• filos

Kefalonia eller Zakynthos???

Drömmer bort mig till sommaren och har börjat kolla efter en resa till Grekland. Har idag läst om Kefalonia och Zakynthos och det kommer troligtvis bli något av dessa... Som trogen greklandsresenär älskar jag genuina mindre ställen, bra stränder med klarblått hav, mysiga tavernor med god mat, gränder, helst lite kuperad stad och vackert landskap. Äkta grekiskt stämning helt enkelt. Vi har två barn som till sommaren kommer att vara 4 och 1 år gamla. Behöver nu tips från er alla som varit till dessa öar, + och - på båda öarna välkomnas!!!! Var ska man bo, bra lägenhetshotell, saker som man inte ska missa m.m.???? Så hit med alla tips nu !!!! Tack.

• Svar på tråden Kefalonia eller Zakynthos???
  • Ängelii

Jag har bott och jobbat på både Zakynthos och Kefalonia. Skulle jag välja utefter vad du skrevi TS skulle jag åka till Kefalonia. Anledningen till mitt val är att det är en mer lugn ö än vad Zakynthos kan vara i högsäsong, då Zakynthos är en partyö bland annat för engelskmän. Kefalonia har underbar natur, vackra stränder och mysiga mindre städer/byar man kan besöka.

På Kefalonia finns en underjordisk sjö (Mellisani Lake), en droppstensgrotta (Drogcavi cave eller liknande), Myrthos Beach och Fiskardo (jetsetby i norr).

Zakynthos har smugglers wreck (som man tar sig till med båt), blå grottorna (oxå båt, ligger i norr), CarettaCarette (jättestora sköldpaddor som är skyddade, ses oftast i mitten av sommaren), små söta byar lite överallt.

På Kefalonia skulle jag välja att bo i Lassi, med närhet till Argistoli (huvudstaden) eller i Skala.
    På Zakynthos skulle jag bo i Laganas i utkanten mot Kalamaki, Absolut inte i mitten av laganas för där är det party dygnet runt i högsäsong.

Ställ gärna frågor om du önskar mer info.

• Olw

Hej nu lägger jag mig i denna tråd lite...
    Jag funderar oxå på Grekland i sommar.

Detta vill vi ha ut av Grekland:

* Kort transfer max 30 minuter
    * Nära till Fint turkost vatten, ej stenstrand (ej blåsigt)
    * max 1 km till centrum
    * all incluisive hotell

Tacksam för alla tips

• filos

Tack Engelii för dina tips!!! Tror också att Kefalonia kan vara lugnare och kanske mer lämplig för barnfamilj...Vi är ju inte ute efter fest dygnet runt direkt . Är det förresten promenadavstånd från Lassi till Argostoli? Annars går det säkert buss eller? Är Lassi för övrigt liten by eller lite större? Finns det bra shopping där eller är det Argostoli som gäller då? Maten då? Vi ska åka först i slutet av augusti och då lär de värsta turistmassorna ha åkt hem?

OLW: jag har varit till Grekland över 20 gånger om mina absoluta favoritöar är Karpathos, Skopelos ("Mamma mia-ön"), Kalymnos och Parga.
    Till Karpathos landar flyget och transfertiden är kort! Stranden på Karpathosstad är ok men för att komma år de bästa stränderna ska man hyra bil. Värt det för övrigt också för naturen där är fantastisk!!!
    Åker man till Skopelos så landar flyget på Skiathos och därifrån går färjan till Skopelos ca 45 minuter. Skopelos-stad är det vackraste jag sett i Grekland. Som en vykort med smala gränder, trappor, mysiga taveror, dofterna m.m.. Nackdelen är att närmaste stranden finns 4 km bort men jag har aldrig ens tänkt på detta då jag varit där. Har hyrt bil och åkt runt till de olika stränderna. Naturen där är också otrolig. Skopelos är verkligen äkta Grekland och har behöllt genuiniteten trotts ökad turism.
    Kalymnos ligger ca 1 timmas båtresa från Kos och är mycket lugnare än sin grannö. Passar bättre för de som vill bara ta det lite lugnt.
    Parga ligger i fastlandet men ger en ö-känsla ändå. Man landar på Preveza och bussresan till Parga tar ca 1 timma. På parga finns allt, fina stränder, god mat, bra shopping, mycket möjligheter till utflykter m.m..
    Men skippa All inclusive.... Maten i Grekland är nästan halva upplevelsen!!!! Vore tråkigt att missa den biten då man äter på samma ställe varje dag.

