• Ruggugglan

Grannarna är alkisar.

Våra grannar är alkisar. Jag har inte tänkt mer på det. Bara för att man är alkis så betyder det inte att man är dum i huvudet så jag har varit trevlig och pratat med dom.

En dag berättar frun att vi och min mamma är de enda som pratar med dom. Hade medkänsla och tyckte synd om dom.

MEN! De har börjat med att komma och knacka på för att fråga om vi har någon alkohol eller cigg. Igår fick de till slut köpa vår flaska vin för att de skulle sluta tjata. Hela jävla kvällen kom frun och knackade på. Hon stod där barfota och i morgonrock och frågade om vi hade cigg. Hoppade och hade sig för att det var kallt. Jag förklarade snällt att nej, vi har inga cigg. Och vi försöker lägga vår dotter, så var snäll och sluta knacka på.
    Slutade hon? Nej, hon kom flera ggr i natt och frågade om cigg. Imorse när jag äntligen somnat kom hon igen. Bad om ursäkt när jag sa ännu en gång att vi INTE har ciggaretter.

Var borta hos min mamma en sväng. Alkisfrun hade varit där borta ett antal ggr i natt med. Sen har hon stått ute på gården och tiggt ciggaretter hela dagen... Detta är tydligen inte ovanligt. Nu förstår jag varför resten av grannarna avskyr dom. Och hela nätterna smäller det innifrån deras lägenhet och de skriker på varandra...

Är grymt trött och har huvudvärk. Börjar jobba nu kl två. Och är LAGOM irriterad på mina trevliga grannar!

Kan man ringa securitas om de fortsätter att knacka om nätterna? För jag blir snart knäpp och ber som fara åt helvete. En annan försöker sköta sitt arbete och vardag men får ingen sömn tack vare dom..

• Svar på tråden Grannarna är alkisar.
  • xenaa

Ja man förstår nu varför andra inte hälsar på dem.
    klart du kan ringa securitas, dagtid kan du kontakta din hyrevärd och förklara med.

SÅ ska de inte vara!

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • gabriella83s mamma

Klart du kan ringa ! Ni har jobb och barn och behöver ha lugn och ro/ Kram

• Tjimtjom

Snacka med dom när dom är något så när nyktra, typ på morgonen eller tidig förmiddag. Att prata allvar med en full människa är slöseri med tid o energi.

• Zimlis

Vi bodde så att vi hade alkisar i huset bakom. En kväll plingade det på dörren och jag såg i titthålet en äldre gubbe i träningsjacka och byxor - öppnade och han va ju helt klart påverkad *ahhh* Han började tigga pengar, men jag tvärvägrade - sen började han tigga cigg och jag nekade även detta - sen började han gaffla om jag inte visste vem han va, men jag sa bara helt lugnt att jag inte hade en aning och att jag inte hade något hemma.
    Till slut gav han upp och gick - de besvärade aldrig oss mer med att tigga.

Fick dock reda på av flera runtikring att de som hade vart givmilda störde de hela tiden - va mao jätteglad över att jag inte gett mej.

SJÄLVKLART kan du ringa

• Teleport here

Har du talat med dina grannar? Att ni inte vill att de kommer och frågar om tobak/alkohol/pengar hela tiden.

Det är inget fel att säga som det är om man gör det rätt. Däremot är det mer fel att låta dem tro att allt är OK och därefter bussa vaktbolag och ge dem onödigt bråk med hyresvärden.

Funkar inte det så är det väl inte mer att göra än att dra in väktare och hyresvärd.

• Flicka88

Teleport here skrev 2009-01-08 13:30:13 följande:

Har du talat med dina grannar? Att ni inte vill att de kommer och frågar om tobak/alkohol/pengar hela tiden. Det är inget fel att säga som det är om man gör det rätt. Däremot är det mer fel att låta dem tro att allt är OK och därefter bussa vaktbolag och ge dem onödigt bråk med hyresvärden. Funkar inte det så är det väl inte mer att göra än att dra in väktare och hyresvärd.
    Men TS hade ju sagt att hon inte hade något hemma men det gick inte in hos dom tydligen. Och nu verkar ju flera i grannskapet ha problem med dessa människor så då är det ju lika bra att hyresvärden pratar med dom. Det är inte helt lätt att få alkohol/narkotika påverkade människor att fatta utan det krävs ofta lite grövre metoder.
  • Teleport here

Flicka88:
    Du förstod nog inte riktigt vad jag skrev.
    Jag menade inte att hon ska fortsätta att säga nej till dem, utan att be dem att inte komma, permanent. Att kanske inte komma för att be om sådana tjänster. Och särskilt vid olämpliga tider.

