• år78

besickning av hus fråga

huset är besicktat av anticimex
    men ja funderar finns det olika besicktningar av dom???

• Svar på tråden besickning av hus fråga
  • år78

ok min gubbe sa golvet svikta lite dvs går neråt
    nu undrar ja är det anticimex?
    ägarna säger huset är besicvktat

• Thursday

Vad är det du undrar mer specifikt?

Alltså, om ni har köpt ett hus och golvet sviktar så är det inte direkt så att ni kan göra något åt det....?

• år78

jo det ja undrar
    vi ska köpa ett hus men gubben såg i dag att golvet sviktar i v-rummet och ägaren sa ja detär gamalt hus
    och dom säger anticimex har besicktat huset och då undrar jag när dom besicktar kollar dom golv då med ???

Thursday skrev 2009-01-07 20:07:14 följande:
    Vad är det du undrar mer specifikt?Alltså, om ni har köpt ett hus och golvet sviktar så är det inte direkt så att ni kan göra något åt det....?
  • Joonas
    år78 skrev 2009-01-07 20:09:17 följande:
    jo det ja undrar vi ska köpa ett hus men gubben såg i dag att golvet sviktar i v-rummet och ägaren sa ja detär gamalt hus och dom säger anticimex har besicktat huset och då undrar jag när dom besicktar kollar dom golv då med ???
    Be att få se besiktningsprotokollet. Då ser ni vad besiktningen bestod av.
  • Thursday

Jag vet inte riktigt vad du menar... det fungera, väldigt förenklat, så här.

Om jag köper ett hus, och i efterhand upptäcker att det var något fel på huset - då kan jag i princip kräva säljarna på skadestånd.

Detta förutsätter till att börja med att felet är _dolt_, det vill säga att det inte är ett fel som jag borde upptäckt vid en noggrann undersökning av huset.

I praxis ställs kraven på den undersökning man som köpare måste göra väldigt högt. Därför väljer många att anlita en särskild besiktningsman, som skriver upp alla "upptäckbara" fel i ett protokoll.

Då hamnar jag i en bättre sits om det i efterhand dyker upp ett fel som inte står med i protokollet.

Med andra ord - det enda som är relevant angående golvet som sviktar är om ni ändå vill köpa huset och till vilket pris. Besiktningen har liksom inget med det att göra?

För övrigt har ni i princip ingen rätt att få ta del av en besiktning som någon annan betalt för.

• Joonas

Om säljaren har anlitat Anticimex för en besiktning och sedan inte vill visa den hade jag nog dragit öronen åt mig som köpare...

• Thursday
    Svar på #7
    Ja, jo, det är ju en helt annan sak. Jag gissar på att det på sin höjd står att golvet si och så sviktar och rekommendation at kolla upp det. Det är iaf vad som står i vårt besiktningsprotokoll angående alla var knarrande och sviktande golv Anticimex har ju knappast brutit upp golvet och tittat under.
  • Joonas

Man kan ju be dem göra en fuktkontroll? Inte roligt med fuktskadad trossbotten? Sådant är de duktiga på. Jag hade absolut sett till att få mögel/fuktbesiktning i ett gammalt hus.

• Thursday

Joonas skrev 2009-01-07 20:26:58 följande:

Jag hade absolut sett till att få mögel/fuktbesiktning i ett gammalt hus.
    Det där beror ju på så mycket, vårt golv sviktar t.ex. på övervåningen Och så knarrar det på ett ställe i vardagsrummet. Besiktningsmannen bände och sniffade i varenda golvvinkel och kände absolut ingenting så vi lät det vara så.
  • Thursday

år78 skrev 2009-01-07 21:17:59 följande:

skulle ni köpa ett hus där golvet sviktar?
    Vilket golv? Hur mycket? Vad är det för hustyp? Hur ser grunden ut? Har ni tänkt renovera? Vad är priset? Hur mycket gillar ni huset i övrigt?
  • Insanity

Alltså, jag tycker verkligen ni ska gå en husköpar-kurs, då det verkar som ni är ganska så "gröna" när det gäller sånt här.

