• Anonym

lss juridik någon hjälp

Jag har en fråga som jag undrar om någon snarast kan hjälpa mig att svara på. Jag behöver lagrum i svaren, också så gärna någon handläggare eller ja allmänt duktig på LSS.

Lisa är 40 år förtidspensionär. Tidig hjärnskada och har dessutom viss hörsel och synnedsättning. Hon har också en psykiatriskdiagnos, schizofreni och har vanföreställningar och hallucinationer samtidigt som hon har dålig realitetsuppfattning under sjukdomens mest akuta faser. Detta sjukdomsskov återkommer med ungefär en mån mellanrum. Då händer det att hon varken äter eller sköter sin personliga hygien eller också äter hon massor och kan duscha i timmar. Hon har lätt att uttrycka sig, pratar mkt. Hon har bott hos sina föräldrar och på institution. Nu bor hon i egen lägenhet sedan 6 mån. Lisa klarar sina grundläggande behov men behöver ngn som hjälper och stödjer, uppmuntrar och motiverar och aktivierar henne i olika sammanhang. De kan handla om den personliga hygienen,städ,tvätt. Lisa söker personlig assistans enligt LSS med 3 timmar per dag. Kan hon få det?Skillnad om hon söker för 2,5 timme? Finns det ngn annan insats enligt LSS eller bistånd enligt SoL som kan vara tillämpligt och under vilka förutsättningar? Motivera svaret och ange lagrum!

Anledningen till att jag ber om hjälp är att jag skriver en uppgift till skolan och detta är den frågan jag hakat upp mig på. Jag har rätt att utnyttja alla resurser jag kan så snälla någon här på FL jobbar väl med dessa frågor, hjälp!

Tack på förhand.

• Svar på tråden lss juridik någon hjälp
  • Anonym (LSS-handlä)

Den stora knäckenöten här är hur den tidiga hjärnskadan ser ut. Är den av sådan grad att Lisa bedöms vara utvecklingsstörd? Jag tror inte att de menar det och ej heller att hon har fått hjärnskadan i vuxen ålder (LSS personkrets 2)

Jag skulle utifrån denna information inte bifalla personlig assistans.

LSS § 9.2 = Personlig assistans

Detta oavsett antalet timmar. Hon är helt enkelt inte berättigad insatsen utifrån lagens intentioner och beprövad rättillämpning. Svårt att på denna text avgöra om hon ska tillhöra LSS personkrets 3 utifrån sin psykiatriska diagnos och med alla diagnoser tillsammans hur de påverkar hennes liv. Men i praktiken ska det MYCKET till för att denna person ska bedömas tillhöra LSS personkrets 3.

OM, tänk nu OM hon skulle kunna få insatser utifrån LSS är det i första hand kontaktperson och ledsagarservice som skulle kunna bli aktuellt (LSS §§ 9.3 och 9.4). Jag tror dock inte att Lisa skulle bedömas tillhöra LSS personkrets 3. Alldeles för lite information för att jag ska kunna göra en tillräcklig behovsbedömning

Lisa kan få bistånd jml Socialtjänstlagen § 4.2. Hon kanske behöver boendestöd? Kontaktperson? Mobilt stödteam?

Enligt SoL ska varje kommuninnevånare få det hon behöver för sin livsföring för att uppnå skäliga levnadsvillkor.

• Anonym (TS)

TACK för ditt svar. Precis vad jag funderat utifrån att hon antagligen inte skulle komma att tillhöra personkrets 3. Inte utifrån den informationen min fallbeskrivning gett. Tack återigen för ditt svar.

Svar på tråden lss juridik någon hjälp