• Deia

filos skrev 2009-01-07 16:15:57 följande:

Som trogen greklandsresenär älskar jag genuina mindre ställen, bra stränder med klarblått hav, mysiga tavernor med god mat, gränder, helst lite kuperad stad och vackert landskap. Äkta grekiskt stämning helt enkelt.
    Jag tror inte att du blir nöjd med Lassi om du har dessa "kraven" och när jag ser var du varit tidigare.

Lassi är ingen genuin by utan en vanlig charter ort. Sanden finkornig och gul.
    Skala är mera av en by, men där är stranden lite mera grovkornig och inte långgrund. Vattnet kristallklart. Svårt att välja om man reser med barn kanske....
  • filos

Deia: Vet inte om det är krav direkt men helst . Är Lassi "för" turistigt??? Kefalonia för övrigt har jag förstått är fint dock. Har du några andra tips på mer genuina ställen? Vi är öppna för det mesta men helst ska planet landa där vi ska stanna...Ungarna är så små att det blir jobbigt att fortsätta med båt också...

• Ängelii

Jag tycker inte att Kefalonia isig är så himla turistigt, då är Zakynthos mer turistigt anser jag. Men Lassi är en turistort och det går inte att komma ifrån, likaså är Skala men Skala känns mer genuint (obs, min åsikt)
    Jag skulle inte gå in till Argistoli, på grund av vägen som känns lite "osäker" då det inte är så många trottoarer. Buss går där men jag kommer inte ihåg hur frekvent det var (hade egen bil...)

Jag håller med om att Skopelos är det "riktiga" grekland, den ön är helt underbar.

• Deia

Ska ni resa charter? Jag tror att Fritidsresor lagt ner Kefalonia sommaren 2009 p.g.a för få resenärer.....

Jag förstår att ni vill landa på samma ö som ni ska semestra på(p.g.a två småttingar) annars hade jag sagt Naxos. Där är mycket turism, men det genuina känns igenom. Enormt fina sträder och mysig atmosfär.

• Ciceli

Airtours kör Kefalonia i sommar. Annars säger jag som Deia och rekommenderar Naxos!

• filos

Har varit till Naxos för några år sen och av någon anledning fastnade jag inte... Kan inte peka på vad det var egentligen som gjorde att jag tycker det var ok men inte mer än så. För som ni skriver så är det fina stränder och mysigt. Så visst är tyckandet olika

• YokohamaNr2

Hej
    Jag och min man tog en restresa till Kefalonia för ett par år sedan och hamnade i en liten by som heter Lourdas. Om man vill ha det lungt och skönt så kan jag verkligen rekommendera den. Det är inte stort alls utan ett par restauranger, en klubb och strand förstås.

Det finns väg ner till stranden där det är mer befolkat, men vi brukade gå ner en brant getstig och kom då till en helt folktom del av stranden, även om det var folktomt så kom en snubbe i kajak och tog betalt för stolarna men sen lämnade han kajaken ett par timmar till vårt förfogande

En helt underbar semester som jag gärna vill göra om!!!

• Deia

filos skrev 2009-01-08 20:47:18 följande:

Kan inte peka på vad det var egentligen som gjorde att jag tycker det var ok men inte mer än så. För som ni skriver så är det fina stränder och mysigt. Så visst är tyckandet olika
    Då är det ingen ide att du lyssnar på mina tips kanske

Visst är det konstigt att man tycker så olika. Det är så mycket som påverkar under resan. Själv så skulle jag inte resa tillbaka till Kefalonia eller Santorini. Resan till Kefalonia började med en försening på 20 timmar. Sedan hamnade vi på ett hotell långt bort från allt. (Som tur är så hade vi hyrbil.) Argostoli är en ganska ful nybyggd stad (p.g.a. att den raserades av 50-talets jordbävning) men med en viss grekisk charm.

