• emptythorn

erfarenhet av backpacking?

som rubriken säger; finns det någon med erfarenhet av backpacking?
    vill veta lite vad man ska tänka på innan och när man är ute och reser.
    och om det finns ngt land som är "mer lämpligt" första gången än andra?

• Svar på tråden erfarenhet av backpacking?
  • Fröken Fräknig

Jag är ingen superexpert, men ska iväg för 3:dje året i rad med ryggsäck. Jag & min sambo har rest med ryggsäck dock ingen längre tid (2-4 veckor). Men det borde inte skilja sig mer om man ska vara iväg en längre tid.

Lite fakta innan:
    Vi är båda i 30-års åldern, reser inte superbilligt, men inte heller dyrt. Backpacking förknippas ofta med billigt resande (boende, mat mm) för att kunna vara borta så länge som möjligt, men så reser alltså inte vi. :)

Jag har varit i Thailand ett par ggr och är det första gången skulle jag rekommendera just det landet. Det är lätt att ta sig runt i, god mat, transporter och boende är inte svårt att hitta. Dessutom ät det billigt. :) Sedan kan man ju göra avstickare till Kambodja, Laos, Malaysia mm.

Vad det gäller biljetter så kan man antingen boka lite längre i förväg så får man exakt de datum man vill ha. Kan man vänta lite och ha is i magen så kan man komma lite billigare undan.
    Flyg till t.ex Bangkok och planera er rutt därifrån. Köp en bra guidebok (Wilma) och leta även på internet efter ställen som ni skulle vilja besöka. Kan vara bra att ha kollat upp transporter, boende mm så man har ett litet hum om vad som finns. Ska man stanna i Bangkok någon natt är det skönt att ha ett hotell bokat (tycker jag). Smidigt att ta taxi direkt från flygplatsen eller busstationen.

När man väl bestämt vart man vill åka är det idé att kolla om man behöver vaccinera sig. Havrix och turistdiarré/kolera brukar behövas. Malaria kan behövas beroende på vart man åker & vad ni ska göra.

Några tips är:
    *Köp en bra ryggsäck - inte alltför stor (50-60 liter för en tjej)
    *Packa inte för mycket! Jag tar med mig mindre för var gång... Shorts, kjol, toppar, t-shirt, 2-3 par skor, 1 par tunna byxor, underkläder och självklart bikini! Det är billigt att få tvätten gjord på plats (i alla fall Thailand).
    *Resemedicin
    *Ficklampa
    *Packa kläderna i påsar, om det på någon båtfärd skulle bli lite för blött på däck.

Det finns en massa mer tips, men det är en bit på väg.
    Jag & min sambo åker iväg i November, 4 veckor! Thailand, Kambodja och ev Borneo. :)

//Jenny (som älskar att planera!)

• snowflake

jag skulle rekomendera att starta med tågluff i Europa (om du har åldern inne då, är man "för gammal" kan det bli dyrt), då är du nära hemmaplan, de flesta pratar engelska och händer det något är det lätt att ta sig hem igen, det är en bra förberedelse för längre resor sen, tyckte jag i alla fall. Plus att det är nära mellan länderna.

Annars är råden ovan kanonbra! Jag brukar ta med mig lite tvättmedel i en påse och en diskpropp och tvätta underkläder i handfaten. Minimera packningen, hellre köpa nytt på vägen, kläder finns att köpa överallt!
    Jo, och köp en BRA supertunn midjeväska som du kan ha innanför alla kläder och gömma undan pengar, kreditkort, pass och biljetter i. Ha bara dagskassan i börsen, så är det ingen kris om du blir rånad, plus att de inte kommer tillbaks för att ta mer eftersom det ändå fanns pengar i börsen.

