• kattta

Magnesiumtillskott mot foglossning! Farligt?

Är det någon som vet om magnesiumtillskott kan ge biverkningar hos fostret? Har hört att det kan hjälpa mot foglossning men hittar ingen info om man kan äta det utan att ha magnesiumbrist.

• Svar på tråden Magnesiumtillskott mot foglossning! Farligt?
  • raspberryrevolution

Jag frågade på apoteket om detta, men de tyckte man ska rådgöra med läkare ang det. JAg ska höra med min BM på mån för jag har själv väldiga smärtor av foglossning. Det står i fass att det inte påverkar fostret vid graviditet.

• kattta

Jag ringde MVC idag och fick bara ett surt svar om att de aldrig rekommenderar kosttillskott till gravida utan alltid råder att man ska leva som vanligt. Så jag fick aldrig svar på min fråga....

• raspberryrevolution

kattta skrev 2009-01-07 14:10:25 följande:

Jag ringde MVC idag och fick bara ett surt svar om att de aldrig rekommenderar kosttillskott till gravida utan alltid råder att man ska leva som vanligt. Så jag fick aldrig svar på min fråga....
    åh dessa sura människor. men det finns nått nr till apoteket med rådgivning kring läkemedel, kanske prova det, eller vänta till nästa vecka när jag pratat med min BM
  • Linastrumpan

Min barnmorska tyckte jag skulle prova megnesium och/eller kalcium för att minska alla kramper jag hade i benen så jag antar att det är okej att äta inom norlmal dosering. Själv har jag inte testat, vill inte äta piller

• kattta

Jag frågade på apoteket idag och de kunde inte heller svara utan tyckte jag skulle fråga en barnmorska! Och då gjorde jag det...

• Kalaplitt

Jag åt magnesium i föra graviditeten då jag hade så mycke sendrag på nätterna...
    Kollade på apoteket tror jag, nog ska en bm kunna svara på det utan att bli sur...

• kattta
    Svar på #6
    Ja, tycker också det är helt otroligt att få ett surt bemötande av en liten fråga, hon kunde säkert inte svara på min fråga så därför lät hon sur, jobbigt att behöva tänka kanske...
  • Kenzie

Magnesium är inte farligt i stor dos vare sig för bebisen eller för mamman. Jag äter 1000 mg om dagen mot foglossning. Det enda som sker vid överdosering är att man blir dålig i magen.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • kattta

Kenzie skrev 2009-01-07 18:12:17 följande:

Magnesium är inte farligt i stor dos vare sig för bebisen eller för mamman. Jag äter 1000 mg om dagen mot foglossning. Det enda som sker vid överdosering är att man blir dålig i magen.
    Har läst att överdosering kan leda till andningssvårigheter, oregelbunden hjärtrytm och att det ibland tas av de som riskerar för tidig förlossning, undrar om dessa biverkningar bara gäller mamman eller om barnet kan ta skada.....tänkte att man kanske riskerar att gå över tiden. Menar inte att skrämma upp dig utan jag undrar mest vad som stämmer.
  • raspberryrevolution

om man köper de som är på apoteket så står det såhär:
    Vilka biverkningar kan Magnesium Recip ge?

Vanliga (fler än 1 av 100): Gasbildning, diarré, illamående, magsmärtor och förstoppning.

sen kan man köpa magnesium på hälsokostaffärerna med, men det vet jag inte vad det står på dem,.

• Kenzie
    kattta skrev 2009-01-08 09:17:26 följande:
    Kenzie skrev 2009-01-07 18:12:17 följande: Har läst att överdosering kan leda till andningssvårigheter, oregelbunden hjärtrytm och att det ibland tas av de som riskerar för tidig förlossning, undrar om dessa biverkningar bara gäller mamman eller om barnet kan ta skada.....tänkte att man kanske riskerar att gå över tiden. Menar inte att skrämma upp dig utan jag undrar mest vad som stämmer.
    Ja det stämmer det du skriver men det handlar om en extrem överdos. Jag blev rekommenderad att ta minst dubbel rekommenderad dagsdos tillsammans med extra kalcium och vad jag har läst mig till så är 1000 mg helt okej att ta som gravid.
  • kattta

Kenzie skrev 2009-01-08 11:59:19 följande:

Ja det stämmer det du skriver men det handlar om en extrem överdos. Jag blev rekommenderad att ta minst dubbel rekommenderad dagsdos tillsammans med extra kalcium och vad jag har läst mig till så är 1000 mg helt okej att ta som gravid.
    Blev du rekommenderad av en läkare eller barnmorska att ta så mycket? Hjälper det?
  • nallebusig
    Svar på #11
    jag vil oxå veta om det hjäper dig
    Kenzie skrev 2009-01-08 11:59:19 följande:
  • Kenzie

Japp av min BM. Jag känner av min foglossning men den är inte alls lika hemsk som under min första grav, nu får jag mest ont om jag överanstränger mig annars är den under kontroll.

• Southern Belle

Jag fick magnesium rekommenderat av min OB/GYN mot kramper i benen när jag var gravid (1000 mg/dag). Det hjälpte mot kramperna men tyvärr inte ett dugg mot foglossningen.

Lycka till!

• kattta

Kenzie skrev 2009-01-10 21:32:33 följande:

Japp av min BM. Jag känner av min foglossning men den är inte alls lika hemsk som under min första grav, nu får jag mest ont om jag överanstränger mig annars är den under kontroll.
    Ok, då kanske jag vågar ta det om foglossningen blir värre!
Svar på tråden Magnesiumtillskott mot foglossning! Farligt?