• Anonym

Byta adress när man har socialbidrag?

Jag är skriven, och bor, hos min mamma men skulle nu vilja byta adress till min pappa istället. Anledningen är att han jobbar borta i veckorna och det skulle vara skönt att bo "själv" då.

Men hur blir det med soc, kan dom ha några invändningar? Får jag byta adress bara sådär, eller måste jag ha någon vettig anledning? Kan bidraget sänkas (vi är 4pers hos mamma och blir bara 2 hos pappa)?

(Jag är 20år och arbetssökande, får delvis pengar från FK i form av Utvecklingsersättning)

• Svar på tråden Byta adress när man har socialbidrag?
  • Anonym

flytta till din pappa men byt inte adress..eller det kanske är långt emellan så du inte kan hämta posten så enkelt. Tror inte dom skulle har några invändningar på att du byter adress men bidraget. Vet inte om bidraget sänks, hos din pappa är ni bara 2 som delar på hyran o hos din mamma 4 personer så det borde ju bli att det höjs istället..

• Trötter Deluxe

Byter du kommun - lär du byta adress. Annars - strunta i det. Du kan nämligen inte vara skriven i en kommun och få parasit-bidrag i en annan.

• Anonym

nej samma kommun är det.. men det är en liten bit emellan så det vore ju enklast om posten kom dit där jag var. men så ni tror inte att dom har några invändningar på adressbytet?

• hejhejmonika

Anonym skrev 2009-01-07 21:56:11 följande:

nej samma kommun är det.. men det är en liten bit emellan så det vore ju enklast om posten kom dit där jag var. men så ni tror inte att dom har några invändningar på adressbytet?
    Tror ej det eftersom dina föräldrar inte har nån försörjningsskyldighet gentemot dig.
  • hejhejmonika

hejhejmonika skrev 2009-01-07 21:57:51 följande:

Anonym skrev 2009-01-07 21:56:11 följande:
    Tror ej det eftersom dina föräldrar inte har nån försörjningsskyldighet gentemot dig.
    ..och du ej gentemot dem...
  • Kaslin4ever070227

byter du adress så måste soc göra en ny utredning eftersom ni blir två personer från fyra,vet inte om det är bara du som får bidrag eller är det hela familjen?

• Anonym

Det är bara jag som får bidrag, de andra har jobb o klarar sig

Kaslin4ever070227 skrev 2009-01-08 12:33:22 följande:
    byter du adress så måste soc göra en ny utredning eftersom ni blir två personer från fyra,vet inte om det är bara du som får bidrag eller är det hela familjen?
  • qattla

Du ska självklart tala om att du flyttar till din pappa, men de har inga invändningar mot vart du bor.
    Du får bidrag som ensamstående och får det oavsett hos vem du "hyr" rum.

• Anonym (soc.sek)

Det beror ju på om du får bidrag för hyran eller inte. Om inte så ser jag inget problem med att du bara ska kunna informera socialtjänsten om att du flyttar till din pappa.

Att bara flytta och inte adressändra är inte okej. Det är lag på att man är folkbokförd på den adress man är boende på. Folkbokföringslagen. Får du bidrag till hyran och inte meddelar att du flyttat kan du bli föremål för en bedrägeriutredning och bli återbetalningsskyldig.

• Kaslin4ever070227

Men är det inte så att soc räknar ut hur mycket man får?om man ex bor i en fyra o det är fyra pers som bor där då räknar ju soc Ts+ vad lägenheten har för hyra-något,man får pengar för ett rum+hygien artiklar o tvättmedel.......

När jag var i hnnes ålderdet vill säga 18 år borde hos mamma hade inga barn,så fick vi pengar från soc då borde jag bara med mamma i en 2:a hyran låg då på 4400kr,jag fick från soc 2200 för boende + pengar för att leva för,kommer inte ihåg exat hur mycket jag fick men så räknade dom här..

om hon flyttar till sin pappa så blir lägenheten mindre o då kan hon få mindre bidrag oxå.

eller??

• qattla

Är man över 18 så får föräldrarna inget bidrag för en. Då ska "barnet" själv söka."Barnet" räknas som inneboende.

• Anonym (Tina)

Jag förstår inte riktigt, är det TS mamma som har socialbidrag? Eller har soc något att göra med utvecklingsbidraget som TS får från FK?

• Anonym (Tina)

okej såg nu att det bara är TS som har bidrag, ,men är det socbidrag?

• Kaslin4ever070227

qattla skrev 2009-01-08 13:19:10 följande:

Är man över 18 så får föräldrarna inget bidrag för en. Då ska "barnet" själv söka."Barnet" räknas som inneboende.
    ja precis,jag räknades som inneboende då oxå..

inneboende hos sin egen mamma vad konstig det låter..
    tror att jag sökte det då pga att jag hade inte jobb och fick det ganska snabbt sen,borde kvar hemma ett tag o då betalade jag till mamma hälften av hyran..
  • qattla

Ja, du ska ju få ersättning för eventuell hyra som du ska betala hos mamma eller pappa. Tex 2000:- eller så. Det är ju vad du får betala för ett rum oavsett hos vem du är inneboende. Om det sen är din pappa eller nåt rum du hittat för uthyrning i dagstidningen spelar ingen roll.

• Anonym (soc.sek)

Det är inte så att man automatiskt får inneboende hyra av socialen när man bor hemma hos sin mamma eller pappa. I de flesta kommuner får man faktiskt inte inneboende hyra när man är under 20 år om det inte föreligger speciella skäl. När man är äldre än 20 år kan man få inneboende hyra om man tidigare har betalt hyra, har man inte gjort det och hela tiden bott hemma (sen man blev vuxen) brukar normalt ingen hyresdel beviljas.

Man brukar inte räkna på hur många som bor i lägenheten/huset utan hur stor del man disponerar av hemmet och då tänker man sig att man har ett eget rum och nyttjar kök och vardagsrum därför blir formeln följande för en fyra, två niondelar av hyran.

• Anonym

Det är klart jag ska byta adress, det är ju det allt handlar om! det är JAG som får socialbidrag (men även en liten del av FK för att jag är med i jobbgarantin), ingen annan i min familj. Jag får ingenting för hyran

• Anonym (soc.sek)

I så fall har jag svårt att se att socialen skulle ha något att invända på att du flyttade till din pappa. Hör med din handläggare vad som gäller.

• Anonym

Får du inte bistånd till hyresdel så borde det inte vara ngt problem om du vill flytta. Om du däremot får bistånd för hyra och denna kostnad skulle bli högre om du flyttar så finns en risk att du inte kommer få högre bistånd för hyra om du inte har säksilkda skäl till att du inte kan bo kvar hos din mamma.

Svar på tråden Byta adress när man har socialbidrag?