• Superhönan

Backpacking kan gå till lite hur som helst. Tanken är ju mest att man ska resa omkring på egen hand och vara spontan. Asien ju väl inarbetat i backpackerkretsar, så där är det bitvis skitlätt att resa, enklare än att ta sig från Göteborg till Karlstad! Centralamerika är också bra, särskilt om man pratar lite spanska.
    Jag brukar ha minimalt medd kläder typ en klänning som går till allt, en tröja, några toppar också shorts och badkläder. Försöker bara ha med plagg som kan komineras med varandra så man kan variera looken lite. Ett annat råd är att ta det lite lugnt. Om man reser mycket och långa sträckor med buss eller tåg tenderar det att ta på krafterna, så stryk hellre resmål än lägg till. Jag åkte t.ex. genom hela Vietnam på två veckor, men sedan var jag så trött att jag inte orkade med Laos, utan flög till Thailand istället. Magsjuka tar hårt på motivationen att sitta på en skumpig buss...
    Mitt bästa råd som förhoppningsvis är självklart för dig: Sup och knarka inte!!! Världen är översvämmad av backpackers som fular ut sig!
    Ha en trevlig resa!

• emptythorn

Tack så hemskt mycket för tipsen! =)
    vi funderar lite kring att åka till indien eller thailand, till sommar eller nästa jul.
    mycket därför att jag pluggar och inte kan ta ledigt.
    bokar ni hembiljetten i förväg? eller är det lätt att få tag i biljetter när man vill hem?

vi tänkte börja med ett land i taget, och vara borta i 3-4 veckor. Ingen av oss har varit utomlands på det sättet förut så vi tänkte känna oss lite för, egentligen så har jag ett mål. :) jag vill ha något att berätta för barnbarnen sen när jag blir gammal, och försöka vidja min världsbild. Så innan jag fyller 25 ska/skulle jag vilja ha varit i alla världsdelar utom nord-och sydpolen.
    Det känns som ett rimligt mål, eftersom det är 8 år kvar.

Ni som har varit i Thailand, har ni något "favoritställe"? något som ni återvänder eller kommer ihåg speciellt?

• Fröken Fräknig

Ska ni åka på sommaren eller runt jul då hade jag bokat biljetterna tidigt. Det är högsäsong och det kan vara svårt att få tag på biljetter, dessutom ligger priserna rätt så högt.
    Jag hade bokat både dit- och hemresa om ni inte ska vara borta mer än 3-4 veckor.

Bra upplägg att åka iväg några veckor & känna er för. Alla trivs inte med denna typ av resande.

Thailand är väldigt lättrest och det finns många bra ställen. :) Vi har inte planerat vår rutt för vår resa i höst, men troligtvis återvänder vi till Koh Chang som ligger i Siambukten. Supermysig ö!!
    Hur det är på sydvästsidan efter tsunamin vet jag inte, men vi var på Phi Phi, Koh Lanta och Phuket, Krabi (Railay Beach) år 2003 och då tyckte vi bäst om Koh Lanta.
    Bangkok ska man inte missa heller! En stad som ger väldigt många intryck...

Sedan beror det helt på om ni åker på sommaren eller vintern. På sommaren är det Koh Samui, Koh tao & Koh Pangnan som har bäst väder. På vintern (dec och framåt kan du i stort sett åka runt i hela Thailand utan att drabbas av långvariga regnperioder.

• SVejsan

Har man bara 3-4 veckor så tycker jag nog att man skall om det går sätta upp lite ramplaner vad man vill se, att köpa en guidebok rekommenderas starkt så man bildar sig en uppfattning vad saker kostar och vad som är sevärt. Lonely Planet rekommenderas också-var dock beredd på att mat och boende som rekommenderas där kan vara fulla pga bokensrekommendationer. Wilma's guider var í alla fall förut till stor del baserade på Lonely Planet-böckerna vilket innebar att en del hade hänt för att uppgifterna var lite gamla (då det tar att översätta).

Andra tips är att vid flygresor se till att alla tampar på ryggsäckarna inte sticker ut och därmed fastnar i transportbanden, river sönder ryggan och sprider underkläderna vitt omkring

Se till att ni ha kopior på pass och föräkringsvillkor och även telefonnr till folk hemma ifall något händer. ha två uppsättningar dels själv dels hos din reskamrat.Kanske även lämna till en kontaktperson hemma... Bra är att även skriva upp tel.no till SOS international och ditt betalkorts spärrservice.

