• Rastafairy

när man ska söka jobb inom hemtjänst....

Tänkte söka jobb inom hemtjänsten i sommar och sen frammåt vintern också. Men hur skriver jag ansökan att jag vill gjärna fortsätta efter sommaren om de skulle anställa? Är det nått man inte nämmner?
    Bara att jag söker sommarjobb?

Sen undrar jag om man i början får jobba tillsamamans med någon eller är helt själv. Har aldrig jobbat förr inom NÅTT yrke så jag känner mig osäker som attaan! Spec då jag inte är vidare social av mig på det viset hur man nu ska säga men jag har ingen högskoleutbildning heller så ett jobb inom hemtjänsten skulle jag iaf kunna få som det är nu.

Måste man ha körkort oxå tänkte jag på? Har inte jag...

• Svar på tråden när man ska söka jobb inom hemtjänst....
  • ebben

här tar man bara in vikarier MED vårdbiträdesutbildning! eller undersöterskor. Så outbildad får det svårt...de kommer i allafall i 2a hand.Vad menar du med att "ett jobb inom hemtjänsten skulle jag iallafall kunna få"??
    körkort är definitivt ett +. man måste väl inte ,beror på var man ska jobba-HÄR far man ju ett par mil hit o dit så här måste man ha körkort,men kanske inte inom nån stad...
    Man får gå introduktion ett par dar före,olika beroende på chefen,o hur man är,o vad de har för rutiner just där DU söker......

• Rastafairy

ok nej man jag tänkte att jag kankse kunde jobba inom hemtjänsten utan utbildning. Men det kanske inte är så?

Min pappa har då ingen utbildning och han jobbar åt hemtjänsten här i vår stad. Städar lagar mat handlar o lägger om bandage mm....

Det var därför jag tänkte att jag kankse inte behöver högskole utbildning..annars tips på vad jag kan söka för sommarjobb som inte kräver utbildning och som jag kankse kan fortsätta som i höst?

• ebben

men visst kan du skriva att du vill fortsätta som vikarie efter sommaren med.Det är ju bra att de vet att du inte bara kan jobba sommaren.

• Rastafairy

ok bra

Men är det "läskigt" att typ duscha gamla mm? Vad får man mer göra inom ett jobb som hemtjänst?

• ebben

nä,HÖGSKOLEutbildning behövs ej-har ej jag heller...men vårdbiträdesutb har jag.O här tas det bara in vik med utbildning. Blir det total kris så kan de ta in lämpliga andra,men INTE i 1a hand.......
    Alla tycks tro att hemtjänsten är blaha blaha o vem som helst kan jobba där.Det är ett rätt viktigt arbete vi gör.
    Handlar om att ta människor på rätt sätt,vara lyhörd o att passa.Det gör inte alla fast de har utbildning...

• ebben

man gör i stort sett allt.
    matar vissa,byter blöjor,lagar mat,duschar ,handlar.Kontakter med anhöriga...kontakter med sjuksköterskor,städ,o allt.
    Omläggningar av sår...Hjälper gamla/handikappade med en värdig fungerande vardag!
    Ja,"läskigt" skulle jaginte säja,inte för mig,men kanske för omsorgstagaren,därför ska man ju vara ytterst noga med hur man för sig!

• ebben

Vet ju inte vem eller hur DU är......
    Kanske i butik? H&M? eller typ på cafe? eller nån fabrik av nåt slag-de har ju kanske inte så mycket personlig känslig kontakt,om det är det som "känns läskigt"....
    parkarbete?

• Rastafairy

ska söka till kyrkogården här i vår stad..så jättemkt klädbutiker har de inte här tyvärr och jag känner mig osäker på det mesta..förutom matlagning städ och utearbete...ska nog kolla inom kommunen typ rensa blommor o sånt. Sköta miljön. Men vart ska man vända sig då?

Får man sämre betalt om man jobbar för kommunen?

• Pebbles82

Det är inte alla som passar att jobba inom hemtjänsten, men tror du att det är ett arbete för dig - så absolut. Våra gamlingar behöver all omsorg de kan få!
    Det behöver absolut inte vara någon nackdel att ange att du kan tänka dig att jobba även efter sommaren, men räkna med att få komma in som timvikarie i bästa fall.

Jag arbetade inom hemtjänsten i drygt ett år till och från vid sidan av skolan (gymnasiet sista året) och det lärde mig massor! Men det var bara av en ren lyckträff jag kom in, även i min stad så tog de mest in vårdutbildade för hemtjänsten.

Körkort beror nog lite på om det är mindre eller större tätort, finns det många brukare inom samma område brukar cykel räcka.

• Kisekatt

Det är väldigt olika från kommun till kommun.

Visst anställs det outbildad personal. Det finns dom med utbildning som inte kan ett skit, och sådan personal som har lärt sig allt genom erfarenhet som är jätte duktiga.

Det du kan göra redan nu är väl att ta kontakt med olika chefer inom vård och omsorgen. Du kanske kan få gå vid sidan om redan nu och få en uppfattning om yrket.

Var ärlig när du tar kontakt med olika chefer. Säg att du inte har någon utbildning/ingen erfarenhet MEN du är inte rädd för att prova och lära dig nya saker.

I den kommunen jag arbetar i så finns det något som heter städservice. Dom sköter allt som har med städ, inköp och matlagning. Där krävs ingen direkt utbildning utan dom går mycket på personlighet.
    Hemtjänsten är dom som sköter resten så som vård och socialt nätverk.

Du säger själv att du aldrig har jobbat inom något yrke, så då gäller det väl bara att prova sig fram.
    Fördelen med att jobba inom vård/omsorg är att där finns alltid jobb. Tyvärr så är det inte alla som passar bra att jobba inom det, men det vet man inte förrän man har provat.

Hoppas du hittar ett jobb snart! Lycka till!

• Rastafairy

Städservice är alltså inte klassat som vård/omsorg?

I så fall tror jag ja skulle passa bättre för det.

Annats bara städ mennu behöver väl man utbildning även inom det yrket.

Svar på tråden när man ska söka jobb inom hemtjänst....