stearin men brinner bara mitten då är det parafin i det.

• Taggtroden

Tack för tips!
    Att vissa ljus är av paraffin visste jag om, och att det är skillnad mellan dem och stearin. Men att dom brinner ner fortare visste jag inte! Men att dom avger mindre rök tex när man blåser ut dem visste jag om
    Ska kolla på Rusta också då om jag har vägarna förbi där :)

• Zenobia

Stearing brinner väl mer ihop, medans paraffinet brinner mer rakt ner och tar inte allt med sig utan det blir som ett hål i ljuset. Svårt att förklara

• Fidget

Vi hade faktiskt ett litet värmeljustest hemma i julas

Bäst (enligt oss) var helt klart Coops, ID eller vad de nu heter. Tvåa kom IKEA´s och på delad sista plats kom ICA´s, två olika sorter, Euroshopper och nåt annat.

Det vi bedömde var bara brinntiden och den vann Coop med hästlängder. Dock är ju IKEA billigare...

Vad gör man inte för vetenskapen

• Taggtroden

Åh vad kul att ni testade, och att du delar med dig av resultatet! Då blir det nog Coops vi kör på!

Svar på tråden Bästa värmeljusen?