Bekymrad
Hej är det någon mer som har fått njurbäckenet utvidgat (Hydronefros).
Efter att ha setat på förlossningen i två dagar nu så fick jag veta att jag har det. Det förklarar ju varför jag har så ont i ryggen.
Men hur farligt är det??
Hej är det någon mer som har fått njurbäckenet utvidgat (Hydronefros).
Efter att ha setat på förlossningen i två dagar nu så fick jag veta att jag har det. Det förklarar ju varför jag har så ont i ryggen.
Men hur farligt är det??
Nehe, jag skriver jämt här inne och det är aldrig någon som svarar på just mina inlägg. Varför?
Blir lite ledsen
Vad är det? Att njurbäckenet blivit utvidgat alltså... Och vad innebär det?
Ja du jag försöker oxå förstå det, tittar på nätet. Det innebär att det gör jätte ont i njurarna och ryggen, vilket jag har. som jag har förstått det så pressas njurarna ihop, äh jag vet inte
Hm. Varför förklarade de inte för dig vad det är? Dåligt av läkarna!
Ja, precis hur allvarligt det är ska du naturligtvis fråga en läkare om.
Jag kollade lite på Wikipedia där det brukar stå rakt upp och ner vad saker handlar om:
Hydronefros är en ensidig eller dubbelsidig vidgning av njurbäckenet. Ofta kan hydronefros vara hinder för urinflödet och detta kan obehandlat leda till progressiv njurskada. Det finns olika orsaker till att hydronefros uppstår, t.ex. tumör i njuren. Smärta i flankerna, både ökad och sänkt urinproduktion förekommer vid hinder. Högt blodtryck kan förekomma. Urografi eller ultraljud av njurarna ska göras. Dessutom ska hindret bort, så snart som möjligt. Kateter i njuren insätts också. Då patienten tar bort urinvägshindret börjar man plötsligt kissa enorma mängder urin. Vätska och salt måste ersättas. Om hydronefros har funnits länge kan en av njurarna helt ha förlorat sin funktion. ibland opereras den defekta njuren bort.
Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Hydronefros
Men som sagt, du ska självfallet får detta förklarat noggrannare av en läkare.
jo tittade på den beskrivningen och det var ungefär så dr utryckte sig oxå. Sa att jag ska på återbesök igen för att se så det inte blivit värre för då får den tappa ut vätska och det är inte kul. Men det är ingen tumör, det kan vara livmodern som ligger och trycker.
Tack för svaren jag trodde jag blev bortglömd
Lycka till på återbesöket! Jag ska hålla tummsen! :)
Det är vanligt med hydronefros på gravida. Särskilt på höger sida för där trycker livmodern som mest på urinledarna. Då kan det bli stopp eller "halvstopp" i röret och då vidgar sig njurbäckenet pga trycket. Det har absolut inget med någon tumör att göra, det är bara en del av graviditetsproblemen... Och om det tilltar och blir mer så får man ha en slang genom huden in till njuren för att den ska få vara ifred. Det är inte ett dugg farligt och brukar inte göra ont, klart det är obehagligt men helt ok. Sen när bebisen har kommit ut så slutar ju livmodern att trycka på urinvägarna och då kan urinen passera som vanligt igen och sen kan man ta bort slangen till utsidan och simsalabim så är du frisk och vanlig igen!
Lycka till!
Dinosaurien!!!!
Tjo, gurse lov nu blev jag lite lugnare. Tack för en bra förklaring. Men måste man vara inlagd för att man har den där slangen eller kan man gå och jobba som vanligt? Har man slangen i under resten av graviditeten? du kanske inte kan svarar på detta men jag försöker ändå
Man brukar lägga in slangen bara i lokalbedövning genom huden (kan göra lite ont men går rätt snabbt) och sen fäster man en påse på den som du får byta då och då när den fylls med urin. Den kan ju vara lite knölig att ha, kan väl skava lite och så men är helt ok att gå omkring med hemma. (Inte sämre än att ha ont i ryggen i alla fall...) Sen får man nog oftast ha slangen där resten av grav. eftersom livmodern knappast blir mindre och trycker mindre om jag säger så... Men jag tror att det brukar släppa rätt snart efter att bebisen kommit ut. Och då drar man bara bort slangen helt enkelt.
Det viktiga är att de följer upp dig ganska snart och ser om det tilltar så att du då kan få den där slangen. Om man går med hydronefros för länge så "knölas" liksom njurens vävnad ihop och kan då bli permanent skadad. Därför avlastar man med slangen tills hindret är borta, så att det inte ska uppstå någon permanent skada utan vara som vanligt igen efteråt.
Det var väl bra att de upptäckte vad som var fel på dig! Hoppas att du får bra besked nästa gång! Det kan ju ha varit tillfälligt också. (När ska du kollas igen?) Men som sagt var, har det inte gått bort så bli inte för ledsen, det är lugnt!
Man kan jobba med en njurkateter. Du får en "påse" fast tejpad på kroppen som du själv tömmer. Det är inte så hemskt som det låter.
Jag hade det när jag väntade mitt första barn. Kom i v. 22.
Fick ligga inne på sjukhuset 4 dgr innan de kom fram till vad det var och blev sen sjukskriven i flera månader.
Fick rådet att ställa mig på alla fyra och svanka med ryggen då anfallen kom och det hjälpte faktiskt riktigt bra. Slapp slangen på ryggen och det var skönt!
Lycka till!
Är jätte tacksam verkligen, kul att prata med dig. Jo, jag blev sjukskriven en vecka och om värken inte har gått över så får jag höra av mig igen. Fick tablett voltaren, men det hjälper bara i tre timmar sen har jag ont igen. Är så trött på att sitta och vänta på förlossningen hela tiden, det tar sån tid, men jag vet hur det är jobbar själv inom vården. Men just mitt problem har jag ingen erfarenhet av.
Jag ringer igen innan sjukskrivningen går ut om det här inte går över.
Tjoho är mycket mer lättad nu. Tänk att så dålig info kan ställa till så mycket oro
Ja, det är synd när man inte får veta allt som behövs utan gå och oroa sig i onödan. Men det går säkert bra ska du se! Stort lycka till med både njurarna och bebisen!
Och du, vänta inte för länge med att höra av dig igen om det onda inte går över. Det är bättre att kolla en gång för mycket än för lite och det är dumt att gå och vänta om det är så att det tilltar!
Dinosaurien- Du är klok som en bok. Är du läkare eller syrra eller nått???? Verkar kunnig!