• evelgen

6 månaders vill inte amma mer??

Min sex månaders bebis vill inte amma mera. På morgonen när vi går upp går det bra att amma men sen under dagen vägrar hon. Man märker att hon är hungrig och hon äter vanlig mat, har inte kommit upp i full portion än dock, och gröt och frukt går bra. Sen ammar hon när hon är trött.

Hon böjer sig i en båge och skriker och stretar emot när man försöker ge henne bröstet.

Hur ska vi göra? Ska jag lägga ner amningen eller?

• Svar på tråden 6 månaders vill inte amma mer??
  • Dumdum

Ååå jag undrar också hur man ska tänka! Min lille är snart 6 månader & han blir vansinnig när amning erbjuds. Han äter också mat men inte fullt ut..ersättning funkar ej dagtid men kan luras i på natten! Så jag hänger kvar här i utkanten och snyltar lite på din tråd. Hoppas det inte gör nåt!

• evelgen

Skönt med fler som har det lika. På natten eller när hon sovit precis så går det att liksom lura i henne lite amning. Jag hade ju tänkt amma till hon var tio månader minst. Började med smakportioner sent dessutom men efter att hon fått vanlig mat så vill hon liksom inte amma mera. Det är tydligen dödstrist att tvingas ligga ner och äta.

En kompis hade hört på BVC att vissa barn väljer själva att sluta amma. Är det det min flicka gör?

• Blue Bear

Min son var exakt likadan för 2-3 veckor sedan.. Han allskrek när jag försökte amma han.. När han var jättetrött och skulle sova samt på natten gick det bra men mitt på dan - Nepp  total vägra! Fick ge honom mer vanlig mat och gröt då han vägrar rsättning/vällig..

Det visade sig att han var på g att få 2 tänder. När tänderna var ute blev han jätte förkyld.. då ville han helt plötsligt inte ha vanlig mat längre utan skulle amma amma amma hela tiden! 

♥♥♥Adi 080626 - alldeles underbar!♥♥♥ thebluebear.bilddagboken.se
  • evelgen

Min dotter ville inte äta runt jul heller när hon var jätteförkyld och vi var runt på kalas, men sen nu hade hon precis kommit igång att vilja amma igen men nu har hon som sagt lagt av. När hon var sjuk ville hon inte ha vanlig mat heller. Nu äter hon det men inte amning.
    Hon har de senaste månaderna haft väldigt svårt för att amma när man är iväg ute eller på besök hemma hos någon. När det är för mycket runt omkring helt enkelt.

• Dumdum

Hmmm men då kan det vara idé att bara härda ut & amma när det funkar?! Eller ska man lyssna på den lille & sluta? GAH vad detta är krångligt!

• evelgen

Ja det är tydligen skitjobbigt att ha barn...
    Vi avvaktar nog och ser. Hon kan ju amma på morgon och kvällar och nätter om hon vill sen så får man väl ge gröt och vanlig mat och frukt på dagen då så hon är nöjd.

• Mysgumman

Jag slutade amma när min dotter vara två månader då jag märkte att hon blev inte mätt på ammningen .kanske det era bebisar oxå inte blir ? så jag gick över till ersättning istället !

• Labolinas

Jag slutade amma vid 6 månader, eftersom lillan själv tydligt markerade att hon inte ville mer. Funkade i princip bara att amma på morgonen, övrig tid bara bet/ålade/kollade in annat/bara låg hon & tittade frågande på mig.

Innan jag (bebis) helt slutade såg jag till att etablera ett vällingmål om dagen oxå (började med smakisar även där) och att ha rutiner för när mat/gröt/välling skulle ges.

• Addy

min lilla var precis likdan så jag fick sluta att amma på dagen. Hon var helt enkelt för upptagen. Om man ammar kan man ju missa något.....

• evelgen

Fast jag hör till dem som inte tror på att barn inte blir mätta på enbart bröstmjölk. Räcker den inte så ammar de mer och då bildas det mer och så blir de nöjda. Eller också så ammar de oftare om de kräver mer en period. Min dotter har haft en tydlig tillväxtperiod när hon inte var nöjd utan åt konstant vid tre månaders ålder och en vid fem månaders ålder. Den höll på en vecka ungefär sen stabiliserades mjölkmängden efter hennes behov. Kommer säkert trampa på många tår hos de som anser sig inte kunna amma sina barn. Men så här ser jag på det och amningen har inte krånglat en dag förrän nu när hon är sex månader. ( Vill tillägga att hade min dotter inte gått upp i vikt som hon ska så hade jag kanske övervägt att ge ersättning jag med...)

Detta är något annat. Typ att hon tycker det är trist att amma och vill sitta i sin stol och äta mat och inte ligga ner vid bröstet och amma.

Mysgumman skrev 2009-01-07 18:47:55 följande:
    Jag slutade amma när min dotter vara två månader då jag märkte att hon blev inte mätt på ammningen .kanske det era bebisar oxå inte blir ? så jag gick över till ersättning istället !
Svar på tråden 6 månaders vill inte amma mer??