• Muneca

Spara navelsträngsblod?

Såg nyss ngt program på tv4 med doktorer som pratade om att det kan vara bra att spara navelsträngsblod.
    Missade dock i princip hela programmet men sitter nu och tänker på det.
    Vad skulle det vara bra för?
    Är det ngt som görs i Sverige?
    Hur kan man spara det blodet?

• Svar på tråden Spara navelsträngsblod?
  • planeraren

Det sparas ofta för forskning. De kanske pratade om tidig respektive sen avnavling? Vid tidig avnavling som tillämpas på många sjukhus idag, trots råd om nya rutiner, skickas moderkakan och blodet till forskningslab och barnet går då miste om motsvarande 1,5-2 liter hos en vuxen människa. Kanske var det de pratade om?

• Muneca

Oj, jag vet faktiskt inte vad avnavling är för ngt :-S
    Jag såg att de pratade om något med en cp-skadad liten flicka, om jag förstod det rätt så skulle navelsträngsblodet eventuellt hjälpa henne..
    Tyckte det var intressant.
    Föräldrarna fick inte diagnosen att hon hade en cp-skada på en gång men märkte att det var ngt annorlunda med henne. Det var rena turen att de sparade blodet från navelsträngen om jag förstod det rätt, så hon nu kunde påbörja denna behandling som har lett henne aningen på bättringsstigen.. vet inte vad jag ska tro då jag inte är så duktigt på sånt här.
    Men kan man spara navelsträngs blod här i sverige om man säger till vid förlossning tro?

• Muneca

Minnie69 skrev 2009-01-07 17:41:21 följande:

Jao det var ngt med stamceller de nämnde.. intressant det där tycker jag, men hur jobbigt blir det inte om alla ska spara sitt navelsträngsblod, det är väl inte bara att förvara i kylen eller så. Artikeln skriver att sannolikheten att hitta en donator är stor om det skulle behövas.
    Men fortfarande, undra vad de skulle säga på förlossningen om man kom med en sådan förfrågan.. helknäpp kanske? hehe
  • planeraren

Navelsträngsblodet ska till barnet, inget annat. Det är detta som svenska sjukhus gör fel i trots internationella riktlinjer ifrån WHO (kom för två år sedan!).

I navelsträngsblodet finns viktiga stamceller som barnet kan behöva när det blir äldre. Barnet få dessutom ofta järnbrist de första månaderna då navelsträngen klampas för tidigt (så kallad tidig "avnavling").

Väntar du barn så råder jag dig att sätta dig in i den här frågan lite eftersom sjukhusen som inte gått över till nya riktlinjer informerar de blivande föräldrarna om detta utan enbart avnavlar sent (låter barnet få i sig allt SITT blod) om föräldrarna ber om det. Finns ett bra inslag som sändes i Rapport som enkelt sammanfattar det hela om man tycker att det är krångligt att läsa.

Kika in i den här tråden och rulla ner lite så ser du en länk till Playrapport. Kopiera och klistra in i ett nytt fönster så får du se!

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m39509324.html

• Minnie69

Ska man då spara sitt barns navelsträngsblod i en privat biobank?

För det första så finns det för närvarande inget företag i sverige som erbjuder den här tjänsten, och att skicka blodet utomlands är sannolikt olagligt enligt Biobankslagen (2002:297) som förbjuder utlämnande av prover till utlandet. Dock så har olika landsting tolkat lagen lite olika, och bland annat i Stockholm så anser man inte att navelsträngsblod faller under biobankslagen och tillåter därmed att föräldrar som önskar att spara sitt barns stamceller genom utländska privata företag.

• Minnie69

Från länken som jag lade tidigare, någon som vet vad som gäller?

Minnie69 skrev 2009-01-07 17:46:24 följande:
    Ska man då spara sitt barns navelsträngsblod i en privat biobank?För det första så finns det för närvarande inget företag i sverige som erbjuder den här tjänsten, och att skicka blodet utomlands är sannolikt olagligt enligt Biobankslagen (2002:297) som förbjuder utlämnande av prover till utlandet. Dock så har olika landsting tolkat lagen lite olika, och bland annat i Stockholm så anser man inte att navelsträngsblod faller under biobankslagen och tillåter därmed att föräldrar som önskar att spara sitt barns stamceller genom utländska privata företag.
  • planeraren

Enklast är att låta moder natur ta över helt och alltså inte sätta någon klämma på navelsträngen innan första andetaget. SKULLE det vara så viktigt så hade barnet kommit ut med en peang, eller hur? (En sån där man klämmer åt med).

Det tar cirka 3-5 minuter innan allt blod pulserat över ifrån moderkakan så det är inte lång tid som behövs för att barnet ska få det det behöver för en bra start i livet och ett gott skydd mot sjukdomar framöver.

• Minnie69

Intressant det där med de extra 3-5 minuterna

• planeraren

Minnie69
    Det är allt som behövs.

Här är länken till inslaget i Rapport som sändes i oktober:
    playrapport.se/

Svar på tråden Spara navelsträngsblod?