Och för att andra i grannskapet har problem med dem säger inte oss något om hur dem problemen ser ut. Många människor ger oftast ett "leende" och ett "neeej, tyvärr" och så fort de stängt dörren så suckas det över att dem varit där igen och frågat om alkhohol/tobak/pengar.

TS:
    Du skrev ju att du hade bett henne att sluta knacka på för att ni la eran dotter. Knacka på hos henne och be henne att sluta komma överhuvudtaget. Ta det med henne då och inte när hon onyktert kommer till er.
    Fast jag skriver väl mest så för att vara så diplomatisk som möjligt. Egentligen så gör du som du bäst vill, självklart.

Men lycka till med detta.
    Jag kan berätta lite om vår förra granne som var mycket likt eran. En gång blev vi även indragen i en "hustrumisshandel" där frun kommer till mig i trosor och linne, tårar rinner och hon gråtandes skriker, -Ring polisen. Håkan har misshandlat mig igen!
    Självklart drar jag in henne i lägenheten och låser efter mig samtidigt som jag ringer polis och ambulans, då mannen i lägenheten hade fallit och slagit upp ett jack i pannan på något sätt.
    Veckan efter kommer frun fram och ger mig en utskällning och säger att jag hittat på att hon kom och sa att han misshandlat henne. Att i själva verket så bad hon mig bara ringa ambulans för att han ramlat.
    Detta var ju sant, att hon aldrig blivit misshandlad av honom och det visade sig att hon då endast var less att handskas med en onykter och blödande man på morgonen. Så hon gav mig en teater för att få iväg han ifrån lägenheten ett litet tag. Detta hade hon glömt, men tydligen så visade sig att det inte alls var ovanligt utav henne att göra detta.
    Det kom fram i tingsrätten, dit vi fick komma och berätta vårt och fick höras deras samt höra äldre liknande händelser gällande dessa två.
    Då allt detta var över var så kom lugnet. Och kvällsbesöken ifrån våra kära grannar var slut. Inget mer tiggande om vare sig pengar, alkohol eller tobak.
    Mannen träffade man på då och då men han var lika trevlig som alltid. Men sen så började det igen och då tog jag detta med henne. Jag gick och knackade på deras dörr, knackade länge nog då dem aldrig öppnade. Fortsatte att knacka och även knackade på ett störande sätt med hjälp utav brevlådsinkastet. Till slut öppnade frun.
    -Snälla du, kom inte till oss om du ska något utav dessa tre saker, sa jag. Och javisst slutade hon komma.
    Slutet gott...

• Ruggugglan

Det hjälper inte att tala om att man inte vill att de kommer och knackar på mer. Det har vi redan gjort, och de återkommer ändå.

Men det är väl mycket för att min sambo är för snäll. Det är oftast han som öppnar dörren på kvällarna. Nästa gång kommer jag dock att öppna dörren. Jag tänker inte vara trevlig längre. Det knackade på igår igen, men skickade denna gången deras dotter. Som även hon är missbrukare. Min sambo känner till dottern då de umgåtts med samma människor. Hon är tydligen rätt ostabil. Hon undrade om vi hade någon alkohol att låna ut. Sambon sa nej och stängde dörren. Att vi sedan har ett barskåp fullt med alkohol behöver de inte veta om. Jag vill inte vara en hjälpande hand i deras missbruk.

Fick höra senare igår av min mamma som var barnvakt till vår dotter att det var fullt med fotspår i snön mellan vår och grannarnas dörr så de har väl varit desperata och knackat på hela dagen..

Lägger de inte av tänker jag ringa och prata med hyresvärden. Men jag känner mig lite osäker. För mannen har ett rykte om sig att vara våldsam. För inte så längesedan så fick det tillkallas ambulans och polis hit. Mannen fördes med polisen i handfängsel och dottern kördes till sjukhus. Hans egen version av det hela var att dottern gett sig på honom först..

Därför blir man lite skraj. Om man ringer och klagar och grannen förstår vem det är. Då är jag rädd för att han skulle bli våldsam. Jag hoppas det blir en bättring. För nu är jag trött på springandet..

• Bevabus

Sluta öppna dörren, ring securiatas när dom är stökiga istället. Det verkar ju inte som att ni får nå vett i dom bara av att prata, så prata inte överhuvudtaget med dom.

• Teleport here

SparklingSnow:
    Då har ni försökt med tillräckligt än vad ni behövt göra. Då finns det inget mer än att anmäla hos väktarna vid stök och föra klagomål hos värden.

• melicia
    Varför kan inte alla alkisar dricka saft, juice, cider, läsk,julmust istället.
Svar på tråden Grannarna är alkisar.