• ronja123

Hur upplevde du "mammagruppen"?

Snart är det dags för första besöket på bvc:s "mammagrupp". Man har hört så mycket en del hissar och andra dissar de här grupperna där man blir ihoptussad med andra som fött ungefär samma tid. Vad är din erfarenhet, hittade du bra kompisar, skröt man ikapp och jämförde barnen, satt man och jämförde vem som hade den värsta förlossningen,lärde du dig saker eller var det bara ok tidsfördriv......?

• Svar på tråden Hur upplevde du "mammagruppen"?
  • Humlan08

jag har också blivit inbjuden till mammagrupp, men jag har hört att det inte är särskilt bra, vet inte om jag ska gå.. verkar lite obekvämt..

• miababia

det var en salig blandning av det du skrev

vi fick lära oss tex hur man gör om barnet sätter i halsen
    babymassage

sen visst sitter man och jämför barn och förlossningar men även delar med sig om sina erfarenheter. där kan man få prata om att det är jobbigt ibland och inte bara en dans på rosor, finns fler som känner igen sig och säga att det blir bättre

jag umgås med 2 st från gruppen (vi var6 st)

• miababia

sen var jag inte helt förstjust i bvc sköterskan men....jag tyckte i det stora hela att det var kul att gå.

• stjärnströssel

Det var ok tidsfördriv
    trevligt o man kan ju hitta vänner.

Bakelser är oxå mat
  • Safa

1:a barnet så tyckte jag att mammagruppen var super bra! Hittade en av mina nära vänner jag har idag, + att hennes flicka och min son är goda vänner och har varit det hela tiden. Ge det en chans, vetja Glad

Nu med andra barnet kände jag inte samma behov att knyta nya kontakter, och sen var det bara stressigt att hinna dit. Det är ju inte alltid det finns mammagrupper för de som fått sitt 2:a,3:e osv... men vi hade det, men som sagt denna gång kunde jag vara utan det.

Lycka till!

• sstl

Det var ju bra information av bvc-sköterskan och alla som berättade om andra saker angående bebisen.
    Men de i min grupp var äldre än mig och hade sina karriärer de pratade om hela tiden, att de skulle vara hemma i 6 månader sen skulle pappan ta över och de jobba igen.
    Visst det är kul för dem, men det fanns ingen jag blev kompis med.
    Men har några kompisar som har haft det super kul med sin grupp och blivit kompis med många av dem. Så kan gå vilket som.

Dexter 07-03-01, Trix 08-03-14, Bebis 09-03-?21?
  • SusTo

Jag var också lite fundersam över det här med mammagrupp men eftersom jag inte kände nån i närheten som har barn så gick jag dit. Vi har bara haft en träff hittills men har varit på promenad med en av mammorna och imorrn ska vi träffas några st o ta en fika.
    Så för min del var det bara positivt. Är ju svårt att veta om det kommer att "klicka" med nån av dom andra mammorna men verkar faktiskt som BVC tänker till när dom sätter ihop grupperna och ser till att man bor nära varandra.
    En träff skadar ju inte. Jag ångrar inte att jag gick i allafall!

• PerG

På vår föräldragrupp (jag är pappa och vi hade inga mammagrupper) så tyckte jag det var lite kul att träffa andra och man kunde diskutera hur man upplevt förlossningen och tiden efter och så. Nu efteråt så har jag/vi träffat några av dem då och då och vissa träffar jag nästan varje vecka nu när jag är pappaledig i samband med gemensamma aktiviteter vi går på.

• 4u2

hej
    den enda mammagruppen jag har gillat av 5 är den sista.
    vi umgås alla fortfarande efter 10 år.Även fast vi bor i olika byar.
    ska ut och äta med dem i morgon kväll.tex.
    träffarna på bvc var väl sådär,men man kunde ju ställa frågor och så om allt möjligt.
    jag gick ju mest för att det var kul att träffa andra mammor med jämngamla barn och komma ut bland vanliga föräldrar, då mina 2 sista barn har olika funktionshinder.

• ouiouioui

Jag har en jättebra mammagrupp! Kanske har det att göra med att jag bor i Vasastan i Stockholm hahaha! Mer homogen sammansättning av människor får man leta efter nämligen! Det är ju såklart inte alltid positivt men i just mammagruppssammanhang innebär det ju att sannolikheten är stor att man hamnar i en grupp där man har mycket gemensamt. Dessutom har vi faktiskt en toppenbra bvc-sköterska.

Svar på tråden Hur upplevde du "mammagruppen"?