• Nettis30

Spola äggledarna?

När får man göra det? Ska man ha ätit Pergotime eller dyligt ett tag först eller?

NYFIKEN NETTIS

• Svar på tråden Spola äggledarna?
  • Poppet

Jag vill minnas att man gör det under utredningen. Detta för att utesluta att det inte är stopp i äggledarna som orsakar problemen att bli gravid. Jag tror jag gjorde det på typ andra besöket eller nåt, det var i alla fall bland det första de gjorde och det var innan jag hade provat Pergotime... /Poppet

• Chania

Hur går det till att spola äggledarna?

Jag har fått tid till titthålsundersökning och då skulle dom spola dem samtidigt men jag har förstått att man inte alls behöver sövas ned heller? Men i mitt fall vill de väl också se hur livmodern ser ut från insidan.

• Nettis30

Kan man bara ringa till GYN o få en tid till det?
    Hurfår man veta om det e stopp i äggledarna, ser GYN det med VUL eller?

• malin väntar

Hej,

Jag spolade äggledarna innan jag började med Pergotime.
    Innan det hade jag lämnat en massa blodprover som visade bra resultat.

• Spinnaren

Jag fick äggledarna spolade under utredningen för att utesluta att de var blockerade.

• Poppet

Hittade denna info om kontraströntgen:

HSG röntgen (hysterosalpingografi) - en undersökning som används för att kontrollera livmoderns form, utesluta myom och polyper samt kontrollera äggledarnas funktion. En tunn kateter föres upp genom slidan till livmodern. Vattenlösligt kontrastmedel sprutas sedan in och fyller upp livmodern. Denna kontrast flyter ut i vardera äggledare och om normal passage finns rinner kontrast ut via äggledarnas ändar i den fria bukhålan. Röntgenbilder tas under tiden.

/Poppet

• Saknar

Jag fick ta blodprov, sen fick jag genomgå en spolning... sen fick jag pergo och nu är jag inne på ivf...
    Det är nog viktigt att veta att äggledare funkar innan man får pergo, annars vet man inte om äggen kan ta sig fram...
    Men läkare kanske gör olika.

Kramar!

• Boppan

Mina äggledare spolades under titthålsop i samband med utredning. Då upptäcktes en massa samnmanväxningar. Op skedde under narkos men gick fort och var inge jobbig alls förutom resultatet för min del. Skulle tro att det blir under nakos.

• Chania

Boppan

Hur mådde du efteråt och var du länge sjukskriven?

• FIAPIA

Boppan: Samma fråga som Chania, ska också göra titthål.

Chania: När ska du opereras?

• Chania

Jag vet inte ännu, hade remiss i juli men avbokade den. Ska nu på ny undersökning till annat sjukhus så får vi se vad de säger där. Om de också anser det blir det antagligen i höst nångång.

När ska du FIAPIA? Varför gör de titthålsundersökning på dig? Finns det alternativ? Har själv inte fått någon info alls nästan...känns lite otryggt.

• Peki

Pergotime får man hos en gyn men det är inget man ska äta innan en utredning har gjorts. Bl a så behöver mannnens spermier kollas. Det är ju liksom ingen idé att proppa i sig extra hormoner om inte mannens spermier fungerar som de ska.

Oj, förresten, nu ser jag att det var spolning du undrade över. Jag förstod inte riktigt kopplingen till Pergotime...

Spolningen är också en del i utredningen. Dessutom så ska hormonprover ingå för att kolla så att man har ÄL. Vidare ska de även kolla hypofysens hormoner TSH (?) och T4, för att utesluta att barnlösheten beror på förhöjda halter där.

Det finns två typer av spolning, dels något som gyn själva gör ibland med koksalt där de kollar mha VUL hur det ser ut. Den vet ajg itne mycket om mer än att man inte alltid ser så mycket... Sedan finns det kontraströntgen som är det som Poppet skriver om. Där ser mansäkert om det finns passage.

För de allra flesta är spolningen inte en så farlig upplevelse. Har man inga stopp eller stora cystor brukar det inte göra speciellt ont. Lite som kraftig mensvärk ungefär, men det är klart så _behagligt_ är det kanske inte

Har man däremot stopp verkar det kunna göra verklgit ont, men som sagt, man ska försöka att inte oroa sig så mycket i förväg för det är betydligt fler som undersökningen går OK för än det är som får det jobbigt. Dessutom brukar man få något smärtstillande innan och ibland även något lugnande.

• gruset

Jag trodde att spolning alltid ingick i en utredning, men när jag frågade sista lät det som att man inte alls alltid gjorde det i en utredning. Min läkare menade att man tar ställning till varje enskilt fall om det är nödvändigt eller inte. Detta tyckte jag lät väldigt konstigt eftersom jag har läst på flera ställen att en spolning ska ingå i en utredning.
    Hursomhelst fick jag börja med Pergo efter att jag lämnat olika blodprov och efter att min sambo hade lämnat spermaprov. Trodde att nästa steg var spolning och sedan IVF. Eller är det något ytterligare man brukar göra? Någon som vet?

• FIAPIA

Chania: Jag kommer att göra titthålsoperationen snart, har lämnat blodprov inför op men ej fått tid. Läkaren säger att det ingår i utredningen av barnlöshet när han inte hittat något fel på spermier eller ÄL. Jag ifrågasatte varför de inte spolade mig med koksalt eller kontrast i vaket tillstånd men han sa att de oftast inte såg allt de ville se då. Han sa att de hade helt övergått till titthålsoperationer i stället.

• Chania

Jaså är det därför? Jag undrade också det eftersom det fanns alternativ....Börjar ångra att jag avbokade min titthålsundersökning men jag hade inget förtroende för just den läkaren. Har nu fått remiss till ett större sjukhus och hoppas få bättre mottagande där. Självklart går jag igenom undersökningen om det är det som behövs, även om jag är rädd för att sövas ned. Dessutom är jag rätt överviktig och är rädd att riskerna ska öka (är rädd för att dö!).

Hoppas att jag hursomhelst ska få klarhet i varför vi inte lyckats och vi tror att jag har ÄL (ingen har kollat men jag känner av det) och mannens spermier var ok, lite lindrigt nedsatt var rörelseförmågan men inte så den skulle påverka såpass att jag inte skulle bli gravid.

Förresten, lämnar man inte blodprov samma dag eller dagen innan operation? Eller vad ska undersökas då? Måste man gå igenom lungröntgen också? Gjorde det en gång innan annan operation.

• Big eyes

jag gjorde vul spolning med koksalt i vaket tillstånd och läkaren sa att man kunde se lika bra med den metoden. Det gjorde inte ont och jag fick själv se på monitorn att det var fri passage, gjorde min på st göran!

Svar på tråden Spola äggledarna?