Förutom Kefalonia och Santorini så har jag varit på Lefkas, Naxos, Amorgos, Kreta, Kos och Samos. Lefkas är min favorit, men dit ska man inte åka charter för då hamnar man i Nidri . Samos är rätt Ok också tycker jag. Jag gillar lite grönare öar.

Personligen så gillar inte "turistiga" ställen med stranden-gata-hotellen som ser likadana ut överallt. Tingeltangel och dålig mat......
  • filos

Deia: du har varit till Amorgos...åhh, berätta lite!!! Dit har jag velat åka många år men det har inte blivit av och nu får vi vänta några år tills ungarna blivit äldre p.g.a den långa båtresan. Det ska vara väldigt vackert och väldigt lugnt ställe?

Håller med om Nidri. Jag var där sista två veckorna i juli och aldrig mer!!! Det var trångt på stränderna, man fick vänta 100 år på maten i restaurangerna och dessutom var den kass, allt var dyrt och bara allmänt jobbigt. Sedan vet jag dem som har blivit väldigt förtjusta i Lefkas och återkommer dit ofta! Så visst påverkar många faktorer hur resan blir. Just där var vi på fel månad!!!

Om du gillar gröna öar och mindre turistiga ställen så åk till Skopelos... Du kommer att älska den ön. Blir alldeles blödig så fort jag tänker på mina semestrar där

• Judy

Åk inte till Zakynthos. Jag var där sommaren 2007 och det kändes som att man kommit till England. Det var engelsmän överallt, ungdomar som festade. Visst, vi var ocksp ute efter fest, men det var lite tråkigt att det bara var folk från england eller irland. Vi var dock i Laganas.

Zakynhos kändes inte grekiskt på något sätt tycker jag.

• Deia

Nu blir det lite OT:
    Amorgos! Väldigt fin ö. Vi bodde i Katapola och där är baden inte de bästa men byn är väldigt mysig. Efter en vecka är man igenkänd och alla hälsar. God mat på de flesta tavernor.
    Det är lite svalare än i övriga övärden och det var bara skönt.

Vi var där i juli och det var väldigt mycket svenska turister! Säkert 80% svenskar eller norrmän. Mycket folk vid badet Agia Anna. Så om du funderar på Amorgos undvik juli och början av augusti om ni vill ha lite av ön för er själva.

Jag hade gärna rest tillbaka men drar mig för resan. Dom små katamaranerna guppar bra när meltemin slår till.

• Cribbz
    Judy skrev 2009-01-09 21:06:25 följande:
    Åk inte till Zakynthos. Jag var där sommaren 2007 och det kändes som att man kommit till England. Det var engelsmän överallt, ungdomar som festade. Visst, vi var ocksp ute efter fest, men det var lite tråkigt att det bara var folk från england eller irland. Vi var dock i Laganas.

Zakynhos kändes inte grekiskt på något sätt tycker jag.

Håller med om att det drällde av massa fulla engelsmän, piss trist! dessutom var maten rätt värdelös tror inte dom visste hur man kryddade där... men kan bero på alla Engelska turister, dom är ju inte kända för att ha en bra smak gällande mat i England..

Höjdpunkten var solklart Shipwreck bay! Och vi bodde på Louros Beach i Kalamaki!

• evaoregon

Vi bodde i Poros på Kefalonia och det var en trevlig stad/by, men det var ganska många år sedan och det fanns charter till den orten då.

• LindizJ

har bara varit på Kefalonia av dina två alternativ och jag gillade den mycket. Vi bodde i Skala på ett hotell som heter San Giorgio....finns en lång långgrund strand i Skala och inte långt ifrån hotellet fanns en klapperstensstrand där inte många badade (underbart att ha den för sig själv) det var några år sedan jag var där men minns att Fiskardo var en mysig by

Svar på tråden Kefalonia eller Zakynthos???