Skynda inte runt... Utan försök ha några dagar på varje plats.
    Kosta på er det ni verkligen vill göra - tillfället kanske inte återkommer. Kolla med andra resande ni möter om turistfällor, "pärlor" och erfarenheter.

Passa er för mat som bjuds "gratis" och tillfällen att göra "klipp" på gatan - kan vara så att ni drogas eller luras.

När vi har varit ute har jag varit extremt försiktig med pengar tex dagskassan i en framficka på byxorna och med en säkerhetsnål som extra hinder.

I Thailand finns det ibland språksvårigheter. Tips är att uttnyttja de i hotellen/vandrarhemmen som kan språket men även kan engelska. Det kan vara ovärderligt att i vissa tillfällen ha en lapp på Thai där det står vilket hotell/vandrarhem/tåg man skall till och kunna visa fram.

I varma länder skall varm mat vara VARM när den serveras. Och grönsaker och liknande inte vara sköljd "i floden Ganges" utan kanske i flaskvatten. Korkar på flaskor skall klicka till så att de indikerar att ingen har fifflat med dem. Is kan var vanskligt ibland...

Tänk igenom resealternativen noga. Ibland kan det vara smart att ha sovvagnar fastän det kan verka galet. Att resa bort dagstid och sedan ta in på logi kan kosta upplevelser och tid, dessutom kan det vara schysst att komma tidigt till ett vandrarhem/hotell i ett populärt område för att få plats och sedan kunna på en gång ta sig ut (pigg) och checka omgivningarna . Och i vissa länder är sovvagnar relativt billigt.

Ni kommer inte att ångra er!

Världen är som en bok, att stanna hemma är som ett enbart läsa första sidan

• emptythorn

försiktighet är till viss del en svaghet hos mig, tur att min reskompis har mer av den varan.
    hur klarar man av språket? kan ju inte en gnutta thailändska.
    och hur är maten? min mage tål inte särskilt stark mat, men det verkar som det finns ganska mkt att välja på?!

finns det någonting ni absolut inte skulle klarat er utan?

som det känns nu så åker vi nog nästa jul, räcker det om man bokar resan till hösten? tänkte så man verkligen kommer med.

fröken fräknig: hur mkt pengar hade ni med er? för det är väl alltid bra att ha en buffert?

kamera, funderar på att köpa en digital systemkamera. men det kanske blir klumpigt?

• Fröken Fräknig

Jag kan inte heller många ord thai. I guideböcker finns det vanliga fraser som kan vara bra att lära sig och utav ren artighet så som hej, tack, nej och ja.

Om ni ska åka nästa jul så hade jag bokat redan på våren. Biljetterna försvinner fort... dessutom är ni säkra på att få de datum ni vill.

Något jag inte hade klarat mig utan? Det mesta (typ allt) finns att köpa på plats om man missat något. Men det man inte klarar sig utan är ett par sköna sandaler. :)

Det man klarar sig utan dock är en stor tung handduk. Ta hellre med en tunnare lite mindre handduk (torkar fortare). I de allra flesta fall finns det handdukar där man bor. Väl i Thailand köper man 1-2 saronger som man använder på stranden, som "klänning", lakan (om det behövs) mm.

Pengar - vi brukar räkna med 250-300 kr/dag per person. Då bor vi bra, äter gott och snålar inte på något (utfykter, shopping mm.) Du klarar dig säkert på 150 kr/dag också, men det är helt beroende på hur du är som person, vilka krav du har...
    Räknar man med 2000 kr/vecka (inkl. boende, mat, utflykter mm) så klarar man sig bra.

