• Silverkatten06

Kan man elda Wellpapp i kamin?

Kan man elda wellpapp i kaminen hemma? Eller finns det en risk att det avger farliga gaser eller nåt då? 

Och här borde det kanske stå nåt fyndigt?
  • Svar på tråden Kan man elda Wellpapp i kamin?
  • Silverkatten06

Ingen som vet?

• Tristanya

det enda är väl att papper brinner ju rätt fort, så blir ju en del aska.. så blir kanske inte så effektivt o bara elda det, men visst, du kan säkert slänga in lite ellpapp tillsammans med ved också, eller vad ni nu eldar med.

• Silverkatten06

Nej, tänkte inte elda det för värmens skull, det har vi ved till, men jag har en herrans massa kartonger sedan vi flyttade och kommer aldrig iväg till tippen med dem så jag funderade på att elda upp dem....

• Tjoflöjt

Papper brukar väl ryka ganska kraftigt?

• Jano

Vi har då eldat med det.. men jag rekomenderar det inte, det ryker och luktar lite illa

• meimei

Man får inte elda det!
    Tänk på att många kommuner har förbjudit eldning till och med för trivsel (eldning då och då) eftersom de haft stora problem med sopbränning i kaminer och eldstäder och grannar som har klagat.
    För att inte fler kommuner skall komma på att förbjuda eldning krävs att alla sköter sig så att grannarna inte klagar på lukt, rök och andningsbesvär! Torr ved är det man skall elda med alt. pellets. Kör wellpappen till återvinningsstationen!

Svar på tråden Kan man elda Wellpapp i kamin?