• Anonym (gravid?)

Är det vanligt att mensen "hoppar över" en månad?

För 17 dagar sedan skulle jag ha haft min mens. Har avverkat 5 gravtest med samma resultat - negativt. Ringde till en barnmorska i måndags och frågade vad detta kunde bero på och om hon kunde kolla om jag var gravid eller ej. Hon sa bara att det är vanligt för kvinnor att ägglossning uteblir en månad och således kommer det ingen mens. Hennes råd var att vänta till nästa BIM. Jag är 24, känns inte som om jag ska komma i klimakteriet med oregelbundna ägglossningar än på några år

Har någon råkat ut för detta? Jag har aldrig hört något liknande bland mina vänner...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-07 19:15
    glömde skriva det; Fröken ur kan ställa sin klocka efter min mens, den är alltid regelbunden.

• Svar på tråden Är det vanligt att mensen "hoppar över" en månad?
  • Anonym (T)

Jag har... flera gånger...
    Förövrigt har jag regelbunden mens..

• Anonym (freja)

det är ju inte frågan om att du kommit i övergångsåldern ,-)

kroppen kan spela en spratt, ibland hoppa över ägglossning med utebliven mens som följd för att komma tillbaka senare

eller man kan ha blödning en gång i månaden o inte ha ägglossning överhuvudtaget, ovanligt men min kompis har aldrig haft ägglossning i hela sitt liv, ja vad hon vet...har dock turen att få 3 barn ändå genom hormonhjälp

vill man tex bli gravid kan kroppen luras också, man tänker inte på annat än dagen för blödning o att den inte ska komma utan man ska plussa, man kan känna sej gravid men sen visar sej tant röd o då försvinner symptomen

har du det stressigt i ditt liv kan mensen krångla också, de är mycket som ska stämma...otroligt att man kan bli gravid egentliegn om man tänker på hur kort tidsperiod man har på sej för att pricka rätt

jag hade ofta så att min mens hoppade över en gång då o då. men nu verkar kroppen kommit i fas för nu är det bara dagar som skijer o inte veckor

hoppas det löser sej för dej, ring bm igen om du inte får igen mensen.

• Anonym (L)

Hoppar in här... Väntar oroligt på min mens som skulle kommit 2/1! Brukar vara som en klocka så det är jätte konstigt!!! Hoppas hoppas verkligen att kroppen bara spelar ett spratt med mig för jag vill verkligen inte ha fler barn nu! Har redan 2 barn på 3,5 och snart 2år. Är dessutom arbetslös så det passar inte så bra med fler nu!!

• Anonym (ujuj..)

Skrev en tråd här för ett några v sen.
    Min mens är alltid regelbunden! MEN nu i december kom den av sig av nån konstig anledning..
    Va varken orolig, stressad osv.
    Tog gravtest, negativt!
    Skulle haft mens 1 dec men den kom sen 22dec. Helt skumt!!
    Hoppas den rättar till sig nu å blir som vanligt igen så man har lite koll

• Anonym (L)

(Ujuj...) Konstig kroppen är ibland...! Hoppas min kropp oxå gör så! Är livrädd för att va gravid igen!!

• emtono

Jag skulle ha fått min mens för 21 dagar sen...! Alltså ungefär den 17dec, men har inte fått den än.. Har kopparspiral och testade neg för ca två veckor sen, så var sjutton har den tagit vägen? Man blir ju orolig att nåt är fel..

• Anonym

Det är normalt att kroppen hoppar över mensen. Det hände mig för inte så längesedan och jag gjorde gravtest.

Men har du gjort hela 5 stycken så är sannolkheten mycket liten att du är gravid.

Det kan hända så mycket konstiga saker i kroppen och att mensen hoppar en månad är något väldigt litet att oroa sig över.

• Pimpinellan

Jag har haft mens i 30 år och min mens har ALDRIG hoppat över en enda månad. Så vanligt är det inte. Har man regelbunden mens så har man oftast äl varje månad och även om äl skulle utebli nån månad så uteblir inte mensen för det om man brukar ha regelbunden mens. Har man väldigt oregelbunden mens eller PCO så är de en annan femma.
    Vid svår sjukdom eller mycket snabb viktnedgång kan mensen utebli,men oftast inte annars.

• Barbabok

2ggr i mitt liv har mensen hoppat över helt, är på dagen regelbunden annars. Den kom punktligt månaden efter bägge gånger. Varför det hände vet jag inte men vanligt är det nog inte om man normalt är regelbunden. Det var i 20-årsåldern ska tilläggas.

Jag är med parvel
Svar på tråden Är det vanligt att mensen "hoppar över" en månad?