Vad det gäller digitalkamera skulle jag ta med det utan att tveka! Vi har haft det alla ggr och nu ska vi köpa en ny för att ha med på höstens äventyr (typ digital systemkamera). :)

• emptythorn

och så; jag talar inte thai.

jag antar att man bör ta lätta och multifunktionella kläder och saker? typ byxor som går att ta av benen på så de blir till shorts?

vad betyder att man "bor bra"? är det utan kackerlackor och lakan eller vad innebär det, för er?

en digital systemkamera är ju dock lite klumpigare än en kompakt. men hur ska man förvara den? dels så att den inte går sönder, dels så den inte blir stulen.

och knark? Nej tack. jag åker för att se världen, inte för att droga ner mig.

• emptythorn

förresten hur är maten? finns det inte fullt så stark mat? nudlar kanske inte är hälsosamt efter 3 veckor.

• SVejsan

Thailand...
    En thailändsk middag är uppbyggd enligt principen något starkt, något sött, något syrligt något salt. Äter man på thailändskt vis är så är man några stycken och tar in en rätt av vardera typ och delar (kommer in i skålar). Det finns alltså rätter som är mindre starka. När man vant sig så är det hur gott som helst . Det som är starkast tycker jag varit sallader (biffsallad, kycklingsallad, sallad med omogen papaya) och curry-varianter.
    Man kan på flertalet ställen hitta hamburgare och övrig västerländsk mat (eller försök till västerländsk mat) dock springer ju priserna upp då, ofta är det förlagt i eller i närheten av hotell med internationell prägel. I de stora städerna och i turistområderna är det absolut inga problem. Åker du som "fröken fräknig" så är det inga problem att hitta mat som är ostark). Vågar du prova thaimat så så blir du rikligt belönad Slurp! (glöm inte Immodium eller travello i rese apoteket ifall att...)

(Bra att försöka öva in frasen "INTE SÅ STARKT TACK..." alltså).

En systemkamera väger så jag personligen skulle satsa på en riktigt bra liten istället som får plats och som inte "stör" de personer man vill ta kort på. Lättare och gömma också. Det kan vara problem att "gömma" eller låsa in en systemkamera om man inte vill släpa på den.

"Bor bra" är relativt. Kackerlacker eller myror på rummet kan finnas... Nästan oberoende prisklass, bungalower med som man ser ut i mellanrum i väggarna är jättebilliga men kan ha sådana gäster. Med en schysst spray så klarar man sig... Försöka att få se rummet innan ni bestämmer er för ett boende. Taskig städning=större risk.!

Kläder: Sandaler är trevligt, Köp ett par vettiga av "sporttyp"-typ TEVA eller liknande. Välj kläder som är lätta att skölja upp och torka. Glöm inte några heltäckande mot myggor och i fall ni har försatt er i situationen att se ut som mörk-skära grisar.Är du liten/normal stor så finns det kläder att handla till bra priser så ta inte med för mycket. Glöm inte någon tjock tröja också!!! Ibland finns ju luftkonditionering, ofta uppställd till max och oförändringsbar (speciellt upplevde vi det på långfärdsbussar).

Bra att veta om Myggor-JALCO myggmedel är en starkare variant av MyggA, Anthisan är en lugnande salva (anti allergisk) mot bett. Båda finns i Thailand och är effektiva (och därför troligen förbjudna i Sverige. ) Gör också en preliminär plan hur ni ska åka. Turistorter och större Orter = Malariafritt , Vandring i djungel med övernattning= Malaria risk. Profylax finns att äta men är ofta behäftad med biverkningar. Oftast rekommenderas att man ska skydda sig med medel/käder/nät istället dels för att en del av myggen är residenta mot en del av medlen och dels att det finns andra risker som tex Dengue-feber.

Vanlig "hård"-tvål kan man tvätta kläder med också...

När det gäller betalkort - Lämna aldrig det ur synhåll ifall du skall betala något (att de drar flera slippar(gör fler köp) eller kopierar magnetremsan är en risk. Annars som back- up är det ovärderligt (perfekt ifall du gör slut på alla pengar så är det enkelt för de nära och kära hemma att fylla på.)

