• 20110426

Skulle du låta din 5-åring följa med på begravning???

Min makes gammelmoster som vi har haft nära kontakt med som med alla i hans släkt har nu dött och nu ska det bli begravning. Dottern vill följa med på begravningen och vi har väl tänkt att hon ska få det. Vad skulle ni gjort?

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • Svar på tråden Skulle du låta din 5-åring följa med på begravning???
  • Nyfiken gul

varför skulle hon inte få göra det?

Jag var själv med på begravning som 5-6 åring av släktingar och det var skönt för mig att få vara med och få ett eget farväl även om jag inte förstod så mycket.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • 20110426
    Nyfiken gul skrev 2009-01-07 20:34:07 följande:
    varför skulle hon inte få göra det?Jag var själv med på begravning som 5-6 åring av släktingar och det var skönt för mig att få vara med och få ett eget farväl även om jag inte förstod så mycket.
    Enda anledningen egentligen är väl för att hon är inne i en period med svårt att lyssna och acceptera vad vi säger till henne, med och sitta still, vara tyst och så. Har ni tips på vad man kan göra för att få hene att vara lugn så tar jag gärna emot det.
    Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • Maria40

Kyrkan/kapellet brukar ju vara ganska högtidligt och liknar inte vardagen, tror du inte att det räcker för att få din dotter att vara tyst? Menar att hon har fullt upp med att se på allt nya.

• pigglet

Våra barn har varit med på begravningar. Min pappa jobbar på Fonus, så jag frågade honom en gång vad han tycker. Absolut att de ska vara med, var hans inställning.

• blå fisk

Det är väl inget del alls att låta henne följa med om hon själv vill det. Kanske kan ni ta med några böcker som hon kan titta i om hon tycker att det blir tråkigt. Sen beror det väl lite på er också. Känner ni att det skulle vara okej för en av er att få gå ut med henne om det känns ohållbart, så är det väl inget problem.

• SaramedM

Ja utan tvekan

Jag tycker inte man kan kräva att hon ska vara tyst,stilla men hon kommer knappast att störa någon

barn brukar snarare liva upp begravningar

Låt henne välja en blomma, köpa den, och lägga den på kistan vid rätt tillfälle ( eller fel, det kommer ingen att ta illa upp av!)

Prata om att människor kommer att vara ledsna eftersom de tykte så mycket om henne osv osv

• Emejli

När jag var 5år, så dog min mormor. Jag var inte med i kyrkan. Men jag fick vara med på urnsättningen. Har inte så mycket minne av det.

• Bempa

Jag ska på begravning nästa torsdag, min farfar. Idag sa Alicia 4½ år att hon ville följa med. Hon ville köpa en rosa blomma o ge honom. Jag hade inte tänkt att ta med barnen, varken henne, eller storebror 6 år, men vill hon så ska jag inte hindra henne. Döden är en del av livet, barnen kommer själva bestämma hur dom vill göra. Men jag tror att det är viktigt att man berättar för dom om det som kommer hända, o lite allmänt runt döden också.

Kram till dig S

Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
Svar på tråden Skulle du låta din 5-åring följa med på begravning???