• Anonym ((bekant))

16-åring som vill flytta till pappa

Jag har en bekant som har en son på 16 år som nu vill flytta till sin pappa. Pappan har tidigare avsagt sig vårdnaden, anledning vet jag ej men tror att det var en hel del tjafs vid skilsmässan så han tyckte det var enklare att avsäga sig vårdnaden för att få lugn och ro. Jag har bara andrahandsinformation om mamman som enligt andra är "besvärlig".

Av skatteverkets information kan jag utläsa att 16-åringar kan själv göra en flyttanmälan utan vårdnadshavares medgivande. Min fråga är kan han verkligen flytta till någon som ej har vårdnad utan vårdnadshavarens medgivande och hur blir det med underhåll och barnbidrag?

• Svar på tråden 16-åring som vill flytta till pappa
  • Lundby87

oj ja du lättast e väll att ringa och fråga dem som har detta som yrke

• WilliamNellyJamie

nej man kan inte flytta utan vårdnadshavarens medgivande(vad jag vet) och underhåll ryker för barnet ska vara skriven på den adress där den som får underhållet bor

men barnbidrag får mamman i alla fall så länge hon har envam vårdnad han kan inte begära halva. men underhåll får hon inte om han inte är skriven hos henne

Vi kommer få en tjej Juni -09
  • Anonym ((bekant))

Emmmi skrev 2009-01-07 18:19:40 följande:

oj ja du lättast e väll att ringa och fråga dem som har detta som yrke
    Men nu frågade jag här, eftersom det är ett forum där man får fråga vad man vill.
  • tokelina

Jag tror att man får flytta var man vill när man fyllt 16...Är osäker, men jag flyttade hemifrån när jag var 16 och jag kan inte tänka mig att min pappa gav något medgivande... Jag flyttade inte till någon vårdnadshavare.

• Anonym (72)

Barnet får skriva under flyttanmälan själv. Info kopierad från skatteverkets hemsida:
    "Barns flyttning
    En anmälan som gäller ett barn (dvs. en person under 18 år) ska vara underskriven av vårdnadshavaren. Har barnet två vårdnadshavare ska båda skriva under anmälan, annars finns risk att registreringen blir fördröjd.

Barn som fyllt 16 år har dock rätt att själv göra en flyttningsanmälan. Detta innebär att om barnet är mellan 16 och 18 år kan barnet själv eller vårdnadshavaren/vårdnadshavarna skriva under flyttningsanmälan." www.skatteverket.se/folkbokforing/barnsfolkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc8000258.html

Tyvärr får pappan inget underhållsstöd från Försäkringskassan eftersom han inte är vårdnadshavare. Info från FK:
    "För att barnet ska ha rätt till underhållsstöd måste

barnet bo och vara folkbokfört hos en förälder som är vårdnadshavare, om barnet inte fyllt 18 år
    barnet och den förälder som det bor hos vara bosatta i Sverige."
    www.forsakringskassan.se/fakta/underhallsstod/

• Anonym ((bekant))

Tack anonym 72 för bra info.

• pegga

Å andra sidan skulle pappan garanterat få vårdnaden om barnet själv ville det.

• Anonym (Mia)

Min sambos barn var 16år när han ville flytta till sin pappa och han hade ingen vårdnad. Han flyttade men det tog ett bra tag innan han blev skriven här då mamman vägrade skriva på det går igenom efter en viss tid ändå.Man måste ha minst gemensam vårdnad för att få underhållsstöd min sambo fick gå till advokat för mamman vägrade då hon ej hade lust att betala för sonen.

Svar på tråden 16-åring som vill flytta till pappa