• skorpion80

Tips på mat/dryck som kan öka mjölkproduktionen?

Har tre barn varav jag inte kunnat amma någon pga för lite mjölk. Väntar nu mitt fjärde barn och hoppas kunna amma denna gången.

Så snälla sitter ni inne med info på vad man kan äta eller dricka för att få mer mjölk i tuttarna BERÄTTA!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips på mat/dryck som kan öka mjölkproduktionen?
  • Trollungen

Vet inget exakt vad man kan äta, men jag vet att det gäller att dricka massor. Jg drack massor proviva för att skona både min och min dotters magar.

• Fröken J

Finns amningsteer av olika slag, brukar innehålla fänkål, anis, kummin.

Lättöl ska också stimulera mjölkproduktionen.

Sen ökar ju produktionen just av själva amningen, låt den lille sutta så mycket som möjligt alltså!

• skorpion80

E de på hälsokosten man köper teet då eller kan man beställa det från någon sida?

• Fröken J

Finns både hos hälsokosten och på nätet, har för mig att både minimundus och imsevimse säljer t ex. Ska finnas något som heter Weledas amningste, har dock inte provet det själv.

Jag har gjort eget enligt recept på Nells hälsorum:
    nellshr.hellberg-kling.se/open/open.html

• Almarian

Hejsan!
    Jag har jobbat i en hälsokostaffär som hälsorådgivare och där blandade vi vårt eget, mycket populära, amningste. Örterna går (oftast) att få tag på i hälsokostaffärer, de kan beställa från en grossist som heter Biofood.
    Om du blandar lika delar (kanske 25 g av varje) av anisfrö, fänkålsfrö, nässla och lucern, får du ett te som stimulerar mjölkproduktionen och som underlättar matsmältningen för både dig och din bebis.
    Dessutom är örterna bra för att återfå och stabilisera menstruationen.
    Annars finns, som någon i tråden tidigare sa, ett te från Weleda som också är bra, men dyrare än om man blandar det själv.

Hoppas att detta hjälper dig. :)

• oxe79

Jag märker tydligt att produktionen minskar om jag äter eller dricker dåligt, och tvärt om.

• valda

Jag drack Welwdas amningste, det hjälpte mig, Det var även bra för min dotters mage. Lycka till!

• skorpion80

När ska man börja dricka teet?

Innan förlossningen eller samma dag barnet kommer?

Och hur långt innan i så fall?

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

När jag misstänkte att min mjölkproduktion vart sämre så köpte jag en bröstpump, Avent isis. Att pumpa ur brösten efter att barnet ätit ökar mjölkproduktionen och så ser man ju om det finns nått kvar samt så kan man  frysa in lillslatten.

Avent Isis går på ca 500 kr men det har den helt klart varit värd för mig, den har givit mig sinnesfrid dlipper ju oroa mig om jag har mjölk och får jag för mig att jag får mindre då pumpar jag på i några dagar

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • CDA

Kan inte heller amma pga för lite mjölk :( men fick recept av Bvc idag på en nässpray som ska stimulera mjölk produktionen..kanske hjälper har inte börjat med den än..

• 3tjejer

Det där sprayet innehåller väl oxytocin och det är väl mer för att få igång utdrivningsreflexen?

Amningste kan du också göra själv på 2tsk anis och 2tsk fänkål som stätts till 1l kokhett vatten. Låt det dra 10 min, sila av och drick under dagen. Vet inte om det funkar för örterna eller för att man dricker en liter mer än vanligt men jag tycker nog att det funkar i alla fall. Börja du när du kommer hem från BB. Den riktiga mjölken rinner ju ändå inte till förrän på typ 2-3 dagen.
    Förutom det så dricker jag nog drygt 2l vatten/dag. Man blir törstig av att amma och de dagar jag flänger runt och inte tänker på att dricka så märks det att det blir mindre mjölk.

Sen är det såklart så att man ska amma så mycket och så länge bebisen vill och man ska ta det lugnt. Stress kan verkligen helt stänga av utdrivningsreflexen precis med en gång. Det är ju inte alltid så lätt med flera barn hemma. Men lycka till. Nytt barn - nya förutsättningar!

• Åza

Hej.
    Jag har ett eget recept på amningte som jag har hittat på internet ngnstans. Det ska även hjälpa så att bebisen inte får så mkt gaser.
    1tsk av varje "krydda/ört"
    Kummin, anis, fänkål. ( jag brukar mortla de lite oxå)
    Häll detta i kokande vatten ( ca ½-1 liter) och låt det stå och dra i minst en 15 min.( jag brukar låta det stå och dra i en timme för att få ut det mesta av kryddorna) Sila av kryddorna och drick.
    Tycker att jag märker skillnad när jag dricker detta.
    ( misstänker innehållet i amningteer man köper färdig är uppbyggda på samma kryddor)

Svar på tråden Tips på mat/dryck som kan öka mjölkproduktionen?