• tusca

Falafel: mina liksom "smalter"

Hjalp mig nu nagon insatt libanesiska eller annan superfriterare av falafel.
    Mina smalter i frityroljan och blir mest en geggig massa. Oljan branns vid direkt.

Smeten ar supergod, men sen blir det fel.

Jag kokar mina kikarter (med nejlikor och kryddpeppar, mums), inte bara blotlagger dem, men kokar dem inte helt mosiga. Mitt recept har inget agg, varken i smeten eller att rulla dem i. Jag har hittat det i en annars bra kokbok med mat fran hela mellanostern (italiensk kokbok). Jag har kollat pa internet och mitt recept skiljer sig inte fran andra direkt, kanske med hur mycket kummin det ska vara i, eller sa. Ja, jag har i tahini, men snalar kanske med oljan i smeten.

Hur gor ni for att de inte ska smalta i oljan, utan forbli fasta och fina?

HJALP!

PS Jag hjalper er garna med italienska recept i utbyte

• Svar på tråden Falafel: mina liksom "smalter"
  • lunkentuss

Om smeten är "klibbig" elr faller isär så har jag i lite mjöl :)

• nummerfem

Har du provat att inte koka dem alls utan bara blötlägga dem? Det brukar funka bättre.

• tutim

Jag undrar om du inte kan strunta i att koka dom, vi gjorde falafel på konserverade kikärter nångång och då hände samma grej - de smälte bort i pannan. När vi gör falafel numera får de bara ligga i blöt och sedan gör vi smeten på det och det blir supergott och de håller ihop ordentligt. Ibland har vi haft i lite lite brödsmulor om smeten blivit för lös men annars är det bara kikärtor, lite vitlök, salt, spiskummin etc. Gott   Gud va sugen jag blev.

• tusca

Jag har provat att inte koka dem, och det blir samma sak, tyvarr...

Jag tycker att smeten ar fast och fin men nagot fel ar det. Ibland rullar jag dem i agg och mjol, och det funkar anda till skorpan spricker, da valler det liksom ut i oljan igen

Kan ni dela med er av ett fungerande recept? Hela familjen ar verkligen tokiga i falafel, men det ar sa trist nar det inte funkar. Dessutom sa ar kikartor i princip anda "gronsaken" lilltjejjen ater.

tack for era svar, jag hoppas pa fler

Svar på tråden Falafel: mina liksom "smalter"