Det är mycket man behöver tänka på när man ska köpa hus så jag tror nog en husköpar-kurs är något som ni kan ha stor nytta utav.
    Så minskar ju riskerna för att bli blåsta också..

• Thursday

För övrigt så skulle jag aldrig köpa ett hus utan att gå igenom det tillsammans med en av mig anlitade besiktningsman, som jag kan pumpa på all nödvändig information om sådant där.

• Tina83

år78 skrev 2009-01-07 21:17:59 följande:

skulle ni köpa ett hus där golvet sviktar?
    vårt golv i vår BR sviktade nå hemskt. det gungade bokstavligt talat. det visade sig att det ligger sand under golven och att det hade flyttat sig så det blivit en grop där.

kanske värt att kolla upp
  • Insanity

Tänkte på en sak, om golvet lutar nedåt så sviktar det ju inte. Då lutar det ju :P

Och om nu huset är besiktat så finns det väl protokoll ni kan läsa?

• meimei

Det kan finnas många orsaker till att golvet sviktar ex. en bärande bjälke kan ha tagits bort (inte bra!), det kan vara röta i en bärande golvkonstruktion (inte bra) mm.

Ni skall inte köpa ett hus utan att själva anlita en besiktningsman. Ni skall inte lita på besiktningen anticimex har gjort åt säljarna. En besiktning kostar några tusen 5-6-7000 kanske upp till 10 000 kr, men oftast är den värd varenda öre. Är man för snål för det kan det komma väldigt mycket surt efteråt och kosta skjortan. Du kommer aldrig att få igenom att det skulle vara dolda fel, därför då anser man att ni inte fullgjort er plikt som köpare.

Vi höll på att köpa ett tipp topp hus (hade lite sviktande golv i vardagsrummet dock...). Det var ett utsökt, otroligt fint renoverat hus. Visst var priset ganska högt (flera miljoner) och det skulle bli höga lån och amorteringar, men vi resonerade så att eftersom huset var så väldigt tipp topp skulle vi inte behöva göra något i huset alls, alltså kanske det ändå skulle löna sig att köpa det!
    Samma dag som vi skulle skriva papper hade vi anlitat en besiktningsman. Vi tänkte att detta är bara formaliteter.

Döm om vår förvåning när han började gå runt och besiktiga huset. Allt det fina var bara yta. Det visade sig vara rena fuskrenoveringen, bara för att kunna sälja dyrt!

En bärande bjälke var borttagen liksom en bärande vägg i vardagsrummet, därav svikten i golvet. I väggarna stod 85 cm vatten (fukt med andra ord), avloppet var bara utdraget till en dagvattenbrunn (fast detta var mitt inne i stan (högst olagligt), skorstenen var på väg att rasa och det påmålade var bara till för att dölja sprickorna och sättningarna, HUset var felisolerat så besiktningsmannen påtalade att fasaden skulle komma att spricka (det hade den inte gjort än då eftersom huset såldes direkt efter denna fuskrenovering), köksfläktens utsug gick rakt upp på en dold vind (som vi aldrig hade haft tillträde till under visningarna och däruppe dröp det av fett (droppandes från väggarna - hur brandfarligt som helst!) och i köket var det en plastmatta som man lagt direkt på jordstampat golv, när han lyfte på den stank det mögel! Ja, det var inte allt, men jag kan säga att vi var ganska lättade när vi gick därifrån utan att ha skrivit på några köpekontrakt. Besiktningsmannen kostade oss 5500 kr, men hade vi köpt den här "drömkåken" hade det inte räckt att renovera för en miljon!
    Vi hade blivit helt utblottade, väldigt fattiga och stått med ett osäljbart hus. Hur som helst såldes huset sedermera, då säljaren lät en kompis besiktiga om det och det gamla besiktningsprotokollet hastigt glömdes bort av säljarna. Gick förbi det för lite sedan och såg att de nya köparna hade varit tvugna att gräva upp hela grunden inne i huset på bottenvåningen. Dessutom är det djupa sprickor i fasaden så putsen är också på väg ner .

Mitt råd är besiktiga huset, anlita en nogrann besiktningsman som kan sitt jobb!

Svar på tråden besickning av hus fråga