• emptythorn

Tack!

det var det jag tänkte ang. systemkamera. så det blir ett mellanting. är inte så himla duktig, men man lär så länge man lever.

ang. maten så får jag väl öva lite innan... hehe... fast jag tror jag läste nånstans att man inte ska säga "inte så starkt tack", det tog dom som en förolämpning?

tänkte att man tar ut pengar eftersom, jag vågar nog inte handla med kort. *räddhare*
    fast iof så finns mamma och pappa här hemma.. haha.
    läste nåns tips om att ha två konton, ett kopplat till kortet och sen förde dom över eftersom. bra eller krångligt?

• SVejsan

Angående maten : Nja somm "Farrang" - dvs utlänning kommer man undan med mycket.

När vi använde Betalkort var det i automater och vi gjorde som du tänkte och hade en begränsad summa som backup. Föräldrar är bra och ha, ge dom också alla bra och ha telefonnummrena , försäkringspapperskopior, villkor och biljett kopior.

Vad jag däremot har hört är förolämpningar i deras kultur är:
    -Att peka med fotens undersida mot någon, tex nr man sitter ner.
    -Kungen och drottningen är i de närmaste gudomliga vilket medför att ett mynt som rymmer ner på golvet absolut ej ska stoppas med foten (ger fängelse, typ ).
    -Man ska heller inte klappa någon på huvudet...

Angående thaimat, För att dämpa elden i gommen drick inte massa öl eller annan dryck utan ät ris, det dämpar. Och för att efter maten normalisera gommen så kan man äta något sött. Vänjer man sig så belönas man...

Bland det bästa att mjukstarta gommen med tycker jag är Tom Ka Gai- soppa, som är relativt mild (består av bla kokosmjölk, lime, galangal vilket är en typ av ingefära, pyttelite chili, citrongräs) , om du går till mejeridisken och de har Keldas Thai soppa (en Arla-produkt) så har du en inte helt oäven kopia , dock är orginalet mycket bättre. I Keldas så slänger du dock i vad du tycker i bra.

• emptythorn

svejsan:
    man ska väl inte peka med fötterna överhuvudtaget? så uppfattade jag det.
    har du/ni varit mkt i thailand? finns det nåt man bara inte bör missa?

• SVejsan

Fötterna är skitiga och det värsta är undersidan, men du har rätt att det är inte "god ton" att peka med fötterna heller.

Eftersom Thailand nu blivit ett riktigt turistland så finns det inga riktiga "hemliga" guldkorn.
    Busslaster far runt kors och tvärs...

Var i Bangkok i 3-4 dagar, skitig stad, men en upplevelse, försök komma iväg på en flodtur med en "longtail boat" se till att de turen kör in i kanalsystemen. Åk gärna tuktuk (livsfarligt iofs) men var medveten om att de har provision/får bensinkuponger om dom kör er till vissa affärer (juvelare,skräddare osv). De kan till och med pruta själva bara för att få köra er till dessa ställen!!
    Gemensamt när det gäller sevärdigheter är att : var där tidigt!!

Kungliga palatset är ett måste: www.innogize.com/gallery/asia_th_bangkok2.html

Första huvudstaden är intressant: www.wayfarersthailand.com/sukothai.htm

Elefantridning i Norra Thailand är kul att ha gjort.

Folklivet!! Roligt om man hamnar i någon festival.

Landet är nerlusat med Tempel.

Roligt är ju att försöka komma av "den nedtrampade stigen" och hamna bortom turisterna.

Men innan man åker hem bör man ju ändå helt klart hamnat i en turistort också, gärna sista veckan (för att festa eller för att vila upp sig )

Får ni för dig att sy upp något så gäller det att ha tid på sig och kräva många provningar.

