• celine

bygga ut huset vad kostar arkitekten?

vet hur jag vill ha det men kan inte rita själv. vad kan detta kosta?
    betalar man per timma eller ett fast pris?

• Svar på tråden bygga ut huset vad kostar arkitekten?
  • Falo

Ja, det skulle jag åxå vilja veta!!
    Kommer en kille på måndag som ska kolla över vår utbyggnads"plan",o hjälpa oss rita.. men nu har jag panik...tänk om han ska ha MYCKET för "besväret".........flera tusen typ??
    Han är ingen arkitekt än vad jag vet, han går på chalmers.............
    Hjälp, har jag gjort bort mig nu??
    Känns lite jobbigt nu så här efter jul o allt.....

• Gorban

Räkna med 5-10% av totalkostnaden för arkitekten. Det gäller för nybyggen i alla fall.

• épouse

Arkiteket ligger väl på en 700 - 1200:- i timmen. Sen beror det på hur pass ingående dom ska rita osv.

• Falo

Är arg o ledsen just nu!
    En kille kom o pratade med mig i en timme idag o sa att det ev skulle hamna runt 10-15 tusen om vi ville att han skulle rita utbyggnaden på vårt hus.!!
    Jag sa att jag skulle prata med min man om saken pga att det var rätt mycket pengar..o sen skulle jag höra av mig i kväll.
    Sagt o gjort, vi pratade o bestämde oss för att vänta med utbygget tills vi fällt skogen, så att alla pengar "finns på kontot".
    Så jag ringde upp killen o sa som det var.
    Då blev han väldigt sur o sa att han åtminstone ville ha 2400:- för resan..eftersom han rest hit, enkomt för att rita "vår" utbyggnad!! Och för att han trodde allt var klart....
    Trodde inte mina öron!!
    Han går i skola i G-borg (Inte ens färdigutbildad o inte ens arkitekt!!)o hans pappa bor här, så alldeles i onödan har han väl knappast åkt?? O dessutom har jag inte begärt att han skulle åka hit bara för det heller, utan bett honom komma o kolla när tillfälle gavs!!
    Låter helt orimligt att jag ska betala!!
    Han kan få en slant för besväret, men absolut inte 2400:-!
    Hur skulle ni gjort????

• nilla 1972

nä inte skulle jag betalt i det läget och inte skulle jag anlita n´ågon som inte är klar med sin utbildning för en sådan sak. tänk om det blir fel osv och ni får massor av problem på gav ex fel vinklar å allt annat som kan bli fel.

• Falo

Åh, skönt att nån svarade!! Har legat hela natten o funderat!!
    Känns inte rimligt alls att vi ska betala så mycket, men samtidigt sa jag, just då i det svagaste ögonblicket, att jag skulle föra över perngarna till honom..Där o då i telefonen....blev så överrumplad.
    Men man kan väl få fundera på saken o ändra sig????
    Nä, nu vet jag inte alls vad jag ska göra..Det är ju så himla mycket pengar åxå, o till inget egentligen!!
    Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!! Har världens ångest för detta!!

• celine

vi bet nu räkningen till arkitekten,,, slutade på 9 500 kr

Svar på tråden bygga ut huset vad kostar arkitekten?