• Esping

Hur kallt ska det vara ute för att de ska stanna inne på ert dagis?

Idag är det minus åtta i Stockholm och dagispersonalen tyckte det var för kallt för att gå ut. Jag tycker det är bättre att de ber föräldrarna skicka med varmare kläder, så kallt är väl inte minus åtta ändå?

Vid vilka temperaturer är de ute på era förskolor?

• Svar på tråden Hur kallt ska det vara ute för att de ska stanna inne på ert dagis?
  • viseversa

Oj för kallt? nej verkligen intre.man får väl se till att klä sina barn varmt som förälder.Jag bor också i Stockholm och dottern lämnades ute idag.tycker det låter som personalen på ditt barns förskola är lite bekväma.det är nog DOM som tycker det är för kallt.

• Arvegil

På Alexanders förskola får det vara max -10 grader C ute, annars stannar de inne. Det tycker jag faktiskt är okej, visst att barnen mår bra av att vara ute, men det får finnas gränser också.

• anelia

Där jag jobbar har vi -10 som gräns för att gå ut med de minsta, som inte kan röra sig på samma sätt som de som är fem år. Speciellt för de barn som inte kan gå (runt året) är -10 för kallt. Det går inte att klä sig för att sitta still. Speciellt kinder och ansikte är utsatt på de små. Med de större barnen går vi ut, fast inte riktigt så länge som vi brukar.

• tobo

Bor också i Stockholmsområdet, idag hade vi -15 på morgonen när jag lämnade sa personalen att de nog skulle gå ut ändå men så fort något barn började frysa skulle de gå in, bra kompromiss tycker jag.....

• Caranlachiel

Vad dumt det låter. Är det minus 2 grader ute och blåser hårt så kan det faktiskt upplevas som 20 minus, så det beror ju inte bara på vad termometern säger utan på vädret i övrigt också.

Vecka 30 - and counting! (BF 21 mars)
  • Linastrumpan

Hos oss i stockholm var det -11.5 när jag lämnade dottern strax innan nio. De sa att de minsta barnen skulle vara inne ett tag och om det inte blev varmare gå ut på em istället. Min dotter är 3år och hon och de större barnen fick vara ute (1-5års avd) En liten på 1år som är väl påklädd bler väldigt orörlig och därför lätt kall så jag tycker det är bra att de får var inne men vet inte om de har någon abslut gräns. Kyla är så olika beroende på om det blåser eller ej. -5 kan i blåst vara mycket kallare än -11

• Esping

Idag är det ju dessutom snö så då kan ju åtminstone de lite större barnen åka pulka och hålla sig varma. Det finns ingen under 1,5 år på dagis, och alla går.

• uppdragmamma
    anelia skrev 2009-01-08 09:38:12 följande:
    Där jag jobbar har vi -10 som gräns för att gå ut med de minsta, som inte kan röra sig på samma sätt som de som är fem år. Speciellt för de barn som inte kan gå (runt året) är -10 för kallt. Det går inte att klä sig för att sitta still. Speciellt kinder och ansikte är utsatt på de små. Med de större barnen går vi ut, fast inte riktigt så länge som vi brukar.
    Tycker det låter vettigt
    Tror vårat dagis har -10 för alla.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Lillis BF 1/4 2009 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • eval

Min dagmamma går ut oavsett, men kanske inte lika länge, får ju gå in igen när de små börjar tycka att det är kallt.

Min 2mån bebis är ute med mig ca 2 timmar, nerbäddad i vagnen fryser man inte! Hon är lite sval om näsan efteråt bara, inte kall.
    Vet att dagmammorna också gör så ibland, så kan de sjunga och ramsa med de nerbäddade barnen medan de större får leka en liten stund till.

• luzorsus

idag var det -20, då var de inne. Igår var det ca -14-15 grader, då var de ute

Svar på tråden Hur kallt ska det vara ute för att de ska stanna inne på ert dagis?