Problemet med en kort tid, 3-4 veckor, är att alla arrangemang tar sån tid på plats. Vi har åkt en resa på sådan tid också. Då gjorde vi följande övervvägande "Hur mycket tid har vi, vad kostar färdiga rundturer? Vi körde då följande kombo: Vi åkte Charter med Ving (det här var några år sedan var det 5 eller 10 år sen?), de hade en kombo: rundtur a 10 dagar och sedan 10 dagar i Hua Hin. Fördelar: du ser mycket av "måstena", planeringen av rundturen tar ingen tid, du blir inte lurad. Troligen bättre kvalite på boendet. Nackdelar: Mest Äldre människor på rundturen (vi var yngst), du följer en person som sträcker upp ett paraply. Kostar lite mer (men behöver inte göra det, då risken att bli blåst minskat). Spänningslöst!!

Efter rundturen skulle vi ha stannat en 10 dagar i Hua Hin, vilket vi inte klarade av (trååkig ort) utan arrangerade en egen resa till öarna på andra sidan thailand (Koh Samui under lågsäsong). Ving bemötte oss med guldservice då. Vi fick boka av hotellet i Hua Hin, och de satte in de pengarna för vistelsen i vårt boende på Koh Samui (det boendet skull finnas med i Vings sommarkatalog), Vi fick dessutom lämna packning för förvaring på Hua Hin-hotellet (Vi måste haft en guld-guide!!) och de hjälpte oss att boka en del resor.

2 gånger har jag varit i Thailand , dock bara kortare - Annars har jag någorlunda med erfarenhet av andra turer med "backpacking" (australien, NZ/söderhavet och några tågluffar i europa) där en del av tipsen härör sig från Tyvärr så har man blivit lite harig när det gäller backpacking då man nu har två mindre barn...

• emptythorn

min reskamrat hade nog helst velat göra som ni i thailand, men inte jag.
    jag förstår ju att man inte hinner se särskilt mkt på 3-4 veckor, och det känns som en kort tid men jag har skola så jag kan inte vara borta längre, tyvärr.
    Men å andra sidan så är det här våran första backpackertour, om man kan kalla det så. så det vi "missar" kan vi ju alltid åka ner nån fler gång om vi trivs.

• Mi na

Lite mer tips:

Om digitalkameran kan det nog vara idé att köpa mer minne och eventuellt ett extra batteri om du har svårt att hitta ställen att flytta över bilder eller ladda batteriet på.

Jag brukar ha med ett cykelvajerlås (det som ser ut som en fjäder) och några hänglås för att kunna låsa igen och fast väskor om man tänker sova någonstans där man är rädd för att folk ska sno väskorna. Det finns säkert folk som då tror att sakerna i väskan är mer värda än vad de egentligen är men för mig har det funkat bra.

Om ni ska bo på ställen där ni behöver egna sängkläder kan ni ta med ett påslakan och sen sova inkrypen i det. Lägg gärna värdeföremål nere vid fötterna i påslakanet sen när ni ska sova så är de lite svårare att komma åt.

Lär er gärna några fraser på thailänska för att göra ett mer trevligt och engagerat intryck på de som ni behöver fråga om hjälp. "Hej", "tack", "tåg", "buss", "vandrarhem" osv. Eller skriv ner dem på en lista kanske om ni inte vill ge er på uttalet. Jag har bara varit i Europa på mina resor men det uppskattas säkert även i Thaíland.

Om ni vill kunna bada samtidigt kanske ni ska fundera ut ett sätt att få med er värdesakerna utan att de blir blöta också.

Var du 17 sa du? När jag reste omkring utan föräldrar första gången för 12 år sen var jag 17 och då blev jag tipsad om att ha med mig ett intyg från minga föräldrar på att jag reste med deras medgivande. Vi hade även problem med att ta in på ett hotell i Paris eftersom jag inte var myndig. Min 18-åriga reskamrat fick skriva på om att hon tog ansvar för mitt boende där innan vi fick boka in oss. Har ingen aning om de är lika kinkiga i Thailand.

Låter som att ni ska på en trevlig resa.

Svar på tråden erfarenhet av backpacking?