Någon som ångrar att den skilt sig?
Jag har två barn som jag inte kan tänka mig att vara utan, men också en man som jag allt mindre kan tänka mig att leva vidare med. Dels bråkar vi mycket, ibland så att barnen far illa, dels är jag trött på att ständigt kompromissa och inte få bestämma och leva som jag själv vill. Vi har försökt lappa ihop allt under lång tid och med det mesta, som t ex rådgivning, och relationen är bra i ett par dagar och så faller det igen med destruktiva bråk, sur tystnad, ovilja, irritation, längtan bort.
Jag går och drömmer om att skiljas, men vågar inte av massor av skäl. Framför allt: hur skall jag klara att inte få vara med barnen jämt? Och vidare: tänk om jag ångrar mig, tänk om jag sitter i min ensamma lägenhet och störtgråter sedan och inte inser vad jag har gjort, tänk om längtan att bestämma själv plötsligt känns helt oviktig när steget väl är taget, tänk om barnen far ännu mer illa av skilsmässan än vad de gör av våra bråk? Tänk om jag ödelägger hela familjens tillvaro bara för att jag längtar efter en förändring? Och vi har det ju inte värdelöst jämt, måste man ha det för att "få" skiljas? Tänk om jag drömmer om separationen bara för att jag inte vet hur hemskt det verkligen blir sedan?
Barnen är ganska små, en i dagisålder och en i skolålder, och jag och mannen har villa tillsammans och har hängt ihop i många år. Vid en skilsmässa blir det lägenhet utan trädgård...
Vad gör jag, hur skall jag tänka? Har någon tänkt som jag och ångrat sin skilsmässa, eller är det tvärtom, ångrar man bara att man inte skilde sig mycket tidigare?
Hjälp!